Második bőrünk

2003.01.14. 14:12

Ahogy motorokból különböző kategóriák vannak, úgy minden stílushoz más a megfelelő ruházat. Ha azonban beköszönt a tél, a határok elmosódnak.

 
   
 
 
  A hideg veszélyei
 
  Ha igazán beütnek a mínuszok, az elfagyás és a kihűlés a legnagyobb veszedelem. Ilyenkor a test, vagy egy testrész hőmérséklete lecsökken. Ha 25 fok alá hűl a szervezet - amennyiben nem kifejezetten a hibernálás a cél -, a halál szinte elkerülhetetlen. A legnagyobb veszélynek a kéz, a lábfej, a fül és az orr van kitéve. A hideg mellett nem szabad megfeledkezni a szél hűtőhatásáról sem. A szél-hidegérzet tényező a mérsékelten hideg időt is szövetroncsoló hatásúvá változtatja. Ahogy az ábrán is látható, +10 fokos, szélcsendes időben a 60 km/h-val haladó motoros keze -3 foknak megfelelő hűtőhatásnak van kitéve. Az átfagyott testrész súlyos esetben elüszkösödhet, leválhat, minek végeredménye akár halál is lehet.
 
   
   

A motoros ruhájáról messze megismerszik. Bár a kívülálló leginkább a vagány, uram bocsá' félelemkeltő stílusjegyeket véli felfedezni, a motoros ruházat igen sokrétű feladatot lát el: véd a szél, az eső, a hideg vagy éppen a meleg ellen. A mechanikai hatások következményeitől, mint a felverődő kövek, repülő rovarok, vagy terepmotorozásnál a gallyak. A gyengébb hatásoktól a klasszikus bőrből készült hacukák is megfelelnek, de a keményebb sérülésektől, mint egy esetleges bukás, vagy ütközés, már modernebb felszerelést igényel. A mai ruhák már nem csak ezeket az igényeket akarják kielégíteni, hanem arra is ügyelnek, hogy a különböző hasznos felszerelési-használati tárgyainkat is könnyen ám elérhetően elpakolhassuk. Persze a választásnál számít az esztétikum is.

 
   
 

Van olyan motoros ruha, ami minden kívánságunknak eleget tesz?

Szinte teljes bizonysággal kijelenthetem, hogy nincs. Hiszen minden fajta időjárási körülménynek, és több motorozási stílusnak nem felelhet meg egyszerre, mert egymásnak ellentmondó szempontok érvényesülnek. Ha minden helyzetre fel szeretnénk készülni, akkor több rend ruhát kell vásárolnunk, de jól összeválogatott őszi-tavaszi motoros ruhánkban akár néhány téli napon is motorozhatunk.

A lényeg, hogy - amennyiben pénztárcánk engedi - ne egyes ruhadarabokban, hanem rendszerben gondolkodjunk. Hiszen nincs sok értelme extrém hidegre - pl. mínusz 20 fokig - tervezett dzsekit vásárolnunk, ha a csizmánk vagy a kesztyűnk korántsem használható ilyen időben, de akkor sem, ha nem is szándékozunk plusz 10 fok alatt motorra ülni.

Ha valaki úgy dönt, hogy nem a jó meleg szobában akarja kibekkelni a telet, és ellenállhatatlan vágyat érez egy Elefanten Treffen vagy egy Jegesmedve Party motoros megközelítéséhez, fogadja meg az alábbi jó tanácsokat, és öltözzön rétegesen.

 
   
   

Mi legyen legalul?

A legalsó réteg feladata, hogy felszívja a bőrről az izzadságot, és azt az anyag külső felületére vezetve elősegítse annak elpárolgását. Fontos szempont, hogy gyorsan száradjon, és persze ez a réteg is része ruházatunk hőszigetelő rendszerének.

Megdöbbentő, de a tiszta pamut anyagok viselése a legnagyobb baklövés. Bár a pamut jó tapintású, kellemes viselet, de van egy nagyon rossz tulajdonsága, hogy bár a nedvességet felszívja, nagyon lassan szárad. Az izzadságtól nedves póló gyorsan áthűl, és lehet bármilyen extra Gore-Tex kabát rajtunk, majd megvesz az isten hidege.

 
   
 

Alapszabály, hogy a fenti feltételeknek megfelelő, valamilyen szintetikus szálkeverékből álló (pl. CoolMax, vagy DriFit, stb.) alsóruházatot húzzunk. A hosszú ujjú, hosszú szárú alapöltözeteket részesítsük előnyben, ha lehetséges ezeken ne legyen se gomb, se cipzár, mert itt könnyebben áthűl, nem beszélve arról, hogy kényelmetlen is.

