no

Batman legújabb játékai

2007.05.07. 07:49

950 Supermoto R

Az utcai gumis terepmotorok nagy csodálója vagyok, de egyelőre sajnos csak messziről. Az egyetlen közeli élményem nem rég a Hungaroringen volt, amikor egy szupermotyós kolléga keresztbe kasul ment előttem a kanyarokban, esélyt sem adva az előzésre. Nem, mintha egyáltalán meg tudtam volna tolni, hiszen a hatszázas gép nagy csodálatomra tartani tudta sornégyes ezres motorom tempóját. Na milyen puding vagyok megint! – gondoltam, amikor elcsúszott előttem a Mansell kanyarban, és hason csúszott több tíz méteren keresztül. Szerencsésen kikerültem, de a hátborzongató élmény előjött, mikor megkaptam a majd ezer köbcentis KTM Supermoto R tesztelésére a meghívást.

A motor a Super Duke-kal ellentétben élőben is hatalmas. Elsőre megpillantva tekintélyt parancsoló, a dögös fekete fényezés külön vad külsőt ad neki. Kinézetre nekem jobban tetszik, mint a herceg, harmonikusabb és finomabb az összhatás, de valószínűleg a Super Duke-ot direkt kicsit idegesre tervezték. A váz, a blokk, a villák, a kerekek, a kipufogók, a zárófény szépek, akárcsak a másik motornál, csak itt még a fejidom is szép. Az egész motor a méretei ellenére nagyon kecses. A két éve bemutatott KTM Supermoto az első V2-es volt a piacon. A most bemutatott R, elöl erősebb rugókat, új futómű geometriát és beállítást, csínos feketére festett villákat, narancsszínű vázat és új műanyag ruhát és ülést kapott.

A Supermoto nem csak kinézetre harmonikus, hanem ugyanilyen menet közben is. Az ülésmagasság annyi, mint a Super Duke-nál – persze ennél magasabb már nagyon nem is lehet –, a kormány viszont még magasabban van és még szélesebb. A fenekünk nagyon kényelmes, puha és hosszú alkalmatosságon pihen, a lábtartók kényelmesen elhelyezettek, a kormány is kellemes távolságra van, akárcsak egy túraendurón.

A blokk - talán azért, mert a Super Duke-kal ellentétben karburátoros - nagyon finoman jár, gondolatra veszi a gázparancsokat, és egészében nagyon barátságos. Alig érezzük gyengébbnek a testvér motorjánál, talán, mert hasonlóan nyomatékos. A célegyenes végén csak 10 km/h-val mentem vele lassabban.

A térhálós króm-molibdén váz a másikhoz hasonlóan nagyon masszív. A futómű-geometria olyan jól eltalált, hogy kanyar előtt spórolós gázfröccsnél csak fülre hallottam, hogy csúszik a hátsó kerék, a motor egy millimétert sem tért el a tervezett iránytól. E tulajdonsága nagyon lényeges, hiszen supermotóról beszélünk, ami avatott kezekben hátsókereket csúsztatva kezdi meg a kanyarokat.

A futómű a Super Duke-hoz hasonlóan kiváló. A kényelmes üléspozíció ellenére precízen tartja az ívet a gép. A hosszú, puha ülés miatt a hátsó kerék viselkedését kevésbé érezzük, de valahogy állandóan bízunk a kerekek tapadásában a kiváló futómű és a nagyon jó választásnak tűnő Pirelli Scorpion gumik miatt. A gumik hamar bemelegszenek és nagyon tapadósak, biztonságérzetet adnak, a nagy redők pedig könnyebb terepezést is engednek, ha elfogyna az aszfalt csík alólunk, vagy supermoto pályán rójuk a köröket. A hátsó futómű alacsony és magas sebességű nyomófokozati csillapítása is állítható, miközben himbarendszer nélkül közvetlenül a villához csatlakozik.

Az oldalsztender masszív és esélyt sem ad arra, hogy gyorsan kihajthassuk. Hiányzik a karról az apró kiálló bütyök, amibe a sarkunkat beakaszthatnánk. A kitámasztón kívül egyetlen dolgot hiányoltam csak, az pedig egy komolyabb műszerfal. Supermoto-pályán bőven elég (még felesleges is), amit az egyszerű kijelző mutat, de pályán kívül jól jönne a sokoldalú masinán egy fordulatszámmérő, vagy legalább egy váltófény, hogy a vízhőfokmérőről ne is beszéljünk.

Melyik kéne?

A gépezet félelmetes kinézete ellenére olyan, mint egy kezes bárány. Könnyen dönthető, és a remek futómű a kezes blokkal kombinálva hatalmas biztonságérzetet ad. Az a világvégéreiselmennékvele típusú motor, ami kényelme mellett vad erőcsúsztatásokra, első és hátsó egykerekezésre született, s még tágasabb versenypályákra is felmerészkedhetünk vele. A KTM több túratáskát is árul a motorhoz, úgyhogy valószínűleg a gyárban is felfedezték milyen sok helyen használható motort alkottak. Ha egyszer körbe akarom motorozni a földet, akkor a Supermoto R-rel megyek majd, ha KTM Adventure épp nem lesz raktáron.

Műszaki adatok: 950 Supermoto R

Motor: vízhűtéses, 75° V2-es, négyütemű, négyszelepes, DOHC
Hengerűrtartalom: 942 cm 3
Furat x löket: 100 x 60 mm
Max. teljesítmény: 98 LE (72 kW) 8000 1/min-nél
Max. nyomaték: 97 Nm 6500 1/min-nél
Kompresszióviszony: 11,5:1
Váltó: hatsebességes váltó
Kuplung: több tárcsás, hidraulikusan működtetett
Keverékképztés: két Keihin állandó nyomású CVRD 43 karburátor
Primer áttétel: 67:35
Szekunder áttétel: 17:41
Váz: króm-molibdén térhálós csőváz, alumínium segédváz
Kormány: Magura alumínium változó-keresztmetszetű 28/22 kormány
Első futómű: 48 mm-es fordított WP teleszkópvilla, 200 mm-es rugóúttal
Hátsó futómű: WP Monoshock felfüggesztés,210 mm-es rugóúttal
Első fék: 305 mm-es dupla tárcsa, négy dugattyús Brembo úszó féknyergekkel, radiális fékmunkahenger
Hátsó fék: 240 mm-es tárcsa, kétdugattyús Brembo úszó féknyereggel
Kerekek: elöl 3,5 x 17'', hátul 5,5 x 17'
Gumik: elöl 120/70 ZR 17'', hátul 180/55 ZR 17''
Villaszög: 64,6°
Utánfutás: 110 mm
Tengelytáv: 1510 mm
Szabadmagasság: 190 mm
Ülésmagasság: 865 mm
Üzemanyagtank térfogata: 14,5 liter
Menetkész tömeg, üzemanyag nélkül: kb. 191 kg