Csinos és technikás

2004.12.17. 11:19
Technikai újdonságokban bővelkedik és a jövő környezetvédelmi előírásait jócskán túlteljesíti a Honda nagyrobogója. A Pantheon PGM-FI benzinbefecskendező rendszerével egyedülálló a 150-es robogók között.

A 125 cm 3-es Pantheont 125-öt és nagytestvérét, a Pantheon 150-et 1998-ban mutatták be, mint a Honda újgenerációs nagyrobogóinak előfutárát. Az ekkor még kétütemű nagyrobogót négy év múlva váltották le. 2002 decemberében mutatták be a Pantheon legfrissebb verzióját, mely kívül-belül óriási változáson ment keresztül.

A robogó teljes egészében a Honda olaszországi gyárának, az Attesa melletti Honda Italia Industriale LTD. terméke. Nem csak itt gyártják a robogók, de olasz tervezők is tervezték, és ez meg is látszik rajta. A kategóriatársakkal össze nem téveszthető, modern formáját szögletes vonalak, síkfelületek határolják. A fejidom háromszög alakú lámpatestét keskeny, szintén háromszögformájú, színtelen burájú indexek veszik közre. A különleges formájú világítótest alsó részébe építették a reflektort, felette kapott helyet a nagyobb fényszóró, míg a háromszög két felső csúcsában kicsi helyzetjelző lámpák világítanak. A háromszögdesign visszaköszön a robogó másik végén is, a két csíkszerű hátsó lámpatestbe integrálták az irányjelzőket.

A Pantheon újításai között mégsem a design a legfontosabb, hanem a vadonat új fejlesztésű PGM-FI benzinbefecskendező rendszer, ami nem csak az egyenletes és megbízható teljesítmény leadást szolgálja, hanem - először a kis köbcentis robogók között - lehetővé teszi a Honda legújabb HECS3 katalizátorának beépítését.

A négyütemű, egyhengeres, 149 köbcentiméteres SOHC motorblokk a robogóépítés hagyományainak megfelelően egységet képez a hátsó lengőkarral. Csendesen, és rendkívül takarékosan jár: normál használat során 1 liter benzinnel 37 km megtételére képes, de autópályán meghajszolva sem tudtunk 3,2 liternél többet beletankolni 100 km-re. Üzemanyagtankja 9,4 literes, így teletankolva 300 km-nél is nagyobb a hatótávolsága.

Érzékelők mérik a beszívott levegő hőmérsékletét és nyomását, valamint oxigénszenzor figyeli a kipufogógáz összetételét. Az ECU (Electronic Control Unit) - az agy - mindezen információk ismeretében irányítja az injektort, hogy az optimális benzin/levegő keveréket jutassa a motorba. A kipufogóba épített 100 cellás katalizátor segítségével nem csak az Euro-2 szabályokat teljesíti a Pantheon, de a még csak tervezett Euro-3 követelményeknek is megfelel.

A kényelemmel sincs gond a Pantheonnál. Az üléspárna kényelmes, robogósan változtathatjuk lábunk helyzetét, a szélvédelem hatékony. A méretes plexi együtt fordul a kormánnyal. Legnagyobb problémám mégis éppen ezzel a szélvédővel volt: felső szegélye éppen látómezőmet felezte, ezzel igencsak vagylagossá téve a látott képet. Próbáltam nyújtózkodni, ez a szélvédelem kárára ment, próbáltam összekuporodva a plexi mögé bújni, ez meg a hátamnak nem tett jót, de végül maradt ez utóbbi megoldás. Nappal nem is volt annyira problémás a kilátás, de éjszaka a peremszegély összegyűjtötte az első lámpa fényét, és szinte belevilágított a szemembe.

Egyre több lány-asszony kóstol bele nálunk is a robogózásba. A Pantheon alacsony, 770 mm-es ülésmagassága számukra is a biztonságos talajfogás garanciája. Szintén a megálláskori kényelmet szolgálja, hogy a robogókon általánosan elterjedt központi támasz mellett oldaltámasz könnyíti a parkolást.

