Királyok vagyunk

2003.10.29. 10:16

Ahogy megtettük az első métereket, tudtam, hogy megtaláltam, amit kerestem. Persze én is olyan vagyok, mint az általános iskolai könyvből az a kisfiú, aki minden évszakért lelkesedik. Nagyon tudom szeretni a tesztmotorokat, és szinte mindegyikben megtalálom a hozzám közelit.

Csak a hasalós izéket nem bírom. Ezért kérem a kedves olvasókatt, aki csak az ilyesmit szereti, kattintson át valamelyik ilyen motorral foglalkozó nagyszerű cikkünkre , és ne vessen meg a Varadero iránti rajongásomért. Persze rajongásom nem felhőtlen, de ne ugorjunk a végére.

A Honda túraenduró újdonságát a 2002-es őszi motorshow-kon kissé háttérbe szorította az új CBR600RR szenzációs bemutatkozása (tessék, megint egy szupersport izé), de akit valami kényelmesebb is érdekelt, méltán figyelt fel a Varadero újszerű megoldásaira. A Varadero 1999 óta bebizonyította, hogy van igény a hosszú távú túrázásra alkalmas, sok köbcentis túraendurókra. Ezért az új Varadero - tesztmotorunk - 2003-ra kívül-belül megújult.

Az átszabott ülésekben elfoglalható - nekem rendkívül kényelmes - üléspozíció lehetővé teszi a nagy sebességű autópálya-motorozást vagy a száguldást a vadregényes mellékutakon és a kanyargós hegymeneteken. Nyilvánvalóan nem terepmotor, de egy kis földút igazán nem riasztja el. Sajnos a magyarországi mellékutak állapota ideális az ilyen motoroknak.

Szezonvégi tesztünk lehetőséget adott arra, hogy esőben és hajnali fagyban is próba alá vessük a gépet. Gumija elsősorban aszfaltra készült, így a sáros dagonyáktól eltekintettük. Esőben a Varadero idomzata meglepő védelmet ad. Az új modellnél áttervezték a térdek helyét a tank két oldalán, és az ugyancsal módosított kézvédővel jól kicselezhető a hideg szél. Az extraként kérhető fűthető markolatnak is hasznát vettük volna.

Autópályán a folyamatos, nagy sebességű haladás könnyedén tartható, és akár 220 km/h értékig fokozhatjuk minden különösebb erőfeszítés nélkül. Ez nemcsak a két pozícióban állítható magasságú kicsiny szélvédőnek, hanem egy picikét a zseniális V-kettes blokknak is köszönhető.

A nyomatékos blokk a Honda kéthengeres szupersport modelljétől, a VTR1000F-től származtatható (tessék, megint egy szupersport, megőrülök). A régi modell ötfokozatú váltóművét hatsebességesre cserélték. A 9,1:1-ről 9,8:1-re emelt kompresszióviszonyú hajtómű dinamizmusát magasabb sebességfokozatokban is megtartja - két személlyel, túrafelszereléssel is. A Varadero gázadásra is könnyedén emeli az orrát.

2003-ra a síktolattyús porlasztókat a Honda által kifejlesztett PGM-FI befecskendezőrendszerre cserélték. Ezzel egyszerre két legyet ütöttek, hiszen nemcsak a fogyasztás csökkent - 465 km-re növekedett az egy tankkal megtehető út hossza -, hanem a motor károsanyag-kibocsátása is csökkent.

A rozsdamentes, 2-1-2 leosztású kipufogórendszer katalitikus utánégetővel és frisslevegő-bevezetésével a károsanyag-kibocsátást biztonságosan az Euro-2 szinten tartja. A német piacra gyártott motorok oxigénszenzoros HECS3 katalizátorrendszere teljesíti a nagyon szigorú Euro-3 szabályokat is.

Az élvezetes és biztonságos motorozásért elöl dupla, hátul szimpla tárcsafék - kombinált háromdugattyús féknyergekkel - felelnek. Annyira felelőségük tudatában vannak, hogy a két független hidraulikus körbe kapcsolt három féknyereg bármelyik fékkar működtetésére egyszerre lassítja mindkét kereket. Azt mondják, a DCBS (Dual Combined Brake System) rendszer lehetővé teszi a biztonságos megállást pánikhelyzetben is. Én már a BMW-nél sem voltam oda az ilyen megoldásért, és nem bánnám, ha ezt a funkciót legalább terepen ki lehetne kapcsolni.

A mi iztonságunkra figyel továbbá a tip-over szenzor, ami automatikusan leálltja a motort, ha a Varadero 60 foknál nagyobb szögben dől. Saját biztonságára pedig - mint a legtöbb Honda-motorkerékpáron - H.I.S.S. indításgátló rendszer vigyáz. Az ülés alatt külön helye van a mechanikus védelemnek, az U-lakatnak.

A pontosabb tájékoztatás szellemében újratervezték a műszerpanelt. A nagyobb számlapokat kapott analóg műszerek mellet az LCD kijelző a szokásos órafunkció, a kilométer- és napi számlálón túl átlagfogyasztás adatokat is közöl, a kijelzést három másodpercenként frissíti az injektorból érkező jel. Sokkolhatjuk magunkat km/l vagy 100km/l üzemmóddal. Egy kellemesebb gyorsulás után az érték jócskán megugrik, de az átlagfogyasztásunk dinamikus közlekedés mellett is alig ment hat fölé.

A külső áttervezése főleg a Varadero elejére és az oldalidomokra koncentrálódott. A dinamikusabb és kompaktabb idomzatba beépítették az indexeket, ezek ezentúl vészvillogók is. A fényszórók nemcsak nagyobbak lettek, hanem - ha jár a motor - folyamatosan világítanak is.

Sajnos van egy tendencia, ami a járműgyártás minden területén nyomon követhető. Ha divat a cicaszem, akkor az felkerül a sportmotortól a terepjáróig mindenre. A Varadero ruhájával is ez a helyzet, és ez a stílus nekem nem tetszik. Főleg az első idom. Biztos kiváló a légellenállása, és a felmérések is biztos azt mutatják, hogy az ilyesmire van igény, sőt az is lehet, hogy én vagyok nagyon maradi, de szerintem már két kerek lámpa is sokat javítana a helyzeten. Persze biztosan van, aki az ilyenért van oda, végül is a sportmotorokat is eladják.

Akár hogy is van, mindenért kárpótol az, ami a ruha alatt van. A kellemes motorhang, a nagyszerű dinamika, a magas üléspozíció. Mint amikor terepjáróba ülünk, és agyunkat elönti a felsőbbrendűség tudata. Mindent látunk, és nincs akadály. Persze tudjuk, hogy komoly terepen csúnyán beéghetünk, de eszünkbe sem jut odamenni. Csak a betonon, de ott királyok vagyunk. Én és a Varadero.

Műszaki adatok:

Motor: vízhűtéses, négyütemű, 90 fokos V-kettes, 8 szelepes
Lökettérfogat: 996 cm 3
Teljesítmény: 94 LE 8000 1/min
Nyomaték: 98 Nm 6000 1/min
Váltó: 6 fokozatú
Hosszúság: 2295 mm
Szélesség: 925 mm
Magasság: 1500 mm
Ülésmagasság: 838 mm
Benzintanktérfogat: 25 l
Száraz tömeg: 235 kg
Végsebesség: 210 km/h
Gyorsulás (0-100 km/h): 3,5 s
Ár: 2 758 000 Ft