A kis dél-dakotai városban hatvan éve gyűlnek össze a Harley-tulajdonosok rendszeresen. A mindössze ötezer lakosú városba minden évben egy hétre több százezer motoros költözik, és a gépek kilencvenkilenc százaléka Harley-Davidson.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Liberty Edition |
A Harley-Davidson időnként olyan korlátozott
darabszámú modelleket kínál vevőinek, amelynek kibocsátása
valamilyen nevezetes évfordulóhoz kapcsolódik. Az első ilyen
sorozat nem kisebb alkalomból hagyta el a gyárat, mint 1976-ban az
USA kétszázéves fennállásának évfordulója, ekkor adta ki a
Harley-Davidson a
Liberty Edition-t.
Az első sorozatot követte még néhány, és most már szokássá vált, hogy a Harley így ünnepel nevezetesebb évfordulókat. Az egyedi sorozatszámmal ellátott járművek hamar gazdára találnak, akik aztán nehezen beszélhetők rá arra, hogy eladják a birtokukban lévő ritkaságot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Limited Edition (korlátozott darabszámú)
sorozatok között
van egy, amit kétszer is kiadtak - tíz év eltéréssel - ami
azóta is példátlan a Harley-Davidson történelemben. A
Sturgis sorozatot a 40. és később az 50. sturgis-i
motorostalálkozó alkalmából is kiadták.
A találkozónak romantikus-hazafias jellege van, hiszen Sturgis közelében áll a Rushmore-hegyi emlékmű a négy legnagyobb amerikai elnök gigantikus szobrával. Az Ördögtorony, az egyik legkülönösebb formájú sziklaorom (ismerős lehet a Harmadik típusú találkozások-ból). Pár mérföldnyire Deadwoodban a mai napig működik az a bár, ahol lelőtték Vad Bill Hickock -ot.
Amennyire sokat jelent Amerika motorosainak a sturgis-i találkozó, annyira jelentős a Harley életében a Sturgis sorozat. A tíz év különbséggel kiadott motorok között sok közös vonás van. Mindkettő az akkori legnagyobb erőforrást kapta, az 1338 köbcentis Shovelhead illetve a későbbi a Blockhead motort.
A színük fekete, ami utal a Fekete-hegységre, ahol a város fekszik. Még azokat az alkatrészeket is feketére festették, amik más típusokon krómtól csillognának, és ez a sötét ragyogás valami félelmetes tekintélyt ad a különleges Harley-nak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor hosszú, low rider-szerű építése,
alacsony kormánya, mély ülése olyan laza testtartást ad a
motorosnak, mint egy lován ülő cowboynak. Az öntött küllős kerekek
a piros szegéllyel a
pionírok szekerét idézik.
A stílusjegyeken kívül még egy nagyon fontos dolog köti össze a két Sturgis sorozatot: mindkettő megjelenésével forradalmi újdonságot vezetett be a gyár. Az 1981-es modell a Wide Glide sorozat első tagjaként jött ki. Ekkor használt a Harley-Davidson először lánc helyett bordásszíjat a hátsó kerék hajtására. A 100 000 kilométert is kibíró, gondozást nem igénylő hajtásmód mára általánossá vált a Harley-kon.
1991-ben a Wide Glide-ból Dyna Glide lett, a sorozat első tagja megint a Sturgis. Ez volt az első típus, amit számítógéppel terveztek a Harley-Davidson-nál, és a motorblokk egy különleges kétpontos, gumiágyazású felfüggesztést kapott.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Magyarországon mindössze egy Sturgis Limited
Edition motorról tudunk. A szegedi Garas László tulajdonában lévő
1991-es kiadású Harley-Davidson Dyna Glide Sturgis
műszerfalán apró felirat jelzi, hogy az 1600 legyártott modell
közül ez az 1361..
A kis példányszámú sorozatot gondosan megtervezett területi
elosztás szerint értékesítették. 800 darab maradt az USA területén,
a másik felét szétosztották a világ többi Harley-kereskedője
között. Csak a véletlenen és Garas Laci akaratosságán múlott, hogy
hazánkba is jutott belőle.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motoron csak néhány kisebb változtatás
történt. Bukócsövet, szélvédőt, háttámlát, bőr oldaltáskákat kapott
(gyári katalógusból). A két kipufogót Laci egy SuperTrapp
rendszerre cserélte és Accel gyújtást épített be.
A teljes fékrendszert kicserélte. Elől-hátul Performance
Machine féknyergek és acélfonatú fékcsövek dolgoznak az eredeti
rendszer helyett. A blokkra egy gyári olajhűtő és egy Drag
Specialites nyomásmérő óra került.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Egy Harley egy életre szól. A Sturgis nem eladó, nincs ára, kínálhatnak érte bármennyit Garas Lacinak. Bár a taxizás mellett nem sok ideje marad a motorozásra, de arra mindenféleképpen rászánja magát, hogy hajóra rakja a Sturgis-t, és 2003-ban a Harley-Davidson századik születésnapjára szervezett motorostalálkozóra ezzel menjen.