Mechanikus fejgép
Kiálló alkatrészek hiányában nincsen semmi, ami megakasztaná az áramló levegőt, pont ott púposodik, ahol egyébként légörvények lennének. Mindez a számítógépes és légcsatornás tervezés eredménye. Az X-901 légellenállási értéke (cv) 0,2475. Ez félelmetesen jó a hagyományos formájú sisakok 0,250-éhez képest.
|
Az X-Lite név két éve tűnt fel önálló márkajelzésként, de
csak a nagyon jól tájékozottaknak volt ismerős. A Nolan már egy
évtizeddel ezelőtt ezzel a névvel jelölte a versenyzők számára
készített sisakjait, és ez a jelzés még mindig szerepel kis
betűkkel a Nolan üvegszálból készített sisakjain, mint például az
N93-on, amilyet Marco Melandri és Stefano Perugini is használ, csak
hogy az ismertebbeket említsük. Két évvel ezelőtt az X 901
tervezésekor azonban akkora generációs lépést hajtott végre a
Nolan, hogy indokoltnak látták az új sisakot egy teljesen más
márkanéven piacra dobni. Ezzel akarták biztosítani, hogy a vevők
képzeletében az X-Lite névhez mindig a legjobb minőség és a
csúcstechnológia párosuljon. Talán az is a marketing része, hogy a
fekete-fehér X-Lite embléma gyanúsan hasonlít az Araira.
A sisak már a polcon különös látványt nyújt. Furcsán magas, elölről nézve keskeny, oldalt enyhe púpok vannak a héjszerkezetében, de ami a legfeltűnőbb: teljesen sima. Ha végigsimítom a tenyeremmel, nem érzek egyetlen kiemelkedést sem, a szellőzés elemei szintben vannak a héjszerkezettel ugyanúgy, mint a plexi. Hogy lehet ezt egyáltalán felnyitni?
Az X 901-est nem lehet csak úgy fejbe nyomni! Először meg
kell tanulni a kezelését. A felszínbe simuló szellőzőket és a
plexit csak különféle nyomógombokkal lehet kezelni, amik működésére
menet közben elég bajos lenne rájönni. A tetőszellőzőn egy nagy és
két kisebb nyílás van, itt a nagyobbikat egyszer benyomva az nyitva
marad. Ha ugyanazt még egyszer megnyomom, akkor kinyílik mellé a
két kisebb is. Becsukni egy előttük lévő fekete gombbal lehet,
akkor egy csattanással visszaáll minden zárt helyzetbe. Az állvédőn
pont fordítva működnek a nyílások, ott a középső fekete gombbal
lehet nyitni és a kis fedeleket közvetlen nyomással zárni. A plexi
nyitógombja egy miniatűr vészfék-fogantyúhoz hasonlít. Ezt felfelé
tolva egy bowdent húzunk meg, ami a plexi feszítőszerkezetét oldja
fel. Ezután a műanyag a saját rugalmasságánál fogva kiugrik a
héjszerkezetből, így már kézzel fel lehet tolni. Ez már nem is
sisak. Valóságos fejgép.
Először kézbe véve bizony riasztó az X-901 tömege. Biztos,
hogy 1550 grammosnak kell lenni egy olyan sisaknak, amit
legolcsóbban is csak 120 000 forintért tudok megvenni és 300 km/h
sebességre terveztek? Sajnos a sok mechanikus alkatrész, amit a
zajcsökkentés miatt beleraktak, ezzel a nagy tömeggel ütött vissza.
Még a négykomponensű (üvegszál-karbon-kevlar-kural) héjszerkezettel
sem sikerült levinni másfél kiló alá a tömeget.
Még mielőtt elindulnánk, érdemes foglakozni az X-901 anyagával, hogy legalább tisztában legyünk azzal, mi is veszi körbe a buránkat. Az üvegszál már hagyományosnak számító anyag a sisaktechnológiában. Kellően merev, csak piszok nehéz, gondoljunk csak a jó öreg kiskőrösire! Ezen a nehézségen enyhítenek azzal, hogy különféle más anyagokat szőnek az üvegszál rostok közé. A kevlárt ugye nem kell bemutatni, a szénszálat (carbon) sem. De hogy mi a nyuszifüle lehet az a kural, még az importőr se tudta megmondani. Egy biztos: az űrkutatásból származik, ezért ha valakit komolyabban kíváncsi rá, érdeklődjön a NASA-nál.
A bélés kellemes tapintású plüss, az arcvédő
párnák kivehetőek.
Belülről gombaölő szerrel itatták át, amitől kellemes "új autó"
illata van a sisaknak. Ezt a "Sanitized" kezelést egyébként már
majdnem nyolc éve minden Nolan sisak megkapja árkategóriától
függetlenül.
Abból is látszik, hogy a sisakot a versenypályákra szánták, hogy csak D-gyűrűs szíjjal hozzák forgalomba, mert csak ezt fogadják ez a FIM szabályai szerint. Ez ugyan kicsit körülményesebbé teszi a kezelést, de hozzá lehet szokni. Szerencsére a szíj elég hosszú ahhoz, hogy ne kelljen kifűzni minden felvétel előtt. Különben is, ami jó a világ legjobb motorosainak, azon nem illik fanyalogni.