Már vége annak, hogy a robogók csak a legszükségesebb adatokat jelezzék ki. A Pantheon műszerfala autókéhoz hasonlóan fullos. A hatalmas műszerfalpanel közepén elektronikus sebességmérő-óra, két oldalán a vízhőfok mérő és a benzinszint mutató tartózkodik. Alá LCD kijelző és a visszajelző LED-ek kerültek.

A kombinált gyújtáskapcsolóról nyitható-zárható a kétszemélyes ülés és a tanksapka. Használata igényel némi logikai készséget, és általános, a zárakra is kiterjedő kézügyességet is. A kétszemélyes ülés alatti csomagtartóban elfér két bukósisak, vagy ezernyi apróság, ami a motorozáshoz szükséges. A nagy sötét űrben lámpa segíti a tájékozódást, és van itt egy elektromos csatlakozó, amiről az elmaradhatatlan mobiltelefon tölthető, vagy a karácsonyra kapott hordozható televíziót is működtethetjük.

Az ülés mögé hátsó csomagtartó került gyárilag. Rajta kényelmesen és biztonságosan rögzíthető a gyár által ajánlott 45 literes hátsó csomagtartó doboz, de ez tölti be az utaskapaszkodó szerepét is. A kormány alatt kesztyűtartó rekesz szolgáltat további, szigorúan ideiglenes tárolóhelyet, míg a lelkiismeretes háziasszonyok a bevásárló szatyrot a kormány alatti fogasra egyszerűen, fülénél fogva felakaszthatják.

A robogó merev acél csőváza és a nagymotorokéhoz hasonló első és hátsó teleszkópjai rendesen teszik a dolgukat. Elöl a 33 mm-es csőátmérőjű teleszkóppár, hátul a két rugóstag két személlyel is megbirkózik. Egyenesfutása beleköthetetlen, de igen élvezetes vele az irányváltás, kanyargászás. A 13 colos első kerékkel szépen veszi a rázósabb utakat (a hátsó 12-es), emellett a hosszabb tengelytávval növelték az utazási komfortot.

A lassítás-megállítás is csak dicsérettel illethető. Kifejezetten a robogókhoz fejlesztették ki a Honda kombinált, hidraulikus fékrendszerét. A jobboldali fékkar az első háromdugattyús fékmunkahenger két szélső dugattyúját mozgatja, míg a baloldali behúzásakor a hátsó, egydugattyús fékpofa lassít együtt az első nyereg középső dugattyújával. Hibázni egyszerűen nem lehet. A robogó pontosan ott áll meg, ahol szeretnénk.

Honda Pantheon

  • 563
    Kéne:
  • 63
    Nem kéne:

Akinek lényeges szempont a kényelem, a kis fogyasztás, fontos a környezetkímélő üzemmód és persze a csinos forma sincs ellenére, annak kiváló választás a Pantheon. Ára, akkor most vegyünk egy mély levegőt, 995 000 Ft-os vételára a Suzuki 125-ös Burgman 898000 Ft-os és a Yamaha Majesty 125 795000 Ft-os árához képest elsőre megrázó. De ugye ez nagyobb is, meg modernebb is. Annak ellenére, hogy én az első szélvédő lecserélésével kezdeném együttlétünk első perceit, nagyon megszerettem.

Műszaki adatok:

Motor: folyadékhűtéses, négyütemű, egyhengeres, SOHC
Lökettérfogat: 149 cm 3
Teljesítmény: 16 LE 9000 1-min-nél
Nyomaték: 14,2 Nm 8500 1/min-nél
Üzemanyagellátás: PGM-FI elektronikus benzinbefecskendező
Váltó: V-Matic automata
Kuplung: Automata, centrifugális
Kerekek: 13 x 2,75" elöl, 12 x 3,5" hátul
Hosszúság: 2 090 mm
Szélesség: 735 mm
Magasság: 1 460 mm
Tengelytáv: 1 490 mm
Ülésmagasság: 770 mm
Száraztömeg: 139,9 kg
Üzemanyagtank térfogata: 9,4 l
Ár: 995 000 Ft
Színválaszték: Force ezüst metál, Xenon kék, Szardínia zöld, Csillagközi metálfekete