Valószínűleg a milwakuee-i gyár rám is gondolhatott, mint célközönségének egyik egyedére, amikor legújabb modelljét, a Harley-Davidson VRSCA V-Rod elnevezésű power cruiser-ét bemutatta a múlt héten.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Bevallom, én általában nem szeretem a
Harley-kat, még akkor sem, ha most ezért sokan nagyon rosszakat
gondolnak rólam. Véleményem persze erősen szubjektív, de vannak
objektív elemei is jócskán. Ilyen például az elavult technika, a
nagy önsúly, az erőtlen motor, a még mindig nem túl jó
megbízhatósági mutatók és a szemtelenül magas ár, és sajnos nálunk
ehhez még egy nagy adag sznobizmus is bejátszik. Persze tudom én,
hogy
ezek alapján egy darab Harley sem kelne el (pedig viszik,
mint cukrot, már közel 300.000 darabot adnak el évente), és a
hagyományos Harley vásárlók épp ezeket az "értékeket" keresik az
amerikai motorgyártás legrégebbi márkájában.
Így valószínűleg a milwakuee-i gyár rám is gondolhatott, mint célközönségének egyik egyedére, amikor legújabb modelljét, a Harley-Davidson VRSCA V-Rod elnevezésű power cruiser-ét bemutatta a múlt héten. Ugyanis az újdonság célközönsége pont azok a leendő vásárlók, akik inkább a fejlett műszaki megoldásokat értékelik egy motorkerékpárban, de vágynak már a sportmotoroktól eltérő formákra és természetesen mindezt megfelelő komfort fokozatban kívánják élvezni. Mert ugyan melyik széria Harley volt képes több mint 225 km/h végsebességet elérni eddig?!
![]() |
|
![]() |
![]() |
A VRSCA, ez lett a Harley-Davidson legfrissebb
típus családjának a neve. Nem egyszerű és nem hagyományos, de talán
épp ezért lett ez. Már maga a név is a fejlett műszaki megoldásokra
utal. Az egész motorkerékpár modern technológiát használ,
akár japán is lehetne , mondhatnám, bár az egyik kollegánk
épp ennek ellenkezőjét állította minap, mármint azt, ha meglátunk
egy jól sikerült japán choppert, akár Harley-nak is gondohatjuk. Én
most még is megkockáztatnám, műszaki jegyeiben igencsak japános az
újdonság, és szerintem ez dicsérőleg hat a gyár mérnökeire. És ezt
minden elvakult Harley gyűlölőnek el kell ismernie, mese nincs.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A vízhűtéses, 60 fokos hengerszögű V2-es
erőműben hengerenként négy szelep és két vezérműtengely szolgál. A
vezérműtengelyeket hajtó láncot hidraulikus feszítő tartja mindig
kellően feszesen. Az üzemanyagot ESPFI elektronikus befecskendező
egység pumpálja a hengerekbe hatalmas, 53 milliméteres torokátmérőn
keresztül, ahonnét az égéstermék 2-1-2 rendszerű kipufogókon át
távozik, megfelelő hang kíséretében. Az 1130 köbcenti ezekkel a
megoldásokkal igen tisztességes
115 lóerőt produkál a főtengelyen 8250-es percenkénti
fordulatszámnál és 100 newtonméter nyomaték jelentkezik kerek
7000-es fordulaton.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nincs mit csodálkozni az értékeken, ha tudjuk,
hogy
a blokkot a Porsche alapos közreműködésével tervezték. A
vörös tartomány csak 9000 ford/perc-nél kezdődik, mert ugye
természetes, hogy van fordulatszámmérő műszer a gépen. Az értékek
nem légből kapottak, a MotorCycle.com internetes motoros magazinnak
már volt szerencséje megmérni fékpadon a bringát és 108 lóerőt
kaptak, ami nem rossz, ennyi eltérés előszériánként, fékpadonként
abszolút elfogadott. Karbantartási költségekkel jól áll a V-Rod,
csak 10.000 mérföldenként kell vele a nem éppen olcsóságáról híres
Harley szervizekbe hajtani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az erőforrás nem is kaphatott volna más nevet,
mint a "Revolution". A főtengely és a dugattyúk kovácsolt acélból
készülnek és 11.3:1 sűrítést képesek előállítani. A kiegyensúlyozó
tengelyekkel felszerelt és gumibakokba ágyazott blokk elszigeteli a
rezgéseket a váztól, és lágyan szállítja az erejét a vadonatúj 5
sebességes váltón (Getrag tervezésű, ez a név garancia a legjobb
váltókra a szakmában) át a fogazott szíjjal meghajtott hátsó
kerékhez.
