Háromkerekű Roadster őrangyallal

2003.02.20. 10:10
Roadser: kétüléses, kétajtós, összehajtható tetővel ellátott, sportjellegű karosszéria, ablakszerkezet nélkül, felkapcsolható oldalablakkal. - olvashatjuk Liener György Autótípusok című könyvében. A három személyes roadster megoldás értelmezhetetlen autós körökben, nem így a trike-ok között, ahol ha már úgyis kevesebb van egy kerékkel, miért ne lehetne több egy utassal?

 
 
 
   
   

Olyan technikai megoldásokat, amit a Triketec Roadster C3 tud, csak a legdrágább és technikailag legfejlettebb négykerekű roadsterek - Mercedes SLK, Audi TT - tudnak, de azokban sem fúj a szél csak felülről. Vagyis a szériagyártású roadsterek között bizton állíthatjuk, hogy a Triketec C3-asa a legnyitottabb roadster.

A Triketec Roadster egyik legnagyobb szenzációja a Tiptronic váltó. A trike-építés alapmodellje, a VW Bogár 2000-es, buszokba épített motorja ugyan adta a lehetőségét az automata váltós háromkerekűek üzemeltetésének, még sem terjedtek el ebben a műfajban. Az automaták hátránya a magas fogyasztás, a nagyobb tömeg és a rosszabb teljesítmény-kihasználás bizony mérvadóak egy trájkos életében. Az automataváltók hagyományosan kevesebb sebességfokozatot használtak, ezzel rosszabb áttételezési lehetőségek miatt a fogyasztásuk is magasabb.

 
  Cégadatok:
 
  A TRIKEtec 1993-ban alakult, Németországban. Különleges, egyedi készítésű járművek gyártásával kezdték, melyek magas szintű technológiai és minőségi követelményeknek felelnek meg. A háromkerekű Roadsterek szériagyártását 2001. év elején kezdték. 2003-ban 200 darab C2-es és 100 darab C3-as gyártását tervezik.
 
   
 

Ezeket a hátrányokat küszöböli ki a Triketec Roadsterbe szerelt Daimler-Chrysler motor hatfokozatú Tiptronic váltója. A kuplung nélküli sebességváltó kezelőszervei a kormányba vannak beépítve, így a váltás megoldható anélkül, hogy bármelyik kezünkkel elengednénk a kormányt. Ez ugye motorkerékpároknál megoldott, de a váltós autókra, így a trike-ok többségére nem jellemző. Két kicsi gomb szolgál sebességkapcsolóként, a jobb oldalival lehet felfelé váltani a sebességeket, míg a bal oldalival vissza lehet pakolni kisebb fokozatba. Csak nyomni kell a Tiptronik gombokat a kormányon.

 
   
   

A Tiptronic váltónak köszönhetően a Roadster már alapállapotban is félautomatának tekinthető, hiszen nincsen szükség külön kuplungolásra, de igény szerint teljesen automataváltóval is leszállítja a gyártó.

Úttörő kezdeményezés a TRIKEtec részéről, hogy a C3-as Roadster az aktív biztonsági berendezések garmadáját vonultatja fel. Ha a trikert megszédíti a száguldás mámora, az elektronikus menet-stabilizátor és az elektronikus kipörgés-gátló, vagyis az eTSP őrangyala tartja az úton a háromkerekűt, hogy a legváratlanabb vészhelyzetben se sodródjon bajba.

 
   
 

Az első keréken két 320 mm átmérőjű Brembo féktárcsa négy dugattyús féknyergekkel lassítja a több, mint féltonnányi szerkezetet. Ehhez hozzáadódik az ABS nyújtotta biztonság, és trike-on eddig mért legrövidebb távolságon képes megfékezni a C3-ast.

A Triketec Roadster alkalmas arra, hogy akár mozgássérültek is kényelmesen elvezessék, hiszen az egyéni igényeknek megfelelően a fékpedált át lehet helyezni a jobboldalról a baloldalra, vagy a lábtól a kézhez. Ugyanígy a gázmarkolat is nem csak a jobb, hanem a baloldalon is elhelyezhető.

