Vadquad

2008.05.24. 07:40

A motor jó, erős, kompakt, nagyon közvetlenül reagál a gázra, amit kezdetben ugyancsak nagy tisztelettel kezelek, de ilyet más is tud. A váltó pontos, a kuplung fogáspontja nagyon határozott, de ilyet is tud más. Sőt olyat is tud, hogy meg lehet találni az üreset meleg motornál, meleg váltónál is. De a futómű, mondják a guruk, és most már mondom én is, páratlan.

Aki ért a témához, a felfüggesztést méltatja leginkább a KTM-ekben. Nekem is tetszett. Öhlins gátlók, két háromszög-lengőkar elöl, egy jó merev tengely központi rugóval hátul. A KTM nem pattog ide-oda a nyomvályús földutakon, de hihetetlenül precízen viselkedik kanyarokban. Gázadásra jól érezhetően, jól kontrollálhatóan csóválja a farkát, még én, a rutintalan kezdő is olyan látványos erőcsúsztatásokra voltam képes vele, hogy magam is meglepődtem.

Egy quad ma Magyarországon kevés helyen használható szabályosan. A saját kertem elég kicsi a terepmotorozáshoz, nyilvános krosszpályát meg nem tudok a környéken. Tehát, bármily szabálytalan is, kimentem vele a határba, földutakra. Erdőbe nem, csak vetések, meg épp parlagon heverő földek közé vittem, a harmatos szemű őzike meg a vaddisznó nyugalma nekem szent. A KTM rettenetes recsegése a dombok, fasorok között hamar elnyelődik, egy quad egy téeszúton semmivel nem zavarja jobban a világot, mint egy MTZ. Sőt.

Kirándulókat nem zavartam, ha emberek mellett mentem el, nagyon lelassítottam, hogy ne zajoljam, ne poroljam szét a nyugalmukat. Állatkodni csak néptelen vidéken, természetrongálás nélkül állatkodtam, úgy, hogy nem tettem tönkre magam körül addig jó utat.

Mindenki tegyen így, aki az elméleti tiltások és a kifeszített dróthuzalok ellenére mégis quadozik! De még jobb, főleg, ha ilyen KTM-szerű sportgépet használ, ha keres egy rendes, épített krosszpályát. Időre menni köröket, mindig egyre gyorsabbnak és gyorsabbnak lenni, az az igazi élmény, nem az erdőben csapatás. Erdőbe tessék biciklivel menni, és élvezni a madárcsicsergést, medvedörmögést, meg a szúnyogokat.

Én a magam részéről egyelőre nem veszek quadot. Szép volt, jó volt KTM XC-júzernek lenni egy hétvégére, de állandóra nem kell ilyen zajos, veszedelmes hobbieszköz. Az áráért inkább másmilyen quad kéne. Egy csendes. Ez. Már fel is hívtam a forgalmazót, megígértettem vele, hogy ha lesz tesztgép, ideadja. Most nincs, mert vagy nyár közepéig az egész olasz gyártókapacitást lekötötte egy amerikai megrendelés. Amerika is szereti a csendet?

Miért is nem szabad rendszám nélkül közúton quadozni? Mert:

KRESZ: 5. § (1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye és jelzése van;
b) amely a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek megfelel, és
c) amely az utat és tartozékait nem rongálja és nem szennyezi.

KRESZ 1. számú függelék: II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
a) Jármű: közúti szállító- vagy vontatóeszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.

Műszaki adatok

Motor: egyhengeres vízhűtéses négyütemű, négyszelepes
Lökettérfogat: 448 cm³
Furat x löket: 89 x 72 mm
Kompresszió viszony: 11:1
Max. teljesítmény: kb. 50 lóerő
Keverékképzés: Keihin FCR-MX 39 karburátor
Váltó: ötfokozatú + hátramenet
Kuplung: mechanikus, többtárcsás hidraulikus kuplung olajfürdőben
Futómű: állítható Öhlins csillapítók, két háromszög-lengőkar elöl, Központi rugóstag, állítható Öhlins csillapító hátul
Első fékek: 180 mm-es úszó tárcsák, négydugattyús fix Magura féknyereg
Hátsó fék: 200 mm-es tárcsa, egydugattyús úszóágyazású Brembo féknyereg
Gumik: elöl 21" x 7-10", hátul 20" x 9-11"
Tengelytáv: 1280 mm
Ülésmagasság: 820 mm
Száraz tömeg: 163 kg
Üzemanyagtank térfogata: 13,4 liter
Alapára: 2 678 000 Ft