A robogó reneszánsza

2001.10.05. 14:33

Az kétségtelen, hogy az európai robogó piacot a Yamaha veszi a legkomolyabban a négy nagy japán motorgyártó közül. Ez már régóta a cég stratégiájának a része ezen a kontinensen, amit bizonyít az igen széles modell választék, amely a 2 üteműtől a 4 ütemű mopedekig, az 50 köbcentis városi robogóktól, az 500 köbcentis nagy testű modellekig terjed.

 
   
   

Mindez valószínűleg nem csak annak a következménye, hogy a Yamaha számos nagyobb összeszerelőüzemben gyártat robogót az európai kontinensen, hanem talán annak is, hogy a leghamarabb ismerte fel a robogó reneszánszát Európában. A gyárak közül az egyik legfontosabb a Yamaha Belgarda, amely Olaszországban található, és ugye nem kell sokat ecsetelnem mennyire fejlett ott a robogozás kultúrája. Így ezután már azon sincs mit csodálkozni, hogy az idei Milánói Motorshow-n mutatták be hivatalosan a 2002-es modellévre szánt Yamaha robogó újdonságokat.

 
   
  97' Yamaha Yog

A jövő évi kínálatból a legfontosabb az új Yamaha Jog R és a Jog RR modellek. Ez a név, hogy Jog, a világ szinte bármely pontján ismerős. A japán belpiacon már legalább 10-15 éve létező robogó típus nagyon sok helyre eljutott a világon, rengeteg különböző módosított verzióját gyártják az ázsiai országokban és sokfelé másutt a világon. Nálunk Magyországon is igen kedvelt modell a régi Jog. Bár 10 colos kerekei miatt a futóműve nem éri el a mai korszerű robogók színvonalát, erős és megbízható motorja a konténeres robogó importőrök és a vásárlók egyik kedvencévé tette a típust.

 
   
    Yamaha Yog R

A Yamaha-tól megszokhattuk az igen jó marketing munkát, ezért most nem kerestek új nevet az új modellhez, hanem a régi jól bevált Jog névhez fejlesztettek egy vadonatúj robogót, aminek a nevén kívűl nemsok köze van a régi Jog-hoz. Bár mindez csak egy robogó típus, mégis egyből két verzió készült belőle. Természetesen a jó névhez egy jó szlogen is dukál. Share the pleasures - Oszd meg örömeid, szól yamahasiul a mondat. Nyilván arra gondolhattak a gyáriak, hogy a Fun Sport kategóriába sorolt újdonság örömet okoz a vezetőjének, az utasának és az utca emberének egyaránt.

 
   
  Yamaha Jog RR

A célközönség ugyanis a fiatalabb korosztály, akik szeretnek húzosan haladni a városban, és igénylik a járműveik divatos, sportos megjelenését, szeretik, ha a robi könnyű, praktikus és sokoldalú. Nos pontosan ilyenre tervezték a Jog R léghűtéses és Jog RR vízhűtéses 2 ütemű 50 köbcentis motorral hajtott verzióit. Mindkét változat automata szívatóval és váltóval rendelkezik, és a blokk korszerű módon, vízszintes pozicióban került beépítésre.

 
   
   

A nagy szilárdságú, asszimetrikus váz nagyon rövid, 1210 mm-es tengelytávval rendelkezik, amely valószínűleg agilis kezelhetőséget biztosít a robinak. Ugyanakkor az R változat szárazsúlya mindössze 76 kg, az RR-é pedig 78 kg. A kiugró élektől mentes, aerodinamikus idomzat egy új stílusú első lámpát foglal magába, amelynek az üvege alatt helyet kaptak az indexek is. A lábtartó deszka mindkét oldalán légbelépők találhatóak, amelyek tovább erősítik a sportos összhatást.

 
   
 

A fun sport robogók általában 10 colos kerekeken gurulnak, de a 12 colos kerekek sokat javítanak az úttartáson, így az új Jog-nál inkább a nagyobb méret mellet döntöttek a tervezők. A 6 küllős, 12 colos könnyűfém kerekekre előre 110/70-12, hátulra 130/70-12 méretű gumiköpenyek kerültek. A fékeknek nagyon fontos szerep jut egy sportos városi modell életében, ezért az első kereket egy 190 mm-es tárcsafék lassítja, míg hátulra sajnos csak egy 110 mm-es dobfék jutott. Az ülése meglehetősen hosszú, ezért ahol a törvény ezt megengedi (nálunk sajnos csak rendszámmal vizsgáztatva), ott a Jog akár két személy komfortos szállítására is alkalmas. Ehhez van lábtartó és normális méretű kapaszkodó az utas számára. A kényelmet fokozza a mindenféle kiálló csatornától mentes széles lábtartó deszka, és az ülés alatti csomagtartó, amelyben egy zárt sisak tárolására van elegendő hely.