 
   
   

A második réteg

A második réteg jó hőszigetelő és nedvszívó anyag legyen. Erre nyilván csak hűvösebb időben van szükség. Legjobbak a különböző polár vagy thermo anyagok, amelyek akár nedvesen is tudnak szellőzni, ami ugye a pamutról ismételten nem mondható el. Sokan esküsznek a katonai boltokban kapható Bundeswehr-pulóverekre, ezek elég olcsóak.

Fontos azonban, hogy ne vigyük túlzásba a pulóverréteg halmozását, mert nem bírjuk összehúzni a kabátot, és rendesen mozogni sem tudunk. Nem beszélve arról, hogy az elszorított testrészek vérkeringése lassul, így sokkal könnyebben lehűl.

 
   
 

A legfelső réteg

Az öltözet harmadik, legdrágább része véd a szél, az eső ellen, és persze a mechanikai sérülésektől. A drágább típusokba 2-3 réteg van integrálva, kivehető béléssel. A téli motoros kabátok a legritkább esetben készülnek bőrből. A Codura műanyagszövetet főképp a kényesebb pontok megerősítésére használják, de létezik tisztán Codurából készült kabát is. Az elnyűhetetlen, örökéletű textília hátránya azonban, hogy a manapság használatos anyagok közül ez a legkevésbé komfortos. A leghasználhatóbb a NASA által kifejlesztett Gore-Tex, amely nem csak kiváló vízzáró anyag, hanem lélegzik is, vagyis membrán szerkezete nem engedi be a vizet, a test által kiválasztott nedvességet azonban hagyja elpárologni.

 
   
   

Téli vagy általános célra háromnegyedes motoros kabátot vásároljunk, ezek jobban tartják a hőt, mint a dzsekik, főleg ha alul összehúzhatóak. A motoros kabátnál lényeges a szorosan záródó ujj, amire rá lehet húzni a kesztyűt, és a többszörös átfedéssel - cipzárral és patenttal is - záródó mellkas rész. A legkellemetlenebben ugyanis itt tud áthűlni a felsőtest. Bevett dolog a hashoz a kabát alá berejtett újság vagy nagy füzet, ami nagyon jól zár a szél ellen.

A kabát nyaka legyen magasított. Nagyon fontos a méretválasztásnál, hogy itt is össze tudjuk húzni a kabátot, még akkor is, ha sálat, maszkot vagy polár nyakvédőt veszünk. Az iratok, pénz, és egyéb használatos dolgainkat vízhatlan zsebben célszerű tartani. Jó, ha ezekhez a kabát szétnyitása nélkül hozzáférhetünk.

 
   
 

A thermonadrágok a kabátokhoz hasonló speciális anyagokból készülnek. Kívülről lepergetik a vizet, ellenállnak a szélnek, belül pedig melegen tartanak. A jobbak a derekuknál és a térdüknél meg vannak erősítve, vagy akár protektorokat is építhetnek bele. A kivehető béléses darabok több különböző időjárási körülmények között is hordhatóak, de előfordulhat, hogy a béléssel éppen megfelelő méretű nadrág bélés nélkül már nagy lesz. Általában téli változatban készülnek a kertésznadrágszerű kantáros nadrágok, de ezt sokan - főleg a lányok - nem szeretik. Fontos, hogy a nadrág alja legalább lábközépig nyitható legyen, hogy csizmában is le-fel lehessen venni. A thermonadrágok legnagyobb ellensége a forró kipufogócső, de már gyártanak olyan nadrágokat, amelyek szárára hőálló foltokat varrnak, hogy elkerüljék a kiolvadásos baleseteket.

 
   
   

Használjunk mindig vesevédőt!

Egyik legfontosabb dolog a motorosnál a derék védelme. Kaphatók neoprén vagy gumiból készült vesevédők is, akár protektorral egybeépítve. Ez talán a legkevésbé horrorisztikus árú védőfelszerelés, és használata még a 30 fokos melegben is ajánlott.

 
   
 

A csizma kényes kérdés

A lábbeli kiválasztására nem fordítunk elég gondot, pedig a nem megfelelő motoros cipő bizony megkeserítheti a motoros életét. Lábfejünket és a bokát apró csontok garmada alkotja, a lábsérülés éppen ezért igen fájdalmas, nem is beszélve arról, hogy a motoros életvitelét drasztikusan megváltoztatja, mindaddig, míg meg nem gyógyul. Télen a kéz után a láb tud a leghamarabb megfagyni, ezért a megfelelő lábbeli és egy jó zokni életet menthet.

