Kettőt egy zsebből

2005.03.31. 14:23

2000-ben az MZ bátor és költséges döntést hozott, és saját fejlesztésű motorblokk tervezésébe fogott. Bár a soros kéthengeres elrendezés egy kicsit nehézkesebben adja a vérforraló teljesítményt, mégis ezt a konfigurációt választották, egyrészt egyszerűsége miatt, másrészt mert közelről sem hasonlít a konkurensek blokkfelépítésére.

A megoldás azonban nem lett rossz, a 270 fokos gyújtásnak köszönhetően barátságos V-kettes érzetét kelti a motorosban. A 998 cm 3-es hajtómű mindjárt két változatban készül, az egyik 111 LE-t termel a főtengely végén, a másik 115-öt, ami 100, illetve 106 LE-t jelent a hátsó keréken, ami közelebb esik a Kawasaki Z1000 erejéhez, mint a Ducati Monster 1000-hez.

Az MZ1000S után az MZ1000SF a német gyár a legújabb remeke. Ezt a 998 cm 3-es, soros, kéthengeres blokkal szerelik. A tervező természetesen ugyanaz a Peter Naumann, akinek a fejében az 1000S is megszületett. A nemzetközi szakmai zsűri szerint nem végzett rossz munkát, az MZ1000SF-et a nemrég kiosztott, iF Product Design Award 2005 elnevezésű formatervezési díjjal értékelték. A gyár nem volt szégyenlős a névválasztásnál: az SF nem is StreetFightert jelent, ahogy elsőre sokan gondolnánk, hanem mindjárt SuperFightert.

A csupasz modell sok-sok összetevőt átvett a full idomos 1000S-től. A motoron kívül a váltóáttételek, a váz, a tank és a farokidom is teljesen megegyeznek az elődéivel, viszont az MZ gyár közleménye szerint 46 a különböző alkatrészek száma. A legszembetűnőbb ezek közül a magas kormány és a szexi bikiniidom. A gyár tájékoztatója szerint még ezt a kicsi fejidomot is szélcsatornában tesztelték.

Az ülés 15 mm-rel alacsonyabb lett, mégis jól párnázott és eléggé kényelmes a Ducati Monster ülésén edződött pilótáknak. Az aranyszínűre eloxált kormány izompacsirtához illően széles és magas. Az egyedüli kitüremkedés a kormány árnyékában az első villaszárak tetején található nyomócsillapítás-állító csavar.

A futómű több állítási lehetőséggel rendelkezik, a Nissin fékek ugyan nem a legutolsó fejlesztések, de hatékonyak és jól adagolhatóak. A gyár Metzeler Sportec M-1 gumikkal szereli az MZ naked motorját, ezt utcai kategóriában igen kedvelt, jó tapadású gumiként tartják számon. A csupasz motor 224 km/h-s végsebességre képes, ami egy ilyen csekély szélvédelemmel rendelkező motorkerékpártól untig elég.

Az SF nem néz ki rosszul. A párhuzamos fekete színű acélcső váz mindenképpen egyedi megoldás, de ami igazán megfogja a szemlélődőt, az a picuri fejidomban elhelyezett négy fényszóró; a színtelen burájú indexekkel pazarul ilik a trendi, szögletes külsőhöz.

A fényezés kiagyalásakor az MZ együtt működött a Chemnitz festékgyártó céggel, és egy speciális matt színt fejlesztettek ki, a nanotechnológiát sem voltak restek felhasználni hozzá. A kerámiaalapú festék jobban ellenáll a karcoknak, mint más festékek, és hosszan tartó, ellenálló matt felületet ad. Főleg a narancs-fekete kétszínű verzió hozza ki belőle a szörny-hangyát, de a fekete lakkozás is mindig kapós. A jól összerakott érzetet nyújtó motor kényelmes még a németesen nagyra nőtt motorosoknak is.

A vad vonások kihozzák az emberből az egykerekező-bajnokot. Bár néhány részlete nem annyira kifinomult, mint a japán és olasz versenytársaké, nincs olyan patinás tankemblémája, mint néhány európai márkának, sem olyan megnyugtató műszaki háttere, mint a japán gépeknek, de a remek kiállás mellett 2 300 000 Ft körüli ára az MZ reményei szerint elegendő lesz arra, hogy megnyerje magának a különcségekre vágyó motorosokat. A német kereskedőkhöz már március utolsó hetében megérkezett, a többi európai országba április közepére várják az 1000-es naked bike-ot.

Műszaki adatok:

MZ1000SF

Motor: vízhűtéses, soros kéthengeres, 4 szelepes, DOHC
Lökettérfogat: 998 cm 3 Teljesítmény: 115 LE 9000 1/min-nél
Nyomaték: 98 Nm 7000 1/min-nél
Üzemanyag-ellátás: befecskendező
Váz: acélcső
Tengelytáv: 1445 mm
Ülésmagasság: 810/825 mm
Első gumi: 120/70 ZR17
Hátsó gumi: 180/55 ZR17
Első fék: 320 mm-es dupla tárcsafék
Hátsó fék: 243 mm-es szimpla tárcsafék
Első futómű: fordított teleszkópvilla
Hátsó futómű: központi rugós lengővilla
Üzemanyagtank térfogata: 20 l/ 5 l tartalék
Száraz tömeg: 198 kg