Szárnyas fejvadász

2003.04.30. 09:28

A Nolan N 82 alakján kétségtelenül felismerhető, hogy a tervezője az X-lite X 901-et akarta lekoppintani. Szebben mondva: hasznosította annak tapasztalatait. Ipari kémkedésre ebben az esetben viszont nem kell gyanakodni, mert a két márka egy gyár középkategóriás és professzionális sisakjait takarja. A Nolan N 82 esetében csak annyiról van szó, hogy elérhetőbb áron juthatunk hozzá egy olyan sisakhoz, ami a versenypályán is megállja a helyét.

 
 

A hátsó szándék, hogy ezzel a sisakkal a versenyzők felé kacsintgatnak, egyértelmű: a tesztre kijelölt sisakunknak D-gyűrűs szíja van. Alakra teljesen megegyezik a nagytesó (és méregdrága) X 901-gyel, ami azért már eleve bizalomgerjesztő, ismerve annak jó tulajdonságait. De amíg a csúcskategóriában semmi sem köti meg a tervezők kezét, addig itt bizony a pénzügyesek alaposan feladták a leckét, hiszen meg kellett spórolni egy csomó drága műszaki megoldást úgy, hogy a kényes ízlésű versenyzők még ne lökjék félre megvetően az N 82-est.

 
   
   

Megmaradt a szélcsatornában kialakított forma és a sisak héjának síkjába besüllyedő plexi. Ezzel vége is a hasonlóságnak, mert belül minden másképp működik. A mechanika jóval egyszerűbb, és a kivitelezésbe már becsúszott egy-két pontatlanság. Hiába, a sisakoknál az ár és a minőség bizony egyenes arányban van egymással, ebbe bele kell törődni!

A plexit itt egy jóval egyszerűbb mechanizmus feszíti be a helyére. Nyitáskor az állvédő közepén pirosló gombot kell megnyomni pont az orr irányába (ebben az esetben ez kicsit fölfelé és hátra), ekkor a plexi kipattan előre. Csak középen fogja egy erős rugó a plexit, ez nem az X-lite bonyolult kétoldalas, bowdenes zárszerkezete. Záráskor nem kell lecsapni, mint egy kocsiajtót, hanem lehajtani addig, amíg a középen lévő bütyök rá nem fekszik a zárra, aztán jó erősen be kell nyomni. Miközben a plexi néhány millimétert hátracsúszik, oldalt a két-két rövid karocska szépen behúzza a széleit, ezzel a zárás tökéletes. Tökéletes? Sajnos csak két állása van: teljesen nyitva, vagy csukva.

 
   
 

Az X 901-es formáját ugyan sikeresen lemásolták, de az egyszerűbb mechanika miatt nem sikerült teljesen sík felületet kialakítani, mert a szellőzőknél akad néhány kiemelkedés. Valószínűleg az itt keletkezett örvények kivédésére szolgál az a két lapos mélyedés, ami a sisak tetején, a szélső szellőzők mögött van. De a legfurcsábbak az oldalsó spoilerek. A plexi feszítő mechanizmusa alatt oldalanként egy-egy kis függőleges szárny szerénykedik, aminek egyértelműen az a szerepe, hogy csillapítsa a légörvényeket, és egyenesen tartsa a fejet a légellenállás minden cudar próbálkozása ellenére.

A szem fölött - a gumiprofil és a plexi között - jó fél centis rés tátong. Itt bizony alaposan elmértek valamit, az arc teljes szélességében szabad utat engedve a befütyülő levegőnek és az esővíznek. Na majd meglátjuk menet közben, hogy mi sül ki ebből.

 
   
   

A felvételnél is érezni, hogy az N 82 nyugodtan használható pályára. A szűk nyíláson keresztülpréselve a fejet, stabilan szorít mindenhol. Az állvédő meglepően tágas, az alapáras extraként kapott páraterelő ugyan furcsán laposan áll az orr előtt, de még így sem ér hozzá az archoz. A D-gyűrűs szíj könnyen meghúzható, a nyitást segítő kis piros fül ugyan kicsi, de kis idő után már rááll a kesztyűs kéz és könnyen meg lehet találni. A plexi kezelését kell még megszokni, mert záráskor nem elég csak lecsapni, hanem a már említett módon még be is kell tolnunk az orrunk irányába.

 
   
 

Tömege 1560 gramm, nem a legkönnyebb, de ez a jó súlyelosztásnak köszönhetően nem nagyon érezhető (ez is X-lite örökség). Nagy sebességnél viszont korántsem olyan csöndes, mint azt vártuk. A kiálló kezelőszervek lerontották a jól kitalált formát, és ugyanolyan szélzajok nyomják el a motorhangot, amilyeneket egy hagyományos sisaknál megszokhattunk. No meg itt van az a fél centis rés, ami az arc teljes szélességében húzódik a plexi felső szigetelésénél! Száz felett már úgy jön befelé rajta a levegő, hogy akár a szellőzőket is becsukhatnám, megfulladni nem tudnék. Hosszú távon ez még a szemet is irritálja, ezért a szemüvegesek előnyben. Apropó, szemüveg! Amilyen szorosan fogja a fejet a bélés, igazán nem gondoltam, hogy milyen könnyen becsúszik a szemüveg szára. Nem tudom, mennyire volt szándékos, de mintha direkt gondoltak volna erre a Nolan emberei.

 
   
   

A stabilitásra nem lehet panasz. 200 felett sem rángatózik annak ellenére, hogy a fejem pont a szélvédő feletti légörvényekben van. Nem tudom, ebben mennyi szerepe van a két kis oldalsó légterelőnek. Manapság, a grammokkal vívott csaták során nem nagyon szokták felesleges látványelemekkel növelni a sisak súlyát, ezért biztos, hogy a fejem egyenesben tartásában nagy szerepe van a két kis szárnyacskának.

 
   
 

Városi forgalomban jó lenne egy félig nyitott plexiállás, érthetetlen, hogy ezt miért spórolták ki az N 82-ből. Úgy látszik, ezt tényleg csak azoknak szánták, akik teljesen bezárkózva a felső sebességtartományban érzik jól magukat. Megpróbáltam úgy menni vele, hogy csak kipattintottam a zárat, de ekkor olyan zörgésbe fogott a lazán mozgó plexi, hogy inkább visszanyomtam és izzadtam tovább.

 
   
   

Az N 82-nek számtalan változata létezik. Válogathatunk D-gyűrűs vagy racsnis állszíjak, kivehető vagy rögzített bélések, és átlátszó vagy színre fújt szellőzők között. A különféle színvariációkról már nem is beszélve. De a legegyszerűbb N 82 is nagyon kemény HiBrite lakkozással van ellátva, és jár hozzá a páramentesítő plexi (Pinlock), az orr előtti páraterelő és az alsó rugalmas légterelő. Kétségtelenül a legjobb felszereltségű a polikarbonát alapanyagú sisakok között. Ha nem volna a plexi tömítésének a hibája, csillagos ötöst kapott volna tőlem.

A Nolan N82 ára fényezéstől és felszereltégtől függően: 55 000 Ft - 67 500 Ft.
A tesztelt példány (N 82 Classic Plus) 65 000 Ft.