Szívhez szól

2003.07.25. 09:06

Én ezt nem értem. Van valami megfoghatatlan minden olasz járműben, ami miatt komoly érzelmi kapcsolatba kerülünk. Tudjuk nagyon jól, hogy technikailag nem mindenben állnak a helyzet magaslatán, és a minőségről is városi legendák keringenek, de itt nem az ész, a szív van a célpontban.

 
 

A Vespával is ez a helyzet. Mert ne mondja senki, hogy azért vesz Vespát, mert a technikai csúcsra vágyik. A Vespa az ROBOGÓ, a többiek meg profi közlekedési eszközök. Valahogy ez a helyzet a Harley-val is. Ott is valami el van rejtve, ami miatt a Harley az igazi chopper, hiába jobbak a konkurensek. Harley-érzést, Vespa-érzést nem lehet utánozni.

A bemutatón sok mindent megtudtunk a motorról , csak a vezetési élmény hiányzott. Most egy hétig volt nálunk az új Vespa, a kétszázas Grandturismo.

 
   
   

Az extraként vásárolható szélvédő 25 ezer forint, ami majdhogynem sisakplexi árban van. Kértük, legyen ez is a tesztmotoron, akárcsak a hátsó doboz, ami 45ezer forint körüli extra. A plexivel robogózás természetesen más menettulajdonságokat produkál. Jó kis szeles napokat fogtunk ki, így néha vitorlaként üzemelt.

Nyílt terepen - oldalszélben - ügyelni kellett az előzésekre, de mindezek ellenére nem volt labilis a jármű. Egy normál motorról átülve természetesen szokni kell a futóművet, a kisebb kerekeket, melyek a Vespához képest nem is olyan kicsik. Az eddigi 10"-es kerekek helyett ezen a modellen alkalmaztak először 12"-os kerekeket.

 
   
 

Ha esetleg zavarna az erős szél, akkor a plexit egy villáskulccsal öt perc alatt eltávolíthatjuk. Ugyan ilyen egyszerű a hátsó doboz leszerelése is. A doboz külön kulccsal zárható, természetesen színre fújt és fém Vespa felirattal ékesített. A 45ezer egy kicsit soknak tűnhet a 42 literes ládáért, de a gyári láda a Granturismo farának íveit másolja, valamint szivacsos utas háttámlával látták el, így gyönyörűen harmonizál a géppel.

A nagyobbik, 198cm 3 -es Granturismo-t kaptuk meg. A motorja egyhengeres, négyütemű, négyszelepes, két utas katalizátorral. 20 lóerőt kapunk 8500 fordulaton és 17,5 Nm nyomatékot szintén 8500-on. A jármű nem túl könnyű, 139 kg, köszönhetően a hagyományos fém karosszériának. Ezt a vasat mégis kellemes dinamikával mozgatja a fenti szerkezet.

 
   
   

A városi közlekedésben és az országúton is nagyszerűen megállja a helyét, két személlyel is. Az általunk szélvédővel mért végsebessége 120 km/h, ami megfelel a gyári adatoknak. Az előttünk haladó teherautók megelőzésére is marad erőtartalék, bár okosan kell kezdenünk minden manővert.

A kétszemélyes utazás nem teljesen felhőtlen. Az ideális eset az, ha az elöl ülő sovány, a hátsó meg egy kicsit pufibb. Ugyanis ha egy széles csípőjű ül elöl, akkor a hátul ülő lába csak kitekerve ér el a lábtartóra. Barátnőm volt, hogy inkább lógatta a lábát, mint a lábtartóra rakta. A gyönyörű, kihajtható utas lábtartó egyébként is útban van a vezetőnek. Megálláskor sokszor a vádlimnak ütődött, ráadásul az utas cipője bepiszkítja a sofőr nadrágját.

 
   
 

Az ülés egyébként igen kényelmes, az üléspozíció jellegzetesen Vespás. Ez azt jelenti, hogy nem terpeszkedünk, hanem szépen ülünk a motoron, a combunk a lábszárral kilencven fokot zár be. Így ülünk a Vespán ősidők óta.

A kormányvég óriási kormánysúlyai nagyon szépek. A rezgés elnyeléséért felelősek, és teszik a dolgukat rendesen, nem rezeg a tükör semmilyen fordulaton.

