no

Éjfélkor kluttyog a víziló

2007.05.30. 08:56

Még egy kis helyezkedés, aztán minden a helyére kerül, lehet foglalkozni a gázmarkolattal. Kövér tekerésre megindul a Midnight Star, mint egy dühös orrszarvú. Cirkálás közben érdemesebb előrébb ülni a nyeregben, a combosabb gyorsulásokkor jobb kitámasztani a farcsontot az ülés hátsó részén. Legharapósabb a kettes: 40-ről pillanatok alatt 120-on van a gép, a hármas 160-ig, a négyes 180-ig feszíthető.

Ötödik sebességben már nem megy feljebb, akkora ugyanis a menetszél, hogy a széles kormányba kapaszkodó vezető kifeszül, mint viharban a fővitorla. A Midnight Start nem is erre a sebességre találták ki, ez a tempó huzamosabb idő után garantált nyakgörcsöt és hátfájást okoz. Még a 160 is húzós, a menetszél inkább 120 és 140 km/h között elviselhető. (Aki száguldozni akar, jobban teszi, ha felszereli gépét a tartozékként kapható szélvédő idommal.) A legfinomabb érzés 100-120 között cirkálni ötödikben a Midnight Starral, egy hosszú, kanyargós, forgalommentes országúton.

A városi forgalmat viszont érdemes elkerülni a böhömmel. Erre már az első alkalommal - amikor az álló autósorok közé gurultam - figyelmeztetett a kétoldalt megpendülő tükör. Szerencsére komolyabb baja nem lett a visszapillantónak, viszont lemondóan be kellett állni a torlódásban döcögő teherautó mögé. Ezt pedig nem szereti az XVS1300. A hő egyre erősebben, ellentmondást nem tűrően kezdett fölfele ömleni, végig a lábakon, be a dzseki alá, míg végül kis verejtékpatakokat kerülgetve távozott a nyitott bukósikakon. A finnek szerethetik, hiszen nyáron tökéletes szauna. Igaz, ismertem olyan csoppertulajdonost is, aki hűvösebb időben kesztyűfűtésnek használta a hengerek felől feláramló meleget.

Ami az országúton, szerpentineken tökéletesen elég, a városban már nem annyira. Az alacsony és hosszú test egyenesben, széles kanyarokban stabil, menetbiztos, könnyen irányítható, ám a szűkebb utcákban nem túl hasznos. Az előrébb helyezett tömegközéppont miatt a motorkerékpár kicsit orrnehéznek tűnik, fordulási íve roppant mértékű. A széles kormány még nagy ív leírása közben is beleakadhat a motoros térdébe. Na, de ki az a belvárosban dolgozó újságírón kívül, aki bekluttyog a citybe egy két és fél méter hosszú, 283 kilós csopperrel a pesti dugószezon kellős közepén?

Ha már Pestnél tartunk, meg kell emlékezni arról is, hogy a Midnight Star csopper létére nagyon jó kezelte a kátyúkat, legyenek azok hosszanti nyomvályúk vagy keresztbe fekvő úthibák. A rugózásra, felfüggesztésre nem lehetett panasz. Mint ahogyan az első fékre sem. A dupla, 298 milliméteres tárcsafék jól tette a dolgát. Annál érdekesebb volt a teherautópedál-szerű hátsó fék, ami egy-egy erősebb nyomásra könnyedén beblokkolta a hátsó kereket. Nem vicc, sőt, a világ egyik legvidámabb dolga egy közel hárommázsás motorral farolgatni a forgalomban. A Midnight Star a teszt ideje alatt 6-7 liter benzint fogyasztott száz kilométeren, amire a Yamahánál visszavételkor azt mondták, hogy biztos jól meg volt zavarva a vas. Legvégére maradt az utas véleménye: a keskeny hátsó ülés még elfogadható kényelmű, ám a kapaszkodás nehéz feladvány. Ezért jól elkapta, és megrángatta a grabancomat.

Műszaki adatok:

Yamaha XVS1300 Midnight Star - 2007

Motortípus: négyütemű, vízhűtéses, SOHC, 60 fokos V2
Hengerűrtartalom: 1304 cmł
Furat x löket: 100 x 83 mm
Kompresszióarány: 9,5 : 1
Maximális teljesítmény: 53,5 kW (72,8 LE) 5500 1/min-nél
Maximális nyomaték: 106 Nm 4000 1/min-nél
Első felfüggesztés: teleszkópvilla
Első rugóút: 135 mm
Hátsó felfüggesztés: lengőkar
Hátsó rugóút: 110 mm
Első fék: 298 mm átmérőjű dupla tárcsa
Hátsó fék: 298 mm átmérőjű szimpla tárcsa
Első gumi: 130/90-16M/C 67H
Hátsó gumi: 170/70B-16M/C 75H
Hosszúság: 2490 mm
Szélesség: 980 mm
Magasság: 1115 mm
Ülésmagasság: 715 mm
Tengelytáv: 1690 mm
Minimális hasmagasság: 145 mm
Saját tömeg: 283 kg
Ára regadóval: 2 999 000 Ft