 
   
   

Az ülésmagasság kisebb termetűeknek is kényelmes talajfogást enged, mivel csak 770 mm. A tank sajnos mindössze 5 liter kapacitással rendelkezik, ami igen rövid hatótávot eredményez, tippem szerint nem többet mint 160-170 kilométert. A Yamaha hagyományokhoz híven rengeteg kiegészítőt rendelhetünk az egyébként sem rosszul felszerelt gépünkhöz. Ilyenek az oldaltámasz, különféle szélvédők, csomagtartó dobozzal, szénszálasnak tűnő első sárvédő, kapaszkodó és műszerfal díszítés, gáz/olaj csillapítású hátsó rugóstag.

 
   
 

A környezetvédők nyugodtan alhatnak, katalizátor van a kipufogóban, persze én elsőnek cserélném le valami jó hangos verseny darabra, amit biztonsági felszerelésnek tartok a budapesti robogós közlekedésben, reménykedve abban, hogy a vaksi autósok, legalább nem süketek. A színek persze szenilis fantázia neveket kaptak, főleg magyarra fordítva. A Jog R-nél létezik a Napfény Fehér és a Technika Szürke, a Jog RR-nél pedig a Paprika Vörös és az Extrém Kék. Árakról egyelőre nem kaptunk bővebb információt, de várhatóan a Slider ára felett kicsivel, és az Aerox R ára alatt valamivel lesz az árcetlire firkált szám.

 
   
    Yamaha Slider

A Jog R/RR újdonságok mellett a Yamaha által Fun robogó kategóriába sorolt Slider, és különféle BW'S változatoknál szintén történtek némi módosítások az új modellévre. A Slider-t a 2000-es modellévre hozta ki a Yamaha, azon nem titkolt céllal, hogy a fiatalok feneke alá egy olyan robogót adjon, amellyel akár kisebb kaszkadőr mutatványok is elvégezhetők. Valamint a kényes részeken elhelyezett cserélhető koptató elemek révén a kissé hevesebb vezetési stílus következtében elszenvedett sérülések könnyen javíthatóak legyenek, legalábbis a robogón. Divatos és csöppet sem magyar szavakkal ez egy extrém freestyler fun sport robogó, amelynek léghűtéses 50 köbcentis két ütemű motorja közel 5 lóerős. Nagyon rövid, 1202 mm-es tengelytávja igazán jó fordulékonyságot biztosít a kis kaszkadőrnek, amelyhez a csekély 72 kg.-os szárazsúly is hozzájárul. Érdekessége az elől 12, de hátul csak 10 colos kerék. 2002-re 3 új szín, új műszerfal dizájn és új üléshuzat szerepel az újdonságok listáján.

 
   
  Yamaha BW'S Original

A BW'S Original egy meglehetősen egyedi kis gép, bár formája alapján már kissé koros, mindenképpen különleges. Műszakilag semmi extrém, léghűtéses 50 köbcentis, majdnem 6 lóerős két ütemű motor kergeti a hátsó kereket. Meglehetősen széles, ballonos 10 colos kerekekkel van felszerelve, ezért a kisebb kerékméret ellenére jól tűri a budapesti útviszonyokat. Az olcsó és igénytelen robin 2002-re egy új színen kívül semmi más nem változott. Viszont kiegészítés képpen egy 12 colos kerekekkel ellátott egyedi verzió érkezett a modellcsaládba,korlátozott példányszámban. Ez előre 120/70-12, hátulra 130/70-12 méretű gumikat kapott, valamint egy gáz csillapítású hátsó rugóstagot. Egyetlen színben, extrém kékben rendelhető, egyedi matricázással.

 
   
    Yamaha BW'S Next Generation

A BW'S család következő tagja a Next Generation melléknevű változat. Ez kissé hosszabb tengelytávjában, súlyában (4 kg-al nehezebb), magasabb ülésében, és sokkal modernebb formájában tér el az eredeti BW'S-től. Műszakilag egyébként megegyezik vele, de jóval több kiegészítő rendelhető hozzá, amivel még egyedibbé varázsolható. A BW'S-nek létezik még egy 100 köbcentis, 8 lóerős két ütemű motorral hajtott változata, amely nagyobb tengelytávjában és súlyában tér el mindössze a BW'S Original-tól. Természetesen 2002-re pár vadonatúj szín dukál ehhez is.

 
   
  Yamaha Aerox R

A Sport robogók családjába a Yamaha az Aerox R modell különféle változatait sorolja. Ebbe a gépbe zsúfolták bele mindazt, amit a robogókról tud a Yamaha. 50 köbcentis kétütemű motorja bár igen modern, a gyár mégis jelentősen visszafojtva rakja bele az Aerox R-be, még a 4 lóerőt sem éri el a teljesítménye. No de nem hiába van oly sok robogó tuning alkatrészgyártó.
Az Aerox R blokkja nagyon jó alap a teljesítmény növelésre. A futómű sokkal többet tud, mint ami a motor erejéhez kellene. Az 5 küllös, könnyűfém 13 colos kerekekkel már bátran kanyarodhatunk élesebben rosszabb utakon, ráadásul elől és hátul 190 mm-es tárcsafék szolgálja a biztonságos megállást. Érdekes, de a nagyobb 100 köbcentis modell csak dobféket kapott hátulra, viszont léghűtéses, 7.5 lóerős két ütemű motorjához úgy tűnik ez a megoldás elegendő.
A nagyobb modell egyébként a tengelytávjában, az ülés magasságában tér el néhány milliméterrel a kisebb tesótól, és persze pár kilóval nehezebb is annál. 2002-re mindössze az új színek jelentenek némi újdonságot az Aerox R-nél. Továbbra is kapható a Max Biaggi replika verzió, amely az 500-as GP kategóriában induló névadó motorjához hasonlóan megkapta annak új fényezését és egyéb grafikai elemeit.

