E.T. haza...

2005.07.21. 11:44

A Polaris Scrambler a középutat képviseli az ATV-k és a sport quadok között. Különös keveréke a nehéz munkagépek és a könnyű, kimondottan hobbi, vagy sport célokra készült szöcskelábú, terepen való száguldozásra termett négykerekűeknek.

Ami először szembetűnik a Scrambleren, az a két kocka fényszóró, ahogy a kormányra szerelve, kis csőkerettel körbefogva bánatosan mered a távolba. Az egész úgy fest, mintha tervezője a kész Scramblert megpillantva a fejéhez kapott volna, hogy a lámpát lefelejtette, és gyorsan megoldást kellett találnia mulasztására.

Szelíd E.T. ábrázatával és ártatlan, nagy szemeivel tekint ránk, mintha segítséget kérne. Pedig a Scramblernek nincs szüksége segítségre akkor sem, ha igazán vad terepre tévedünk vele. Az ATV-k jellegzetességeivel felruházott - a legfontosabb az összkerék meghajtás, ami nem jellemző a sportquadokra -, sportos idomokkal és hosszú rugóutakkal rendelkező óriás, lámpától lefelé már korántsem szelíd jószág, hanem sokkal inkább a kihívásokat, kalandokat kereső terepőrültek álomjárműve.

Neve négykézláb csúszást, kúszást jelent, mely jelzők a lassú haladást sugallhatják, de ez nem így van. A dinamizmust nem kell hanyagolnunk nyergébe pattanva, de kanyarokban észnél kell lennünk. A testsúlyáthelyezés fontos szerepet játszik a biztonságos kanyarvételnél, ezért pihenni nincs sok idő. Nem szabad lustának lennünk, és csak úgy nagypapásan, ücsörögve kanyarodni, mert könnyen közelebbi kapcsolatba kerülhetünk az anyafölddel.

A lassú haladás nem teszik élvezetessé a menetet, így nagy gázt adva, az ülésen folyamatosan tornázva, ügyeskedve kell terelgetni a behemótot. Kitartó gyakorlása kiváló sporttá teszi a quadozást. Garantáltan megmozgat minden izmot. Amikor az egyenesben tövig nyomjuk a gázkart, aszfalton ágaskodni kíván, terepen pedig vadul tolja magát előre, jobbra-balra. A Polaris Trial Bossnál - mely inkább néz ki ATV-nek, mint sport quadnak - nehezebb kordában tartani, és az erőcsúsztatásokat is nagyon akarni kell, hogy tempósan közlekedhessünk vele kanyarokban is.

A Trial Bosstól átvett erős, 500-as, egyhengeres motoron kívül az összkerékhajtást is megörökölte. Futóműve masszív, de korántsem hasonló felépítésű. A vízhűtéses, száraz karteres motor megnövelt teljesítménye 50 LE. Ekkora teljesítmény a 60 Nm-es nyomaték mellett bőven elegendő a 260 kg-os szörnyeteg dinamikus mozgatásához.

A motorosok biztosan felteszik magukban a kérdést, hogy 50 LE mire elég. Gondoljunk csak bele, hogy egy egyhengeres supermoto vagy enduro mire képes. Felépítése végett a Scrambler is inkább túraenduró súlyban van, de az áttételek végett határozottsága vérmérséklet terén hasonlít a könnyű terepmotorokéhoz. Aki nem hiszi, próbálja ki, és nem lesznek kétségei.

Az első futómű McPherson rendszerű, és a méretes, hosszú rugóúttal rendelkező rugóstagok jelentősen elősegítik a terepakadályok leküzdését és hozzájárulnak a mindenkori stabil úttartáshoz. Hátul - a Sportsmannel ellentétben - nem független kerékfelfüggesztés, hanem egy lengővilla és egyetlen, hatalmas progresszív rugóstag végzi feladatát, rugó-előfeszítését körmöskulccsal, könnyedén lehet szabályozni.

