Lányosan bájos

2003.07.31. 10:18
Még hogy a motorozás nem a nőknek való! Ezt meg ki állítja? Az biztos, hogy a nők nem. Főleg, mióta gyártanak ilyen könnyű, kecses kis motorokat, mint például ez is. A Suzuki SV650-est 1999-ben vezették be, és mind a mai napig rengeteg szerelmese van. A 2003-as változtatások pedig csak az előnyére váltak.

 
 

Az SV-ről már korábban is sokat hallottam ismerősöktől. A környezetemben három lány is ilyen gépet hajt, de többen vannak, akiknek az SV a nagy Ő, bár egyelőre még csak álom. Így érthető, hogy kíváncsi voltam, mit tudhat. Az előjegyzett tesztet a véletlen persze majdnem meghiúsította, hiszen a tesztmotort valamelyik féktelen tesztelő összecsukta. A forgalmazó szerencsére mégis úgy látta jónak, hogy beállít egy új motort. Az új, bejáratós blokkban azonban mindössze 830 kilométer volt az átvételkor, és ilyen esetben 5000 a megengedett maximális fordulat.

 
   
   

Nagy ötlet volt a Suzukitól, hogy az SV650-ből mindjárt két verziót gyártottak - ahogy az 1000-es gépből is. A sportosabb S változaton áramvonalas fejidom van, a kisebb (3,000:1 helyett 2,933:1) végáttétel miatt a gyorsulása is rugalmasabb valamelyest. A teleszkópokra erősített csonkkormány is sportosabb, néhány centiméterrel alacsonyabb és keskenyebb is. A tankra, a plexi mögé hasalva kényelmesebb a huzamosan tempós haladás, mert a lábtartója is néhány centiméterrel hátrébb és feljebb van. Mivel nem vagyok kimondottan a hasalós motorokhoz szokva, örültem, hogy a tesztmotor a lecsupaszított változat - a teszt alatt a legsúlyosabb problémát mégis a túl elöl lévő lábtartó okozta. Hiába a könnyű rugó, amely hagyja, hogy a lábtartó felhajoljon, amikor a lábamat letettem, összeverte a vádlimat.

 
   
 

A képeken látható kék SV650S-t még 2002-ben gyártották, így ennek még csak az egyik oldalon van tompított fényszórója, reflektor üzemmódban viszont egyszerre világít a két lámpa. Az új modellen ez már másképp működik. Mind tompított, mind reflektorállásban egyszerre világít a két izzó. A tompított fényszóró kapcsolójára az új SV-ken nem volt szükség, mivel az a gyújtást ráadva azonnal ég. A kapcsolója helyén így az elakadásjelző gombja van.

 
   
   

A motort érintő legnagyobb változás az üzemanyagellátó rendszert érintette. A régi SV két Mikuni porlasztója helyett a 2003-as modell dupla pillangószelepes (SDTV) digitális benzinbefecskendező rendszert kapott. A menetteljesítmény már az induláskor meglepett. Az injektor sokkal egyenletesebben adagolja az üzemanyagot a blokknak, mint korábban a karburátor, ettől - és a kiegyenlítő tengelytől - sokkal egyenletesebb a motor járása. Ahogy az egy V2-estől elvárható alacsony fordulatszámon is nyomatékos a motor, mégis sportosan, gyorsan reagál a gázadásokra. Egy laza csuklómozdulat rögtönzött streetfighter show-vá varázsolhatja az elindulásokat. A városban emiatt eleinte óvatosabban is húztam a vékonyka markolatot, az erős motorfék mégis alaposan igénybe vette a nyakizmaimat. Háromezres érték alá ejtve a fordulatszámot a blokk rángatni kezd és csörömpölő zajt hallat.

 
   
 

Az üléspozíció a viszonylag felegyenesedett tartás miatt kényelmes az SV-n, túrázásra legalábbis mindenképpen alkalmas. A 120 km/h-ás tempó nyitott sisakban még fejidom nélkül is elviselhető, és ami a bejáratás miatt fontos, hatodik sebességben a fordulatszámmérő ekkor éri el a 4500-5000-es osztásokat. Lassabb városi furakodásnál szintén nagyon ott van, hiszen a gép keskeny, emiatt jól elfér a kocsisorok között. A támaszkodás kicsit elfárasztotta a csuklómat, de valószínűbb, hogy ennek a magasságom az oka. Úgy vélem, az SV ideális sofőrje jóval 180 centiméter alatt van.

