"MZ is Back" - hangzik a német motorkerékpárgyár legújabb szlogenje. Nálunk ez duplán igaz, mert a régi, kétütemű motorkerékpárok Keravill hálózaton történő forgalmazása óta az MZ eltűnt a Magyarországon újonnan megvásárolható motorkerékpárok listájáról.
Ma délelőtt hivatalosan is bejelentette magyarországi jelenlétét az MZ és a Peugeot. A hazai importőr az A.K.-M3 Kft. a két gyár képviselőit is meghívta bemutatkozó sajtótájékoztatójára, mellyel hivatalosan is megkezdődött a két márka hazai kereskedelme. Az MZ és a Peugeot eddig igen mostoha körülményeket élvezett hazánkban, de most az eddig teljes egészében autós cég felkarolta a márkákat és egy éves megfeszített munka után megkapta az importőri jogokat.
A Peugeot motorgyár képviseletében Olivier-Vincent Fortin szólt.
A francia PSA (Peugeot Citoren konszern) legrégebbi vállalata a Peugeot motorral hajtott kétkerekűek gyára. Jelenleg két helyen folyik a termelés. Mandeure városában van a Peugeot motorgyár központja - nem messze a Peugeot autógyártól -, míg a másik helyszín Dannemarie-ben van, itt készülnek a blokkok.
Az első jármű 1882-ben, vagyis jó százhúsz éve készült el a kelet-franciaországi gyárban, igaz ez még csak emberi erővel hajtott kerékpár volt. A bringára tíz évvel később már hajtómotort szereltek, majd 1905-ben az első motorkerékpár is elhagyta a gyár területét.
1994-ben egy nagyon sikeres szériát indított útnak a gyár. Ennek örömére a vállalat kicsit elaludt, és a konkurencia szépen beérte az elavulásnak induló modelleket. Változást az 1999-es igazgatóváltás hozott: az új direktor új termékek bevezetésével és folyamatos fejlesztésekkel erősítette meg a motorgyár helyzetét. Azóta minden évben előállnak legalább egy teljesen új modellel és valamiféle jelentős újítással.
|
Észak-Amerika kivételével a világon mindenhol van a Peuegot-nak képviselete. Idáig hivatalosan nem volt jelen a magyar piacon; bár pár termék kapható volt, ezek nem közvetlenül a gyártótól, hanem az ausztriai importőrtől érkeztek. Ennek megfelelően alkatrészproblémák is voltak, de remélhetőleg idén már a teljes Peugeot motorkerékpár paletta megjelenik országunkban. A forgalmazó idén 450 járművet szeretne értékesíteni.
Az MZ gyárat Peter Körner, a gyár export managere képviselte.
A Szászországban alapított gyár 1922 ben kezdte ontani a nép motorjait, ekkor még DKW néven. Az első MZ az RT125 volt, de a márkanevet - Motorradwerk Zschopau - csak 1956-tól használják. Az egyesülésig több millió darab kétütemű motor hagyta el a gyárat. A politikai váltás után - mondhatnánk - likvidálták a gyárat. 1992-ben megalakult a MuZ. Ekkor már nem csak a régi kétütemű motorokat gyártották, hanem a Rotax 500-as blokkját is felhasználtak, de a gyár pénzügyileg nem bizonyult életképesnek. A fellendülés 1996-ban indult, mikor a maláj Hong Leong vállalat az egészet szőröstől-bőröstől felvásárolta. Ezzel nem csak a financiális problémák oldódtak meg, hanem megnyílt a lehetőség a fejlesztések előtt is.
|
Az ős-MZ előtt tisztelegve a mostani repertoárban is benne van az RT125, igaz már az anyja sem ismerne rá. A tradíció követése nem csak a névválasztásban jelenik meg, hanem a logóban is. Az MZ emblémájának alapja a DKW pajzs, melyen csak a feliratot cserélték le.
Sajnos a két márka piaci pozícionálásáról nem sok információval szolgáltak a gyárak képviselői. Azt mindenesetre elárulták, hogy az árakat igyekeztek a célország mutatóit figyelembe véve kialakítani. Az importőrtől megtudtuk, hogy egyes modelleket bevezető áron kínálják.
A holnap nyíló Budapest Motor Kiállításon végre Magyarországon is megtekinthetők lesznek a két márka legújabb, 2004-es modellei, és az A.K.-M3 Kft. egész országot behálózó kereskedői hálózatán keresztül 1-2 hónapon belül meg is vásárolhatjuk őket.