 
   
   

Az úttartást elöl 57 mm átmérőjű high-tech fordított teleszkópok szolgálják. A villaszáron található állító csavarokkal mindenki igénye szerint hangolhatja a futóművet aszerint, hogy sportosabb menetre vagy kényelmesebb csordogálásra vágyik, esetlen a közép-európai kátyútengerben kalandozik. A két szárat igen tetszetős, mart alumínium villahíd fogja össze.

Hátul a hihetetlenül széles hátsó kerekeken - 10x15 colos felnire 295/50-15-ös óriási ballonokat feszítettek ki -, spirálrugók és gáznyomásos csillapítótagok ringatják a testet.

 
   
 

A 800 köbcentis, háromhengeres, Common Rail Diesel motor lehengerlő erővel forgatja a széles hátsókerekeket. A turbós hajtómű 1800 és 2800 közötti fordulatszám-tartományban produkálja a biztos 100 Nm-es nyomatékot, miközben a fogyasztás mindössze 3,4 liter 100 kilométerenként.
Aki inkább az Otto-motorok pártján áll, az választhatja a 600 köbcentis, 55 lóerős, háromhengeres, benzines turbómotort, vagy némi felárért ennek 80 lóerős sportverzióját.

Bármelyik motor mellett dönt is a vásárló, hosszú időkre mellőzheti a digitális műszerfal kijelző figyelését, hiszen egy tank akár 1000 km-nél is hosszabb távolságra is elegendő.

 
   
   

Az EU-s típusbizonyítvány kiállítása során a TÜV mérnökei szkepticizmusuknak adtak hangot. A kezdeti hitetlenkedés, miszerint nem lehet háromkerekűeken megvalósítani a menet-stabilizátort elmúlt, miután tesztelték a TRIKEtec Roadstert, és a rajongók táborába álltak át.

Veszik és viszik az uniós országokban - Anglia, Ausztria, Németország, Spanyolország, és a skandináv országok mellett az USA-ban és Japánban is. Hátha eljön a nap, hogy a magyar típusbizonyítványt kiállítók is kipróbálják és talán meggyőződnek arról, hogy három keréken is lehet legalább olyan biztonságosan közlekedni, mint kettő vagy négy keréken, és végre hazánkban is létjogosultsága lesz ennek a közlekedési eszköznek.

Technikai adatok:

Motor:

benzines: 3 hengeres, turbómotor, töltőlevegő-hűtő
Lökettérfogat: 599 cm3
Kompresszió viszony: 9,5:1
Max. teljesitmény: 55 LE 5250 1/min
Max. nyomaték: 80 Nm 2000-től 4500 1/min-ig
Befecskendező: több pontos
Turbónyomás: 0.9 bar
Fogysztás: 4,8l/100km

vagy

tcdi: 3 hengeres, cdi turbódízel, töltőlevegő-hűtő
Lökettérfogat: 799 cm3
Kompresszió viszony: 18,5:1
Max. teljesítmény: 41 LE 4200 1/min
Max. nyomaték: 100 Nm 1800-től 2800 1/min-ig
Befecskendező: Common Rail - közvetlen befecskendező
Turbónyomás: 1,15 bar
Fogyasztás: 3,4 l / 100 km

Váltó: 6 sebességes Tiptronic váltó, választható automataváltóval
Teleszkóp: Triketec "R1" 57 mm-es levegős, fordított teleszkóp, állítható
Biztonság: ABS, eTSP, Brembo fékek az első keréken
Elsőkerék: 150/70-17
Hátsókerék: 295/50-15
Hosszúság: 3220 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1440 mm
Üzemanyagtank térfogat: 50 l
Súly: 530 kg (C2) 580 kg (C3)
Ára: 17154,53 eurótól (kb. 4 100 000 Ft) 21949,58 euróig (5 300 000 Ft), felszereltségtől, motortól függően.