Vérbő terepes

2008.08.06. 17:40

Elsőre a bánya egy mókás játszótérnek tűnik, ha belegurul az ember, minden tízszeresre nő: az 1200 méter szintkülönbség alulról érzékelhető igazán. A fentről dombocskának látszó siratófal lentről halálközeli élmény. Aszfalthuszárként szenvedtem a koponyányi sziklákon – végül mindenen átment a KTM 690 Enduro. Mások hibáiból, saját bénázásomból is rengeteget tanultam, de a hasznos instrukciók vittek igazán közel ahhoz, hogy ne csak bohóckodási szinten, hanem keményebb körülmények között is élvezzem a terepet.

A motor jelesre vizsgázott, a kétcélú felhasználásból az egyiket tiszta lelkiismerettel pipálhattam ki. Az utcai vizsgára Budapesten kerítettem sort. Már előre megfogalmazódtak bennem a kérdések, hogy a terepen kifejezetten előnyös részletek miként érvényesülnek majd a városi-országúti közegben.

Az LC4-es motor 654 köbcentis, a nevében szereplő 690-es szám ne tévesszen meg senkit. Homogén erőleadású blokkja kezdőknek is alkalmas, nincsenek alattomos trükkjei. Az ülés alatt levő háromállású kapcsoló nagyban befolyásolja a KTM modorát. Valeriána vagy extasy: alapállásban Buddhai békesség, középen univerzális használhatóság, végállásban pedig tömör adrenalin a jellemző. A kapcsolót mindhárom állásban kipróbálva, a városi gerillaharcot és az autópályát is egybevetve 5,8 literes átlagfogyasztást mértem.

A 48 milliméteres fejreállított WP villa terepen állat, de a buckák közti erények az aszfalton sem halványodnak. Persze nagyobb sebességnél nincs meg az a feszes magabiztosság - nem is arra tervezték, hogy 130-140 felett űzzük. Menne ugyan 180 km/h-ig, de a magas súlypont és a kifeszített testhelyzet nem ebbe a sebességtartományba való.

A combok között, a térhálós acélvázban már rég nem benzin lötyög: ide az airboxot építették be. Alatta kelepel az OHC, négyszelepes hengerfej. Technikáját 2008-ra optimalizálták, többek között a szelepszárakat is könnyítették, de ezzel együtt merevségük megnövekedett. A mechanikus vibrációt kiegyenlítő-tengely csökkenti, elmarad a klasszikus, egyhengereseknél megszokott ánuszmasszázs.

A rozsdamentes acél kipufogó egy ötszög alapú csonka gúlában végződik. Szép varratú hegesztéseiből sok gyártó tanulhatna. Kilenc literes űrtartalma segít az Euro 3 normák betartásában, zajszintje a szigorú erdőkerülőt sem zavarná.

Terepezés közben a topókán álldogál az ember, közúton inkább ücsörögne. A csúszásgátló borításon tapad az ülep, de néhány kilométer után óhatatlanul fel kell állni. A keményre tömött ülés keskeny és kényelmetlen, látszik, hogy nem utazóendurónak tervezték a KTM-et. Kiegészítők vannak hozzá dögivel, gyári és beszállítói holmik közül is válogathatunk. Hiába a sok táska meg doboz: tényleg fakírnak kell lenni egy több országot érintő túrához. Sajnos az olajcsere is 5000 km-ént esedékes, hosszabb úton erre is gondolni kell.

Ha mérlegre kerül a többcélú felhasználás, egyértelműen az off-road irányába billen a nyelv. Ugyan városi terrorizmusra tökéletesen alkalmas a KTM, de nem árt, ha rendelkezünk egy dózis kompromisszumkészséggel. Nem arra gyártják, hogy aszfaltozott kanyarokban döntögessük, a 690 Enduro esetében az csak szükséges rossz. Valahogy el kell jutni kedvenc dombjainkig: az ellazulás a laza talajjal keződik.

KTM 690 Enduro?

Motor: négyütemű, OHC, 4 szelepes, folyadékhűtés
Hengerűrtartalom: 654cm3
Furat x löket: 102 mm x 80 mm
Sűrítés: 11,8:1
Teljesítmény: 63 LE (72 kW) 7500 1/min-nél
Nyomaték: 64 Nm 6000 1/min-nél
Váltó: hidraulikus kuplung, 6 sebességfokozat
Véghajtás: lánc
Ülésmagasság: 910 mm
Tengelytáv: 1498 mm
Szabad magasság: 300 mm
Rugóút: elöl-hátul 250 mm
Első felfüggesztés: 48 mm átmérőjű WP-teleszkópvilla, állítható csillapítás
Hátsó felfüggesztés: állítható előfeszítésű WP központi rugóstag
Gumi: 1.85 x 21" / 2.50 x 18"; 90/90-21"; 140/80-18"
Első fék: szimpla, 300 mm-es dupla tárcsa, négydugattyús Brembo féknyereg
Hátsó fék: szimpla, 240 mm-es tárcsa, kétdugattyús Brembo féknyereg
Száraz súly: 139 kg
Benzintank kapacitás: 12 liter
Ára: 2 370 000 Ft Regisztrációs adóval