A létező legnyugodtabb járású Harley erőforrás,
ez bátran állítható. A váz szintén vadonás új, acélcsövekből,
hidro-hajlítás útján kapja meg végső alakját, és minden eddiginél
nagyobb szilárdságot kölcsönöz a motorkerékpárnak. A 14 literes
benzintartály (ami nem a tank!) az ülés alatt kapott helyett, az
alacsonyabb súlypont érdekében. Az 5-6 liter körüli fogyasztási
adathoz mérten elegendőnek tűnik a mérete, persze ha igazak az
adatok.
A váz merevségéhez méltó a futómű is, előre 49 milliméter
átmérőjű hagyományos teleszkópvillák kerültek. Az első gumi mérete
120/70 ZR 19, míg a hátsóé 180/55 ZR 18, kissé
szokatlan méretek, de úgy tűnik nem volt rossz választás.
1713 milliméteres tengelytávja inkább a stabil egyenesfutásra
garancia, látszólag, mert a 34 fokos villaszög, és a 99
milliméteres utánfutás jó kezelhetőséget eredményez kis és nagy
sebességnél egyaránt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Szinte hihetetlen, de a Harley először megadta
a maximális dönthetőség értekeit is, ami 32 fok jobb és bal oldalra
egyaránt, de sajnos jobb oldalt
ennél korábban leérnek a kipufogók! A V-Rod súlya sajnos
ezek után sem lesz pillekönnyű, 270 kg üresen. Pedig a hátsó részre
is egy polírozott, öntött, egy részből álló alumínium lengővilla
felügyel, amin nem csekély súlyt takarítottak meg. Ülésmagassága
660 milliméteres, szinte mindenki számára kényelmesen és
biztonságosan elérhetővé teszi a kezelőszerveket, no meg a talajt.
Más power cruiserektől már megszokhattuk a kiváló
sportmotoros fékrendszereket. A Harley sem akart lemaradni, előre
két darab 292 milliméteres tárcsa került, négy dugattyús féknyergek
szorításában. Hátul egy ugyanekkora tárcsa igyekszik blokkolni a
kereket. Ezek valószínűleg minden helyzetben elegendő mozgási
energiát képesek majd felemészteni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A V-Rod csak az első tagja a VRSCA sportos
cruiser modell családnak a Harley-Davidson-nál, több más típus is
követni fogja. Ennek ellenére már most több mint hatvan gyári
kiegészítővel szerelhetjük fel cirkálónkat, de ebben a Harley
mindig is jó példával járt elől. Mint már mondtam, szerintem
ezt a motort a Harley azoknak építette, akik utálják a
Harley-t, de talán az "ősherlisták" sem fogják leszólni. Nekem
ez az első modell a Harley-től, ami tényleg megragadta képzeletem,
mást ugyan nem nagyon, mert a VRSCA V-Rod javasolt ára 17.000
dollár, ami jelenleg kb. 5 millió forint és a 2002-es modellévtől,
azaz valamikor augusztus végétől rendelhető. Jövőre 11.000 darab
fog készülni belőle, de egyelőre most még csak "anódizált
alumínium", azaz magyarosan ezüst színben kapható.
A Harley továbbra is a kínálatában tartja a régebbi léghűtéses modelljeit, egyiket sem fogja az új blokkal lecserélni, remélem, ez megnyugtatja az "ősherlistákat", bár én a helyükben erősen elgondolkodnék a márka új ajánlatán.