A popsiszépségverseny győztese

2003.04.01. 15:58

Az új 996-os (113 lóerős) Superbike motor mellett a Monster S4R-en jó néhány ínyencség megtalálható. A legmeghatóbb jelenség az egykarú lengővilla, de a Monster-rajongók szívét megdobogtatja a magasra felhúzott 2-1-2 elrendezésű kipufogórendszer, az új Showa hátsó csillapító, az első teleszkópok, valamint az állítható alumínium kormány, és még nem is említettem a jó néhány alkatrészt, amit a pillekönnyű szénszálas anyagból készítettek.

 
 

Bár az S4-es külsőleg szinte megtévesztésig hasonlított a Monster-család többi tagjára, 916-os vízhűtéses superbike blokkjával a szörnycsalád kakukktojásának számított. Mi jöhet még? A 996-os superbike 113 lóerős blokkja adta az ötletet, hogy a szupersport gépek nómenklatúrájának mintájára készítsenek egy R verziót, ami a leghegyesebb, legextrásabb, legfincsibb darabját jelöli a szériának.

 
  Az első Monster S4R-t Loris Capirossi kaparintotta meg
 
  A Borgo Panigale gyár futószalagjáról lekerülő első Monster S4R-t Frederico Minoli, a Ducati elnöke személyesen adta át Loris Capirossinak, a Ducati Marlboro Team versenyzőjének. Az ajándék egyrészt a barcelonai hivatalos IRTA teszten futott szép eredménynek köszönhette a tavaly még Honda színekben futott MotoGP versenyző, másrészt ez volt a gyár fogadjisten ajándéka az olasz srácnak.
 
   
   

Március közepén minden előzetes kósza hír nélkül - ahogy a Ducatinál ez lenni szokott - az olasz gyár bemutatta a 2003-ban minden tagjában megújult Monster-család legütősebb tagját, a Monster S4R-t. Az S4-eshez képest egy tucattal több lóerő és tengernyi újítás jellemzi a szörnyek csúcsát.

 
   
 

Az első, amin megakad a szem, a hátsófertály. A lenyűgöző egykarú lengővilla alumínium csövei között tréfásan fűzték át a hajtóláncot. Ehhez mérhető műalkotással eddig a Ducatiéknál csak a nagyon kis példányszámban kiadott MH900e Mike Hailwood replika büszkélkedhetett. A popsiszépségversenyen további előnyként jelentkezik a jobb oldalon magasan felhúzott két rövid öblös kipufogódob, hiszen így teljes méretében látható az ötküllős Marchesini hátsókerék.

 
  Monstertörténelem:
 
  1993. július: hivatalosan vásárolható a Monster 900 a Ducati kereskedőknél.
1994. szeptember: elkészült a kisebb, 600 köbcentis verzió.
1996. augusztus: a 750-es Monsterrel teljes lett a méretskála.
1997. április: megszületett a dark verzió, az első festetlen motorkerékpár.
1999. május: a Monster City verziója magasabb kormányt és plexit kapott, valamint oldalzsákokat.
1999. november: elektronikus benzinbefecskendezőt kaptak a nagy Monsterek, és fordulatszámmérő került a műszerfal panelre.
2000. november: a Desmoquattro 916-os (92 lóerős) motorját és a rácsszerkezetű vázát megkaparintotta az SBK motortól és elkészült egy speciális változat, a Monster S4.
2001. júliusában a Monster S4 Fogarty replikából elkészült 350 db számozott példány, melyeket kizárólag az interneten, a www.ducati.com oldalon lehetett megvásárolni.
2001. október: elkészült a 100000. Monster, és az új modell, az injektoros 620 i.e. utcára került. Innentől kezdve minden Monster injektoros.
2002. október: új időszámítás kezdődött a szörnyéknél. A 620 után az új 800 és 1000 köbcentis blokkal teljes lett a sort.
2003. március: Debütált a Monster S4R.

