Roadser: kétüléses, kétajtós, összehajtható tetővel ellátott, sportjellegű karosszéria, ablakszerkezet nélkül, felkapcsolható oldalablakkal. - olvashatjuk Liener György Autótípusok című könyvében. A három személyes roadster megoldás értelmezhetetlen autós körökben, nem így a trike-ok között, ahol ha már úgyis kevesebb van egy kerékkel, miért ne lehetne több egy utassal?
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Olyan technikai megoldásokat, amit a Triketec
Roadster C3 tud, csak a legdrágább és technikailag legfejlettebb
négykerekű roadsterek - Mercedes SLK, Audi TT - tudnak, de azokban
sem fúj a szél csak felülről. Vagyis a szériagyártású roadsterek
között bizton állíthatjuk, hogy
a Triketec C3-asa a legnyitottabb roadster.
A Triketec Roadster egyik legnagyobb szenzációja a Tiptronic váltó. A trike-építés alapmodellje, a VW Bogár 2000-es, buszokba épített motorja ugyan adta a lehetőségét az automata váltós háromkerekűek üzemeltetésének, még sem terjedtek el ebben a műfajban. Az automaták hátránya a magas fogyasztás, a nagyobb tömeg és a rosszabb teljesítmény-kihasználás bizony mérvadóak egy trájkos életében. Az automataváltók hagyományosan kevesebb sebességfokozatot használtak, ezzel rosszabb áttételezési lehetőségek miatt a fogyasztásuk is magasabb.
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezeket a hátrányokat küszöböli ki a Triketec
Roadsterbe szerelt Daimler-Chrysler motor hatfokozatú Tiptronic
váltója. A kuplung nélküli sebességváltó kezelőszervei a kormányba
vannak beépítve, így
a váltás megoldható anélkül, hogy bármelyik kezünkkel
elengednénk a kormányt. Ez ugye motorkerékpároknál megoldott,
de a váltós autókra, így a trike-ok többségére nem jellemző. Két
kicsi gomb szolgál sebességkapcsolóként, a jobb oldalival lehet
felfelé váltani a sebességeket, míg a bal oldalival vissza lehet
pakolni kisebb fokozatba. Csak nyomni kell a Tiptronik gombokat a
kormányon.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Tiptronic váltónak köszönhetően a Roadster
már alapállapotban is félautomatának tekinthető, hiszen nincsen
szükség külön kuplungolásra, de igény szerint teljesen
automataváltóval is leszállítja a gyártó.
Úttörő kezdeményezés a TRIKEtec részéről, hogy a C3-as Roadster az aktív biztonsági berendezések garmadáját vonultatja fel. Ha a trikert megszédíti a száguldás mámora, az elektronikus menet-stabilizátor és az elektronikus kipörgés-gátló, vagyis az eTSP őrangyala tartja az úton a háromkerekűt, hogy a legváratlanabb vészhelyzetben se sodródjon bajba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első keréken két 320 mm átmérőjű Brembo
féktárcsa négy dugattyús féknyergekkel lassítja a több, mint
féltonnányi szerkezetet. Ehhez hozzáadódik az ABS nyújtotta
biztonság, és
trike-on eddig mért legrövidebb távolságon képes megfékezni a
C3-ast.
A Triketec Roadster alkalmas arra, hogy akár mozgássérültek is kényelmesen elvezessék, hiszen az egyéni igényeknek megfelelően a fékpedált át lehet helyezni a jobboldalról a baloldalra, vagy a lábtól a kézhez. Ugyanígy a gázmarkolat is nem csak a jobb, hanem a baloldalon is elhelyezhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az úttartást elöl 57 mm átmérőjű high-tech
fordított teleszkópok szolgálják. A villaszáron található állító
csavarokkal
mindenki igénye szerint hangolhatja a futóművet aszerint,
hogy sportosabb menetre vagy kényelmesebb csordogálásra vágyik,
esetlen a közép-európai kátyútengerben kalandozik. A két szárat
igen tetszetős, mart alumínium villahíd fogja össze.
Hátul a hihetetlenül széles hátsó kerekeken - 10x15 colos felnire 295/50-15-ös óriási ballonokat feszítettek ki -, spirálrugók és gáznyomásos csillapítótagok ringatják a testet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A
800 köbcentis, háromhengeres, Common Rail Diesel motor
lehengerlő erővel forgatja a széles hátsókerekeket. A turbós
hajtómű 1800 és 2800 közötti fordulatszám-tartományban produkálja a
biztos 100 Nm-es nyomatékot, miközben a fogyasztás mindössze 3,4
liter 100 kilométerenként.
Aki inkább az Otto-motorok pártján áll, az választhatja a 600
köbcentis, 55 lóerős, háromhengeres, benzines turbómotort, vagy
némi felárért ennek 80 lóerős sportverzióját.
Bármelyik motor mellett dönt is a vásárló, hosszú időkre mellőzheti a digitális műszerfal kijelző figyelését, hiszen egy tank akár 1000 km-nél is hosszabb távolságra is elegendő.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az
EU-s típusbizonyítvány kiállítása során a TÜV mérnökei
szkepticizmusuknak adtak hangot. A kezdeti hitetlenkedés, miszerint
nem lehet háromkerekűeken megvalósítani a menet-stabilizátort
elmúlt, miután tesztelték a TRIKEtec Roadstert, és a rajongók
táborába álltak át.
Veszik és viszik az uniós országokban - Anglia, Ausztria, Németország, Spanyolország, és a skandináv országok mellett az USA-ban és Japánban is. Hátha eljön a nap, hogy a magyar típusbizonyítványt kiállítók is kipróbálják és talán meggyőződnek arról, hogy három keréken is lehet legalább olyan biztonságosan közlekedni, mint kettő vagy négy keréken, és végre hazánkban is létjogosultsága lesz ennek a közlekedési eszköznek.
Technikai adatok:
Motor:
benzines: 3 hengeres, turbómotor, töltőlevegő-hűtő
Lökettérfogat: 599 cm3
Kompresszió viszony: 9,5:1
Max. teljesitmény: 55 LE 5250 1/min
Max. nyomaték: 80 Nm 2000-től 4500 1/min-ig
Befecskendező: több pontos
Turbónyomás: 0.9 bar
Fogysztás: 4,8l/100km
vagy
tcdi: 3 hengeres, cdi turbódízel, töltőlevegő-hűtő
Lökettérfogat: 799 cm3
Kompresszió viszony: 18,5:1
Max. teljesítmény: 41 LE 4200 1/min
Max. nyomaték: 100 Nm 1800-től 2800 1/min-ig
Befecskendező: Common Rail - közvetlen befecskendező
Turbónyomás: 1,15 bar
Fogyasztás: 3,4 l / 100 km
Váltó: 6 sebességes Tiptronic váltó, választható automataváltóval
Teleszkóp: Triketec "R1" 57 mm-es levegős, fordított teleszkóp,
állítható
Biztonság: ABS, eTSP, Brembo fékek az első keréken
Elsőkerék: 150/70-17
Hátsókerék: 295/50-15
Hosszúság: 3220 mm
Szélesség: 1800 mm
Magasság: 1440 mm
Üzemanyagtank térfogat: 50 l
Súly: 530 kg (C2) 580 kg (C3)
Ára: 17154,53 eurótól (kb. 4 100 000 Ft) 21949,58 euróig (5 300
000 Ft), felszereltségtől, motortól függően.