 
   
   

Sokan utcai cipőben ülnek motorra, ami jó esetben magas szárú bakancs, és nem tornacipő. A boka tartása csak egyik feladata a jó motoros csizmának. A biztonságos talajfogással nem csak magunkat óvhatjuk meg egy kellemetlen bokasérüléstől, hanem a motort is a felborulás során keletkező károktól.

A cipő talpa legyen olajálló, és ne csússzon. A túl nagy sarok is kerülendő, mert könnyen beakadhat. A kifejezetten motorosok számára készülő modellekhez speciálisan megerősített talprészt fejlesztenek ki. A külső rész anyaga általában bőr, de ahogy fejlődnek az anyagok, és egyre nagyobbak az igények, a bőrt kombinálják különleges műanyag szövetekkel. A jobb minőségű motoros csizmák védenek a nedvesség és a szél ellen, és lélegző béléssel rendelkeznek. A váltó- és a fékpedállal érintkező felületeket megerősítik, a bokacsontot, a sípcsontot, a lábfej szélét, vagy a csizma orrát Kevlár, ABS (ütésálló polisztirol), vagy extrém esetben Titánium protektorok védik.

 
   
 

A téli motorozásra is alkalmas csizmáknál főleg a jó bélés a fontos. A leggyakrabban alkalmazott és legjobb minőségű anyag a Thinsulate, de a komfort szempontjából lényeges az is, hogy milyen zoknit veszünk a lábbeli alá. A 100% pamut zokni a fent említett okok miatt kerülendő. Ha motoros cipőnk nem vízálló, ráhúzható esőcsizmával érhetünk haza száraz lábbal. Ezt érdemes az esőruhával együtt csomagolni, és égi áldás esetén használni is, hiszen a motorozás élvezetét könnyen elronthatja a csuromvizes lábbeliben kihűlő láb. Ha épp más nincs kéznél, egy nejlonzacskó is megteszi.

 
   
   

És ami a legjobban fázik

Míg egy járókelő egyszerűen zsebre dugja a kezét, addig a kétkerekű pilótája kénytelen vörösre fagyó mancsával a gázmarkolatba kapaszkodni. A motorozás őskorában a kesztyű bőrből készült. Az ezredforduló beköszöntével azonban egyre inkább elterjedtek az olyan egzotikus anyagok, mint a karbonszál, a Kevlár, a Codura, a Gore-Tex vagy a különleges meleget tartó bélés, a Thinsulate. Porelle membrán tartja kívül a vizet, és lélegzős bélés hagy szusszanást kezünk bőrének. Egyre több olyan kesztyű kapható, ami a versenypályák igényeit is kiszolgálja. A sportkesztyűk nem annyira az időjárási viszontagságoktól védenek. Feladatuk, hogy a versenyző kényelmesen és pontosan tudja vele irányítani a motort, kezelni a gázt, féket, kuplungot, valamint protektorokkal védik a kezet bukás esetén a sérüléstől.

 
   
 

A túramotorosok többsége legalább két pár kesztyűvel rendelkezik. Tart egy nyári kesztyűt, ami béleletlen, vagy csak egy könnyű béléssel készül. Ha ez nem lenne vízálló, célszerű az esőruha mellé esőkesztyűt is csomagolni, hiszen a nyári zápor bárkit könnyen utolérhet. Jó dolog, ha van a kesztyű mutatóujján egy törlőréteg, amivel a vízcseppes bukósisakplexit átláthatóvá lehet tenni.

Hűvösebb időben előkerül a téli kesztyű, ami komolyabb követelményeknek is megfelel. Egyszerre szélálló, vízálló és meleg. A hagyományos ötujjas kivitel mellett vásárolhatunk három vagy kétujjas motoros kesztyűt is. Ennek előnye, hogy nem különíti el az ujjakat, így azok egymást is melegítik, de sokan nem szeretik, mert nem tudnak a kezelőszervekkel elég pontosan bánni.

 
   
   

A téli motorozás praktikáit a futárok és a postások ismerik legjobban. Náluk láthatunk plusz külső védőalkalmatosságot, amivel óvják a kesztyűt a kihűléstől, míg extrém esetben vásárolhatunk fűthető kesztyűket is, ami egy szivargyújtó segítségével a motor elektromos rendszerébe köthető. Hasonló célt szolgálnak a fűthető markolatok, aki már próbálta, egyetért velem, hogy élvezeti értéke megfizethetetlen. Ha azonban nem rendelkezünk ilyen, nem éppen olcsó berendezésekkel és már lilára dermedt a kesztyűben a kezünk, szakítsuk meg utunkat egy pár percre. Járó motornál rakjuk a kesztyű bejáratát a kipufogó végéhez és fújassuk fel forró kipufogógázzal.