 
   
    Yamaha Neo

Végül, de nem utolsó sorban a Yamaha Style kategória robogói közé sorolt két típust vegyük szemügyre újdonságokat keresve. A Neo modellt alaposan átdolgozták a következő idényre. A változások a vázat, a motort, és a formatervet érintették. A motorjai (merthogy kétféle van) például új karburátort kaptak, amelyeket már automata szívatóval láttak el. A formatervben a következő lényegi módosítások történtek: új formájú ülés, új zár mechanizmus, LCD kijelzős sebességmerő, új formájú első idomzat az új első lámpához, fehér indexburákkal, új kormány markolatok, és új kipufogó.


 
   
  Yamaha Why

Igazán szép formatervű robogó, igazi mindenes, motorja 50 vagy 100 köbcentis két ütemű, léghűtéses lehet. A kisebbik motor 4, a nagyobbik majdnem 7 lóerőt teljesít. Méreteiben a 100-as és az 50-es robogó szinte azonos, természetesen a 100-as pár kilogrammal nehezebb és néhány milliméterrel nagyobb. Két új színt vezettek be a módosításokkal egy időben 2002-re.

A másik Style kategóriás robogó a Why. Hogy miért, kérdezhetnem jópofán, hát csak mert ez egy olyan robi, amelyet Olaszországban különösen kedvelnek nagy, 16 colos kerekei miatt. Ilyen kerekekkel ellátott robogók könnyedén veszik a nagyobb úthibákat, olyanokat ahol a kis kerekű gépek már minden bizonnyal elszállnának. A többi kis testű Yamaha robihoz hasonlóan egy 50 köbcentis, 3.5 lóerős léghűtéses két ütemű motor hajtja. Nem egy bika, de mivel az egész gép csak 69 kg és meglehetősen vékony, minden bizonnyal elegendő teljesítményt nyújt a városi használat során. Érdekessége még a viszonylag nagy, 220 mm-es első tárcsafék, bár hátra már csak dobfék jutott. Az idei évre a Why új ülést kapott, és három teljesen új színt.

 
   
    Extraként ajánlott riasztó

A Yamaha természetesen nemcsak az eladásokra gondol kis testű robogóinál. Rengeteg extra felszerelést kínál szinte minden típusához, a különféle szélvédőktől kezdve, a dízájnos kiegészítőkön át, a hátsó csomagtartó dobozokig. Ha mindez kevés lenne, és maradt még elkölteni való pénzegységünk, azt számos egyéb, a gyár kínálatából származó kifejezetten robogós tartozékra költhetjük el, úgymint riasztó, indításgátló, zárak, táskák, hátizsák, sapkák, polók, kabátok, meg még a jó ég tudja micsoda. Csak remélem, hogy mindezt a kínálatot a Yamaha magyarországi képviselete is biztosítja majd a gyár jövő évi robogói mellé, mert ugye csak eladni már kevés, manapság a szolgáltatások, és a tartozékok kínálata is befolyásolja a vásárlók döntését.

Az oldalról ajánljuk

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában
  • Esemény

Vége a MotoGP 2024-es szezonjának: Jorge Martín életében először világbajnok a királykategóriában

Az utolsó versenyhétvége sprinfutamát és főfutamát is Pecco Bagnaia nyerte, de ez se volt elég, hogy utolérje Martinatort.

november 19., 10:00
Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t
  • Hírek

Frissítette a BMW az F 900 R-t és az F 900 XR-t

Fejlesztett futómű, célzott ergonómia és kisebb tömeg a 2025-ös frissítés középpontjában.

tegnap, 13:29
A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere
  • Hírek

A 95 lóerős mezőnybe érkezik a Morini új crossovere

Visszahozza a Moto Morini a Corsaro nevet, de a nagy elődhöz, amitől minden motorbuzinak nedves lett a bugyija, már vajmi kevés köze van.

november 20., 10:15
Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at
  • Hírek

Evel Knievel leghíresebb balesete ihlette a limitált szériás Rocket 3-at

1967 december 31-én Evel Knievel rommá törte magát karrierje leghosszabb ugratása végén és 29 napig kórházban ápolták. Mire is lenne jobb emlékezni?

november 18., 11:52
MotoGP 2024 összefoglaló
  • Magazin

MotoGP 2024 összefoglaló

november 18., 13:25