 
   
   

Az biztos, hogy az SV legkedveltebb úttípusa a kellemesen kanyargós, hegyi szerpentinekben gazdag terep a stabil futóműnek és az alacsony fordulatról induló nyomatéknak köszönhetően. A korábbi modelleken található, három fokozatban állítható hátsó teleszkópokat idén hét fokozatúra cserélték, ami még inkább megkönnyíti, hogy minden sofőr saját ízlésének megfelelően hangolja a futóművet. A gyári beállítással az SV sportosan kemény, de ez a kis városi kényelmesség máris előnyére változik a kanyarokban. Az alacsony súlypont és a rövid tengelytáv miatt egyébként annyira kezes a gép, hogy ennél jobbról egy nő sem álmodhat.

 
   
 

A túrázás egyik kulcskérdése a csomagolás. Egy személynek a tanktáska talán a legpraktikusabb, de ha az nincs, az utas kapaszkodója alatt elhelyezett két kis akasztó mellett lábtartó konzolján is találunk kampókat, hogy a hátsó ülésre felkötözött csomag ott is maradjon. Ha utasunk is van, pakolhatunk a hátára akasztott hátizsákba. Egészen apró dolgokat, így szerszámost, láncsprayt vagy egy gondosan összetekert esőruhát az ülés alatt is elraktározhatunk.

 
   
   

A külsőségek nem csak a hölgyeknek fontosak, így a választható színek (ezüst, fekete, metálkék) is nagyon elegánsak, bár a metál narancssárgához nehéz lehet színben hozzá illő ruhát találni. Ha nincs a műanyag rendszámtáblatartó nyúlvány, a motornak gyönyörű formája van. Erre a kicsit vad stílusra ráadásként jön a LED-ekből kirakott hátsólámpa. Néhány éve még a rendőrök ölni tudtak volna a hasonló megoldások láttán, most meg már létezik gyáriban. Előnye, hogy minden szögből, és még ragyogó napsütésben is jól látszik, nem csak azért, mert a világító diódák minden irányban világítanak, hanem mert a két párhuzamos LED sor a sárvédő alatt mindig árnyékban van. Egyedül a negyven centi széles, óriási vízhűtő lóg ki az SV karcsú vonalából. A motorszépítő mestereknek valószínűleg az okozza majd a legnagyobb gondot, hogy a hűtőkapacitás csökkenése nélkül álcázzák valahogy ezt a hatalmas tolólapot.

 
   
 

Az igazat megvallva nekem nagyon hiányzott a V2-esektől megszokott, öblös, zakatoló hang. Mivel az SV-nek kimondottan villanymotor hangja van, még inkább valami játékszer benyomását kelti. A szerelők azért megnyugtattak, hogy egy komolyabb kipufogó ezen sokat változtathat. Szerintük akkor lenne csak igazán női motor, ha nem lenne a motorban kiegyenlítő tengely. Akkor talán még nagyobb lenne az igény erre az alig 170 kilós, V2-es vibrátorra!

Műszaki adatok SV650 (S):

Motor: folyadékhűtéses, 4 ütemű, 2 hengeres, 90 fokos V-twin, DOHC, hengerenként 4 szelepes
Furat x löket: 81,0 x 62,6 mm
Hengerűrtartalom: 645 cm 3
Kompresszió viszony: 11,5:1
Teljesítmény: 73 LE
Porlasztás: SDTV elektronikus üzemanyag-befecskendező
Váltó: 6 sebességes
Lengéscsillapítás: elöl teleszkópvilla 41 mm-es belső csővel, hátul lengőkar, progresszív rugózás 7 fokozatú rugó előfeszítéssel
Kerekek: elöl 3,50 x 17, öntött alumínium felni, hátul 4,50 x 17, öntött alumínium felni
Fékek: elöl két dugattyús féknyereg 290 mm-es dupla tárcsafék, hátul egy dugattyús, 220 mm-es tárcsa
Gumik: elöl 120/60ZR17, hátul 160/60ZR17
Üzemanyagtank: 17 l
Hosszúság: 2120 mm
Szélesség: 790 (730) mm
Magasság: 1070 (1160) mm
Ülésmagasság: 800 mm
Szabadmagasság: 133 mm
Száraz súly: 165 (169) kg
Fogyasztás a teszt alatt: 4,5 l / 100 km
Ára: 1 698 000 (1 748 000) Ft