 
   
   

Az eddigi legerősebb Monster lendületét a Superbike Világbajnokság győztes 996-os, nyolcszelepes, vízhűtéses, desmodromic vezérlésű motor adja. A befecskendezős motor kifogásolhatatlan teljesítménygörbével rendelkezik nem csak a felső versenytartományban, hanem kisebb fordulatszámokon is, így egyszerre élmény vele a motorozás a pályán és a közutakon is. A megfelelő üzemi hőmérséklet tartásába a vízhűtő mellett kiegészítő olajhűtő is besegít.

 
   
 

Az S4R-hez csupa csúcsminőségű anyagokat használtak fel, jóval többet, mint ahogy az egy naked bike-tól elvárható. Újak az állítható fordított első teleszkópok. A Showa termékei titán-nitrid bevonatot kaptak, hogy még kisebb legyen a súrlódás. A hátsó csillapító egység szintén vadiúj és állíthatósága egy sportmotor rugóstagjával vetekszik. A Brembo fékek az S4-esről származnak, a változtatás mindössze annyi volt, hogy a hátsó tárcsa vastagsága az eddigi 5mm-ről 6-ra hízott.

 
   
   

A Monsterek hagyományos kormánya helyett az S4-est telóhoz rögzített szarvkormánnyal lehetett terelgetni. Itt is újdonsággal rukkolt elő a Ducati, az S4R-t a dirtbike-ok ihlette állítható alumínium kormánya teszi alkalmassá igény szerint pályamotorozásra vagy egykerekezésre, így üléspozíciója inkább az ST-re hasonlít, mint a Monster-családnál megszokott ülős helyzetre. Dolgozgattak a dizájnerek a vezető és az utas lábtartókon is. Ezek magasabbra kerültek, ezzel a hasmagasság növekedett, és a motoros még extrémebb szögben képes az S4R-t bepakolni a kanyarban.

 
   
 

A többfunkciós elektronikus műszerfal versenymotor hangulatát a fekete fehér hátlapok adják. A digitális kijelzőről a hűtőfolyadék hőmérséklete és az idő olvasható le, illetve a közelgő szervizre is felhívja a tulaj figyelmét. Állítható a műszerfal világítás intenzitása. Folyadékkristályos kijelző mutatja a napi és az összes megtett kilométerek számát. A műszerfalon villog az immobilizer visszajelzője, mert ahogy már minden Monstert, ezt is indításgátló védi a nemkívánatos arcoktól.

 
   
   

Idén 10 éve, hogy a Ducati Monster a legimádottabb mezítelen versenymotorok közé tartozik. Az évfordulóhoz méltó speciális kiadás, a Ducati Monster S4R április végétől lesz kapható a Ducati márkakereskedésekben.

Műszaki adatok:

Motor: 90 fokos, L-kettes, négyütemű, hengerenként négy szelepes, vízhűtéses
Furat x löket: 96 x 68,8 mm
Lökettérfogat: 996 cm 3
Kompresszió viszony: 11,6:1
Maximális teljesítmény 113 LE 8750 1/min-nél
Maximális nyomaték: 95,5 Nm 7000 1/min-nél
Üzemanyag ellátás: Marelli elektronikus benzinbefecskendező, 50 mm átmérőjű gázadagoló
Váltó: 6 sebességes
Kuplung: többtárcsás szárazkuplung, hidraulikus működtetésű
Váz: térhálós acélcső váz
Első futómű: 43 mm-es Showa fordított teleszkópvillák titán-nitrid bevonattal. Minden paramétere állítható.
Hátsó futómű: Alumínium egykarú lengővilla, Showa progresszív központi rugóstag, minden paramétere állítható.
Első fék: két 320 mm-es féktárcsa, négydugattyús fékmunkahengerekkel, fémsodronyos fékcsövek.
Hátsó fék: 245 mm-es féktárcsa, kétdugattyús féknyergekkel.
Kerekek: Ötküllős könnyűfémötvözet kerekek, elöl 3,5 x 17", hátul 5,5 x 17"
Gumik: elöl 120/70 ZR17, hátul 180/55 ZR 17
Tengelytáv: 1440 mm
Üzemanyag tank: 15 liter (3,5 l tartalék)
Félszáraz tömeg (feltöltve kenőanyaggal, akkumulátorral, stb. kivéve benzin): 193 kg
Ülésmagasság: 803 mm Ára egyelőre még nemismeretes.