no

Túraenduró, vagy egy kicsit több

2007.03.07. 14:40

Jólesik újra felfedezni, hogy a boldogság inkább elmeállapot, mintsem valós élethelyzet. Nézzük csak ezt a motort! Nincs szükség lóerők százaira, sem transz-afrikai átkelést idéző felszereltségre, hogy az élet császárának érezzük magunkat. Kényelmes, egyszerű, szórakoztató és egyedi.

A szemlélő először megütközik a futurisztikus formájú fényszórón, azután az összevissza tekergő kipufogócsövek alatt gubbasztó tömzsi kipufogódobon. Vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem, de biztosan nem hagy hidegen.

Vannak tulajdonságok a puszta menetteljesítményen túl, amelyek alapvetően befolyásolják a motorunktól kapott élményt. A Versys jó példa arra, mi mindenre képesek manapság a fejlesztők, hogy javítsák a motorozhatóság nehezen meghatározható, de alapvető fontosságú érzését. Nem csak az ER-6n túraenduró változata, a váz, az idomok, a futómű, a váltó mind vadiúj fejlesztés, tehát önálló modellről van szó.

A soros, kéthengeres, 650-es erőforrás ugyanaz, mint ami az ER-6n-ben és f-ben is dolgozik. A felül fekvő dupla vezérműtengely nyolc szelepet mozgat, az üzemanyagot befecskendező biztosítja két 38 mm átmérőjű Keihin befecskendezőn keresztül. A gyújtás digitalizált. A vezérműtengelyeket azonban áttervezték a szívó- és a kipufogó oldalon is, és a szelepszögeken is változtattak.

A befecskendezés elektronikáját úgy programozták újra, hogy a nyomaték egyenletesen épüljön fel a leggyakrabban használt 3-6ezer közötti fordulatszám-tartományban. Ezzel párhuzamosan sikerült kisimítani az ER-6n teljesítmény- és nyomatékgörbéjén 6000 1/min felett tapasztalható hullámzásokat.