no

Nyomvályúváltás

2007.05.18. 09:50

125 EXC

A legkisebb kétütemű blokkba optimalizált dugattyú és új kompressziós gyűrű került, amely nagyobb teljesítményt és hosszabb tartósságot garantál a kompakt kis motornak. Fejlesztettek a motor karterházán, mely a gázok jobb áramlását teszi lehetővé a karterházon belül, plusz megkapta az új V-Force 3 szívómembránt is. Mindez jobb reagálású, egyben erősebb blokkot eredményezett. A változtatásokhoz optimalizálták a karburátor beállításait, valamint egy új gyújtásmodul került a motorba. Az elektronika két jelleggörbét tartalmaz, mely közül egy kábel segítségével kiválaszthatjuk az adott pályának leginkább megfelelőt.

200 EXC

A 200 köbcentis blokk karterházán szintén módosítottak a felömlő csatornák áramlásának javítása érdekében. Szintén fejlesztettek a motor karterházán, mely a gázok jobb áramlását teszi lehetővé a karterházon belül, valamint a kipufogószelep vezérlésén is módosították. Ez jobb reakciót és még inkább enduró-szerű teljesítményleadást eredményezett. A változtatásokhoz optimalizálták a karburátor beállításait, valamint új gyújtásmodul került a motorba. A 125 EXC-hez hasonlóan az elektronika két jelleggörbét tartalmaz.

250 EXC

A gázok áramlásán itt is javítottak a karterház átformálásával. Ennek köszönhetően jobb a hengertöltés és nagyobb a teljesítmény. A blokkot kissé áttervezték, így mostantól lehetőség van az elektromos önindító beszerelésére. A gyújtásrendszert úgy tervezték át, hogy lehetőség legyen az opcionális önindító bekötésére. Szintén két jelleggörbét tartalmaz az új egység, melynek segítségével a motorkarakterisztikája és teljesítményleadása változtatható meg. Az egész pillanatok alatt, egy kábel átdugásával megoldható. A blokk belsejében immár könnyebb hajtókar dolgozik, és javult a felső hajtókarcsapágy olajozása. Mindez kisebb vibrációt és nagyobb megbízhatóságot nyújt a pilótának. A karburátor beállításait az új fejlesztésekhez igazították.

300 EXC-E

A legnagyobb, 300 köbcentis kétütemű blokk már tavaly megkapta extraként az önindítót, 2008-tól azonban szériában jár. A KTM elsőként szerelte fel kétütemű versenyenduróját önindítóval, és úgy tűnik, bejött neki a megoldás. A kevesebb szenvedés megéri a néhány plusz kilót, akár profi, akár kezdő enduróst kérdezünk. A nagy köbös jószág hengerét teljesen áttervezték, ezáltal kisebb és könnyebb lett. Az optimalizált kipufogóvezérlés és a könnyebb hajtókar mind a kezelhetőséget, mind a teljesítményleadást javítja, ráadásul kisebb lett a vibráció. A főtengelyen a könnyebb hajtókar mellett a felső csapágyazás olajozásán fejlesztettek, ez szintén a kisebb vibrációt és a nagyobb teherbírást segíti elő. A maradék változtatások a többi kétütemű blokkéhoz hasonlítanak: új karterház, két jelleggörbés gyújtásmodul és a többi változáshoz hangolt karburátor.

250 EXC-F

A legkisebb RC4-es négyütemű blokkal szerelt EXC idén jelent meg először a kínálatban. Az újdonság a KTM nemrég kifejlesztett új generációs motorcsaládjának első tagját kapta. A modern, kompakt könnyű blokk 2008-ra új kipufogó oldali vezérműtengelyt kapott az élénkebb gázreakció, a nagyobb teljesítmény és a jobb felső tartománybeli nyomaték érdekében. A vékonyabb szelepemelők ultrakönnyű titánszelepek használatát tették lehetővé az új szeleprugókkal és szelepvezetőkkel egyetemben, hogy minimalizálni lehessen a mozgó tömegeket. Ez elősegíti a maximális szelepnyitást, illetve javítja a megbízhatóságot is. Mindehhez új gyújtásmodul került a gép hátsójába, amelyben optimalizált jelleggörbét programoztak az alsó fordulatszámok jobb gázreakciója érdekében.

450/530 EXC-R

A KTM igazi nagy újdonságai 2008-ban a vadonatúj XC4-es blokkokkal szerelt 450 EXC-R és 530 EXC-R modellek lesznek. Ezek a négyütemű motorok képviselik az enduró E2 és E3 géposztályok - melyekben évek óta a KTM dominál a világversenyeken - utánpótlását. A 2008-ra tervezett EXC-k kompakt sportgépek, könnyebb, egyben erősebb, OHC vezérlésű blokkal és rengeteg technikai újítással.

Az XC blokk a berúgókar mellé szériában kis méretű elektromos önindítót is kapott. Nagy előny lehet ez a rossz helyen rosszkor lefulladó motor újraélesztésekor, amikor a pilóta már alaposan ki van fáradva. A felülvezérelt hengerfejben (OHC) négy titánszelepet mozgat egyetlen vezérműtengely az optimalizált súlyú szelepemelőkaron át. A minimális vibráció, a nagyobb szelepátmérők, a laposabb szelepállási szögek a teljesítmény jelentős növekedéséhez vezetnek a gyár ígérete szerint, ráadásul mindez jobb megbízhatóság és kisebb terhelés mellett. A magnézium szelepfedél már csak hab a tortán, de ennek köszönhetően a beállítások is könnyebben elvégezhetők.

A kompakt főtengely kisúlyozott, kovácsolt dugattyút mozgat rövid hajtókaron át. A kiegyensúlyozó tengely átellenesen, a főtengely külső oldalán hat, így csökkenti az egyhengeres kalapács effektusát. A blokk olajozását átalakították. Két olajkör található itt, melyek egymástól függetlenül működnek. Az egyik a felső robbanótér és annak környékén végzi a kenést, míg a másik a váltó és a kuplung olajozásáért felel. Ezzel kiküszöbölték, hogy a kuplung és egyéb elemek által termelt szennyeződés bejusson a hengerbe, annak falát véletlen se tehesse tönkre. A rendszer egyetlen olajszűrőt használ a könnyebb karbantartás érdekében.

2008-as KTM enduró modellek

Kuplungoldalról teljesen újratervezték a blokkot: integrált nyomatékszabályzó és megnövelt olajellátás jellemzi az új egységet. Ezzel már a legkeményebb terepeknek is nekivághat az EXC pilótája, hiszen a megoldás bírja az extrém megpróbáltatásokat is. A rendszer szállítója a Brembo. A spontán gyorsítások és a legjobb teljesítményleadás és kezelhetőség érdekében minden négyütemű EXC modell Keihin síktolattyús karburátort kapott 39 mm-es szívócső átmérővel és gyorsító pumpával.

A KTM egyelőre teljes műszaki leírást nem adott közzé 2008-as modelljeiről, a részletes technikai leírások és a krosszmodellek bemutatása pár hónapon belül várható. Addig is mindenki megálmodhatja, melyiket szeretné kérni az idei KTM Mikulástól.