Betyáros ötvenes

2006.07.21. 11:00

A zsúfolt városok, közlekedési dugók legoptimálisabb közlekedési eszközei közé tartoznak a könnyű, kistestű robogók. Amellett, hogy a segédmotor-kerékpár kategóriába tartozó modellek fenntartási költségei elenyészőek, előnyös tulajdonság a kis súly, a könnyű kezelhetőség, a kis helyigény és az egyszerű szerkezet.

A robogók technikailag jócskán a jövőbe mutattak, de mindenen lehet finomítani, mindent meg lehet toldani pár jó ötlettel és megoldással, így a fejlődés megállíthatatlan. Az idők során kialakult néhány robogó műfaj, melyek vonalait a magára valamit is adó gyártók igyekeznek figyelemmel kísérni, és új és újabb dobásokkal szinten tartani a modellpalettájukat.

Manapság divatos műfaj a vaskos, kicsit terepmotort idéző mintázattal ellátott gumikon száguldozó városi robogó, mely nem ijed meg a kisebb kátyúktól. Kis kerékátmérője a terepakadályok leküzdésében ugyan hamar határokat szab az enyhén off road-os kialakítású gépnek, de mindenképp megnyugtató, hogy a felni nem szenved könnyen sérülést.

Ilyen betyáros 50-es a Piaggio Typhoon is. Felépítése masszív és sokat sejtető, bár nem szabad elfelejteni, hogy egy könnyű, 75 kg-os géppel van dolgunk, tehát teljesítőképességének határait nem szabad terepen feszegetni. Hátsó futóműve a hajtásláncot, a féket és a motorblokkot magába foglaló egység szempontjából hagyományos, robogókra jellemző kialakítású, de a hangsúly az első futóművön van.

A felfordított, hidraulikus csillapítású első villa és az egydugattyús, úszónyerges, egytárcsás első fék egyre inkább elterjedt megoldás a robogók között is. Ennek köszönhető a nagyobb stabilitás kanyarodáskor és egyenetlen útfelületen. A határozott, bár nehezen adagolható tárcsafék bőven elegendő a biztonságos megálláshoz, de a hátsó dobfék is harapós, viszont könnyen blokkol, ha nem vigyázunk vele.

A dagi gumik ellenére is könnyen lehet manőverezni szűk kanyarokban, fordulókban, de nagyobb sebességnél is biztonságosan stabil. Végsebessége a gyakorlatban 60-65 km/h körüli, ami városi közlekedéshez bőven elegendő. Persze csak az első pár méteren fickós, de egy gyári 50-estől sokat nem szabad várni. A tuning cégek kínálatában található kiegészítők segítségével könnyedén morcossá lehet varázsolni. Más áttétel, kuplung, kipufogórendszer, henger és dugattyú. Ezek a mágia eszközei.

Aki viszont a dolgos hétköznapokban akarja használni, annak nincs szüksége módosításokra se kívül, se belül. Technikailag egyszerű, megbízható konstrukció. Tükrei jól használhatók, ülése kényelmes, és a kiegészítő lábtartók segítségével az utas szállítása sem akadály, bár ezt a közlekedési szabályok hazánkban nem engedik.

Az ülés alatt található csomagtartóban egy zárt sisak és még egyéb apróság is kényelmesen elfér, és ha ez sem lenne elegendő, akkor a kihajtható, rugós szatyortartó segítségével a lábunk között további csomagok helyezhetők el anélkül, hogy egy váratlan pillanatban elhagynánk. Praktikus a baloldalon található szem, melybe láncot fűzve kiköthetjük kedvencünket egy lámpaoszlophoz vagy kerítéshez, és nem kell a keréken átfűzve küzdeni ehhez a mutatványhoz.