Elöl és hátul is tárcsafékek lassítják a Scramblert, melyeket a jobb kormányszarvon található fékkarral működtethetünk egyszerre. A lábfék csak a hátsó kerekekre hat az egyetlen tárcsán keresztül, de meglehetősen gyengén fog, ezért szinte felesleges próbálkozni vele. Motorfék-rásegítés - a Sportsmannél már megismert EBS (Engine Breaking System) - nincs, így csak a fékekre hagyatkozhatunk lassításkor. Ez a funkció gyári extraként külön rendelhető.

A váltó az előremenet, a hátramenet és az üres állás között kapcsolható. Parkoló, illetve terepfokozat nincs. Rögzítőfékként a fékkar reteszelése használandó. Arra az esetre, ha az akkumulátor meghibásodna, könnyedén indítható a négyütemű motor a Sportsmannél is alkalmazott berántó kötél segítségével, ami nem igényel nagy fizikai erőt.

A Scrambler nincs agyonbonyolítva műszerezettség terén, tervezéskor a cél a funkcionalitás volt. A gyújtáskapcsoló mellett találhatjuk a vízhőmérséklet, a fényszóró és a sebességfokozatok visszajelző lámpáit. Mechanikus benzinszintjelzős tanksapka, az összkerékhajtás kapcsolója, lámpakapcsoló, motorleállító gomb és a hátrameneti fordulatszám leszabályozását kiiktató gomb bonyolíthatja csak az amúgy sem kesze-kusza műszer- és kapcsolóhalmazt. A kiiktató gomb "odometer" felirata ne tévesszen meg senkit, a felirat a műszerfallal ellátott Polaris quadok napi számláló, illetve egyéb funkcióinak váltására szolgál, de mivel nem készült kimondottan a Scramblerhez külön kapcsolóház, így a felirat megmaradt.

Természetesen a gyártónál a műszerfal is külön rendelhető opció - ekkor jön jól, hogy a kapcsolóházat már külön nem kell cserélni -, ahogy az elektromos csatlakozó, az első és hátsó csomagtartók, illetve a vontatószemek is. A hátrameneti fordulatszám-leszabályzás kiiktatása különösen veszélyes lehet gyakorlatlanok számára, mivel ilyenkor a Scrambler veszettül megindul hátrafelé is. Az ülés alatt található a gyári szerszámkészlet és a légszűrőház, melynek beömlő nyílása határozza meg a gázlómagasságot abban az esetben, ha a kipufogócsövet is magasabbra vezetjük ki, mint a gyári.

A Polaris a Scramblerrel megtalálta az arany középutat a quadok és az ATV-k között, egyesíti a sportosságot a sokoldalúsággal és a praktikummal. Az összkerékhajtás mindenképp jól jöhet a reménytelen helyzetekben. Az ATV-kre felszerelhető néhány kiegészítő segítségével nemcsak sportcélokra használhatjuk, hanem a dolgos hétköznapokban is praktikus segítő lehet. A sportos használatot is bírja, és élvezetessé teszi a céltalan száguldozást úttalan utakon, erdőn-mezőn. Biztonságosan veszi az akadályokat és számíthatunk arra, hogy nyergében ülve épségben hazaérünk. Megbízhatóságával, egyszerűségével, kezelhetőségével biztosít minket arról, hogy quadozni jó dolog.

Műszaki adatok:

Polaris Scrambler

Motor: vízhűtéses, 4 ütemű, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 499 cm 3
Keverékképzés: Mikuni, 40 mm
Indítórendszer: elektromos / berántó kötél
Meghajtás: lánc
Váltó: automata (hátramenettel)
Első felfüggesztés: MacPherson felfüggesztés 208 mm rugóút
Hátsó felfüggesztés: progresszív rugózású lengőkar, 267 mm rugóút
Első fék / Hátsó fék: tárcsafék (kéz) / Hidraulikus hátsó fék (láb)
Első gumik: 23 x 7 - 10
Hátsó gumik: 22 x 11 - 10
Tengelytáv: 1219 mm
Fordulókör: 2108 mm
Száraz tömeg: 259,5 kg
Hossz / Szélesség / Magasság: 1905 / 1168 / 1194 mm
Ülésmagasság: 864 mm
Tank mérete: 13,2 l
Hasmagasság: 140 mm
Ár:1 915 000 Ft