 
   
   

A nagyméretű műszeregyüttest a kormányidomba integrálták. Az üzemanyagszint mellett a motorhőfok-mérőnek is jutott hely. Egy vízhűtéses blokk esetén ildomos is. Sajnos, a kilométer számlálót nem lehet lenullázni, de szerencsére - a Vespához illően - nem digitális. Érdekes, hogy a sebességmérőre mérföldes skála is került. A visszajelzők egyértelműek, az irányjelzőnek mindkét irányba van lámpácskája. A bekapcsolt világítás visszajelzője folyamatosan ég, ami teljesen értelmetlen, ugyanis a világítást az új előírásoknak megfelelően nem lehet lekapcsolni. Az időmérő óra nagyon hasznos, de sajnos folyadékkristályos. Ez egy kicsit idegen a Grandturismo hangulatától.

 
   
 

A Granturismo hátsó lámpája a karosszériába simul, nem töri meg a hátsórész szép ívét. A féklámpa LED-es megoldású, a világítás klasszikus izzós. Az irányjelző szintén süllyesztett színtelen burájú.

A fékek már a bemutatón elnyerték a tetszésemet. Nem újdonság a robogókon alkalmazott tárcsa, a Vespának mégis ez az első modellje, amire tárcsafék került. Mivel teljesen automatikus az erőátvitel, így kézzel vezéreljük a hátsó kétdugattyús 220 mm-es tárcsaféket is. Ugyan ilyen rendszer került előre is.

 
   
   

Sajnos a robogókat jobban lopják, ezért mindig kötelező kiláncolnunk kedvencünket. Hagyományos esetben a kerekeken szerencsétlenkedjük át a láncot. A Vespánál nem kell összemocskolnunk magunkat, ugyanis az alvázhoz erős szemet hegesztettek, amihez láncolva könnyedén mozgásképtelenné tehetjük a féltve őrzött járművet.

Nem csak központi támaszt, hanem oldalsztendert is kapott a Grandturismo. Ez utóbbit nem felejthetjük kint, mert a motort egyenesbe állítva automatikusan felcsapódik. Ha sokáig őrizetlenül hagyjuk a motort, állítsuk inkább központi támaszra, ugyanis előfordulhat, hogy a robogózás iránt fogékony gyermekek a gépet megmozdítva és óhatatlanul felborítva agyonlapíttatják magukat vele.

 
   
 

Az indítókulcs fejét megnyomva kipattan a kormány alatti kesztyűtartó, így az apróbb tárgyak elhelyezésével nem kell sokat bajlódnunk. Itt találjuk a rejtett szerszámkészletet is, ami robogóhoz mérten igen bőséges. A biztosítékok cseréjét is innen végezhetjük, amihez a szerszámkészletben találunk segítőeszközt, így a hölgyeknek sem kell feláldozni körmüket egy egyszerű biztosítékcserénél.

 
   
   

Az ülést gombnyomásra nyílik, a nyitáshoz nem kell a kulcsot kivennünk, még járó motornál is kikaphatunk valamit az ülés alatti rakodó rekeszből. Ha az akkumulátor kimerül, akkor a kesztyűtartóban van egy pöcök, ami mechanikusan nyitja a zárszerkezetet. Az ülés alatti tárolórekesz egy mozdulattal kiemelhető és azonnal hozzáférhetővé válik a motor. Az üzemanyag beöntő nyíláshoz is az ülés felhajtásával jutunk.

Van egy figyelmesség, amivel csak olasz motor szolgálhat. A felhajtott ülés alól egy műanyag üléstakarót húzhatunk elő, ami szárazon tartja az ülést eső esetén. Egyik vége az üléshez van rögzítve, így elhagyni sem tudjuk, és mindig kéznél van. Egyszerű dolog, mégis milyen hasznos.

 
   
 

A Vespa Granturismo száz forint híján egymillió forint. Ha első hallásra soknak tartanánk, csak nézzük meg a konkurensek árcéduláit:
Honda Foresight 250cm 3 1230000 Ft,
a kicsi Suzuki Burgman, ami csak 125cm 3 948000 Ft,
Yamaha Majesty 250cm 3 1342000 Ft,
Malaguti 250cm 3 - 1390000Ft.

Azt hiszem nem kérdés: ha chopper, legyen Harley, ha robogó csak is Vespa.