''A többi, néma csend.''
Hogy kétszáz fölött ne szakadjon le a fejünk, és ne szenvedjünk halláskárosodást a légáramlás zajától sem - kevés sisak tudja. Hogy a legcsendesebb jelző mellett egyéb finomságokkal is kényeztesse viselőjét, azt már csak egy: a Schuberthék S1-e.
|
|
Amint a tesztsisakban az első métereket megtettem, azonnal a címben szereplő végszó jutott eszembe. Persze a szövegnek egyébként semmi köze a sisakhoz, mégis, a teszt alatt ezt a mondatot ismételgettem.
Tesztsisakunk Schuberth sisak, ezért nem lepődtem meg a minőségen és a sisak extra szolgáltatásain. Persze joggal kérdezheti a kedves olvasó, hogyan kell szolgálnia egy sisaknak. Védjen, és kész, ésvagy nézzen ki jól. Mi a fenét akarunk még?
Rengeteg mindent. A jó sisaknak nemcsak a passzív biztonságban van szerepe, hanem az aktívban is. Mert a sisak kényelmetlen viselet, ezért a jó sisaknak a kényelmetlenséget olyan dolgokkal illik ellensúlyoznia, amelyek könnyítik használatát. Az S1 sok mindenben segít.
Az S1 a Schuberth saját szélcsatornájában végzett kísérletek eredményeként lett ilyen: kifejezetten sportos üléspozícióhoz tervezett, kivételes iránystabilitású, kis légellenállású bukósisak, ami még 200 km/h feletti sebességnél is kényelmes.
Mivel ügyeltek, arra hogy minden fölöslegesen kiálló - és egyben zajos örvényeket keltő - izé eltűnjön, a plexiről is száműztek minden kidudorodást. Nyitását különlegesen oldották meg. Az álrész közepén a szellőző felső részét benyomva, általában a bal kéz hüvelykujjával emelhetjük az átlátszó műanyagot.
A szélvédő hat fokozatban, szakaszosan nyílik. A nyitómechanika átlátszik az üvegen, így a használati utasítás nélkül is azonnal látszik, milyen egyszerű a plexi eltávolítása. Nyitott állapotban egy kallantyú elmozdításával azonnal leemelhető, ami a tisztítást alaposan megkönnyíti. Anyaga 3 mm vastag, szokatlanul kemény, torzításmentes képet adó, öntött polykarbonát, felületét párataszító bevonattal látták el.
De az S1 nem éri be egy plexivel. Rambo Ray-Banjét megszégyenítő, méretes napszemüveget is integráltak a sisakba. Egy mozdulattal a szemünk elé engedhetjük. Imádom ezt a megoldást, és tapasztalatból mondom, igen hasznos extra. A mozgatófül a sisak baloldalára került.
A sisak külső héjának anyaga S.T.R.O.N.G.: üvegszál-erősítésű speciális műanyag (duroplastic), a Schubert mérnökei fejlesztették ki.
Először kételkedve figyeltem a szűk, párnázott bejáratot, és lehetetlennek találtam, hogy azon át tudjam erőszakolni a fejemet. Pedig kis gyakorlással könnyedén meg lehet tanulni, és a sisakba bujtatott fej hálás a kiváló tartásért. Az arc két oldalán a merev, de puhán párnázott bélés nem engedi, hogy nagy sebességnél a szél az orrunkra nyomja a plexit.
A legtöbb sisakban - és motoron - 100 km/h felett már nem motorzajt, hanem szélzajt hallunk. A zajprobléma a sportmotorok szélvédője által kevert légörvény sávjában jelentkezik legerőteljesebben, ez az örvényes sáv pedig általában az áll-nyak vonalban éri a motorost. Emiatt nagyon fontos, hogy a sisak alulról is megfelelően zárt legyen (elöl-hátul egyaránt), illetve elég szorosan be legyen csatolva. Ezt tudva azonnal érthetővé válik, miért olyan szűk és sima az S1 nyaki része.
Gondosan megtervezett a szellőzők formája és helyzete is. Az S1-en kiválóan oldották meg a sisak belső levegőkeringetését. Nem olyan nagy újdonság, de ennél a sisaknál valóban működik. Belsejében három tépőzáras béléscsík ot találunk, ezek áthelyezésével módosíthatjuk a beáramló levegő útvonalát. Télen megakadályozhatjuk, hogy a hideg levegő túlságosan lehűtse fejünk. A bélés fölső része is könnyedén kiemelhető, könnyen tisztítható.
Az S1 a Schuberth sisakoknál megszokott, az autók biztonsági övéhez hasonló zárszerkezetekkel kerül forgalomba. Jól bevált, egy ujjal gyorsan oldható, biztonságos megoldás. Külön megrendelésre kapható a versenysisakokon honos, dupla D gyűrűs zárszerkezettel is.
Az S1 tervezésekor valami olyasmi is előtérbe került, amit eddig más gyártónál nem láttam. A sisakon - több helyen - fényvisszaverő felületeket képeztek ki úgy, hogy egy esetleges éjszakai baleset után a sisakban fekvő motoros bármilyen pozícióban észlelhető legyen. A legszembeötlőbb a plexi alatti, két óriási fényvisszaverő fólia. Szerintem jó ronda, de kétségkívül igen hasznos.
Én a nyitható sisakokat szeretem, és keveset motorozom sportmotoron, de ha egyszer megbolondulnék, és hasalva folytatnám tovább az utam, akkor a sisakválasztásnál ott lenne az elsők között az S1 is.
Az S1 bukósisak 8 különböző méretben létezik, az egészen kicsi XXXS mérettől (48/49) az extra nagy XXL (62/63) méretig. Érdemes mindenkinek kipróbálni még karácsony előtt, hátha ilyet hoz a Jézuska.