X-901 a fejet alulról is jól fogja, ezért
nyílása nagyon szűk. Miközben préselem át a fülemet a lyukon, még
arra is kell ügyelnem, hogy a szíj ne akadjon bele az orromba. A
kínlódás megéri: ha már a fülemen túljutott a nyílás, egy nagy
huppanással egyből a helyére kerül, még igazgatni se kell nagyon. A
bebújással járó kínlódás után meglepően finoman veszi körbe a
fejet: szoros, de nem szorít.
Még a szemüvegem is kényelmesen becsúszik. A másik
meglepetés, hogy nem olyan érzés, mintha egy másfél kilós sisakot
viselnék. Mintha eltűnt volna a túlsúly a felvételi procedúra
közben. A magyarázat erre a számítógépes tervezés: a súlyelosztás
sokkal optimálisabb, mint egy hagyományos sisakon.
A szíj mindkét D-gyűrűjén piros címke van. Ezek anyagukban és méretükben is különböznek egymástól, még kesztyűs kézzel is jól meg lehet különböztetni egymástól a feszítéshez vagy oldáshoz szükséges fület. A plexit úgy kell lecsukni, mint egy kocsi csomagtartóját: lendületesen. Csak ekkor feszül meg az a szerkezet, ami szorosan lezárja a sisakot. Az ezzel járó csattanás kicsit zajos, a szoros párnázás sem sokat tompít rajta.
Menet közben csak az zavar, hogy a plexinek a
teljesen zárt és nyitott álláson kívül csak egy félig nyitott
pozíciója van. Kánikulában jó volna egy olyan pozíció, ami egy
résnyi nyitást enged. Próbálkozom azzal, hogy a piros gombbal csak
felpattintom a plexit, de ekkor a légörvények miatt zavaró és zajos
vibrálásba kezd a műanyag. Sajnos nem csak ezen, hanem a szellőzés
hatékonyságán is érezni, hogy ezt a sisakot nem a túramotorosokra
gondolva tervezték, igazából csak 100 km/h felett lehet érezni a
tetőszellőző hatását. Szerencsére az állvédőben elhelyezett
levegőző csatornák olyan jól működnek, hogy a legnagyobb hidegben
is lefújják a párát a plexiről az elindulás utáni első métereken.
Páramentesítés szempontjából az X-Lite verhetetlen, ha
beszerzünk hozzá egy nem túl drága extrát. A Pinlock rendszer egy
kémiailag kezelt műanyag lapot jelent, amit be lehet pattintani a
plexi belső hajlatába. A hatása csodálatos. Nincs az a hideg,
szutykos, ködös idő, amikor elhomályosodna a plexi. Próbálom
belehelni szándékosan, de nem tudom. Reklám ízű a szöveg? Lehet. De
ez a színtiszta igazság. Esetemben csak az a hiba, hogy nagy
hidegben a plexi helyett a szemüvegem párásodik.
Miután már megismertem a kezelőszerveket, már könnyű eligazodni közöttük. A legnehezebbnek a tetőszellőző kezelését hittem, de a záró gombon egy kis borda segít abban, hogy kesztyűben se tévesszem össze a nagy levegőző nyílás fedelével.
De megérte-e ezt a sok súlyt és technikát
beleépíteni az X-901-be? Ezt igazából csak az autópályán tudhatjuk
meg. Száz fölé gyorsulva még mindig nem hallom a szélzajt, pedig
Suzukim szélvédője pont a sisakplexire dobja fel a levegőt, aminél
rosszabbat el sem tudok képzelni. Jobban odahúzom, ekkor végre
érzem a fejem búbján, ahogy jön be a hideg levegő, de még mindig
jól hallom a motor hangját, nem nyomja el a szélzaj. Százhatvannál
csak egyenletes susogás hallatszik, messze alatta van a
megszokottnak.
A légellenállás érezhetően kevésbé terheli a nyakamat,
ráadásul a fejemet egyáltalán nem rángatják a légörvények még
kétszáz felett sem. Ez már az a sebességtartomány, ahol csodát nem
várhatok. Van szélzaj, ez tagadhatatlan, viszont a fütyüléseket,
zúgásokat, rángatásokat tényleg megszüntették a formatervezők.
A légörvényeket tovább lehet csökkenteni egy utólag beszerelhető készlettel. Az állvédő alsó részére egy rugalmas szélterelőt lehet erősíteni, felülre pedig egy orrvédőt, ami egyrészt a plexi nyitott helyzetében védi az arcot, másrészt zárt helyzetben minden levegőt, ami a réseken beáramlik, a plexire terel.
Az X-901 nem olcsó sisak.
120 ezer forintos árával bizony ott van a húzósak között.
Ráadásul még ennél is többet kell fizetnie annak, aki valamelyik
versenyzőre akar hasonlítani, mert az X-902-es versenyreplikák 135
000 Ft-ba kerülnek. Ez utóbbin van két plusz tetőszellőző,
egyébként szerkezetileg megegyezik az előzővel.
Megéri az árát? Aki nem nagyon motorozik 150 felett, annak lehet, hogy érdemes elgondolkodnia rajta. Túramotorosoknak talán kevés a plexi két állása, vagy a tetőszellőző által beterelt levegő mennyisége. Az viszont nem bánja meg, aki a gyors menetek híve. A szupercsöndes sisaknak köszönhetően elmaradt az a zúgás, amit egy egész napos, nagy sebességű motorozás után eddig éreztem.