A méret a lényeg

2005.05.03. 15:57
1602 cm3, 322 kg és a rengeteg krómozott alkatrész. Nagy vas. Ez a Yamaha XV 1600. Mérete látszatra is lenyűgöző, de az első méterek megtétele után sokkal nagyobbnak és tankszerűbbnek hat.

A szemet vonzza a sok króm, a szép fényezés, a hatalmas V2-es blokk és a retro sárvédők látványa. A Wild Star szép motor, nincs semmi ízléstelen, felesleges díszítés, a formák szépek és kidolgozás szempontjából sem lehet okunk panaszra. Csak néhány részleten lehetne javítani valót találni: a bal oldali krómház takarásából kikandikál ez-az, ami ront az összképen, és átgondolatlannak tűnik a vezetékek, fékcsövek, hátsó féktartály, olajcsövek, olajszűrő és a kürt elrendezése, elhelyezése is. A motorblokk körül szinte mindenhol találunk olyan alkatrészt, amit ügyesebben is el lehetett volna vezetni, esetleg elrejteni.

A nagyon impozáns motorblokk, - a kuszaságokat leszámítva - szemet gyönyörködtető látvány, különösen a jobb oldalon hat lenyűgözően. A hengerek 48°-os szöget bezáró V formáját szépen követi a légszűrőház alakja és a tolórudas vezérlés vastag burkolata, mely kellőképpen robosztussá teszi az 1602 cm 3 lökettérfogatú óriást. Napsütésben csak napszemüvegben csodáljuk, mivel a sok króm gazdagon veri vissza a fényt. A Yamaha mindenhol fémet használt, így a sárvédők sem műanyagból készültek.

A sok fém használatának hátránya, hogy tisztességes súlyt kell mozgatnia a tulajdonosnak, ha tologatni szeretné. A Wild Star robosztusabb és kezelhetetlenebb, mint a formailag alapul vett HD Fat Boy. A formák és a stílus jól átjött, de a japánoktól megszokott, könnyű kezelhetőség nem. A részletek kidolgozottabbak, és nem kell olyan sok extrát felszerelni a teljesség végett, mint a HD-ra, de kezelhetőség szempontjából nem ártana a kozmetikázás.

A hajtás bordásszíjjal történik, akárcsak az amerikai típuson és a hátsó lengővillánál is a HD Softail modellcsaládon is használatos megoldással találkozhatunk. Ennek ismertetőjele, hogy a rugóstagokat a motorkerékpár aljára szerelték vízszintesen, így külsőre merevvázas megoldásnak tűnik. A szíjhajtás jó választás. Talán a legjobb. Egyesíti magában a lánc- és a kardánhajtás előnyeit. Könnyű, rugalmas és olcsó, akár a lánc, és gondozásmentes, hosszú életű, mint a kardán, továbbá nem tud egyenetlenül megnyúlni, mint a lánc. Kb. 60-80000 km-enként kell cserélni. A szíjjal csupán arra kell vigyázni, hogy gumicsere után - mikor a hátsó kereket kiszerelik - gondosan legyen beállítva a feszessége, továbbá motorunkkal ne menjünk murvás, kavicsos terepre, mert egy-egy felkapott kavics, ami bejut a szíj és a szíjkerék közé, komoly károkat tud okozni.

A Wild Start nem fenyegeti a terepezés veszélye, így nyugodt lehet tulajdonosa a szíj élettartama végett, bár a kisördög sohasem alszik, előfordulhatnak balesetek így is. HD örökség még a lakattal együtt használható kormányzár is, melynek fülei a vázra és az alsó villahídra vannak hegesztve. A tesztpéldányra néhány praktikus elem is felkerült a túrakomfort fokozása végett, mint a csomagtartó, az oldaltáskák távtartói és a szélvédő. Természetesen az egyéb, főként esztétikai célokat szolgáló kiegészítők sora végtelen ebben a kategóriában. Vigyázni csak arra kell, hogy az ízlésről se feledkezzen meg a tulajdonos, amikor a katalógusokból mindenféle giccses dolgot összevásárol.

Helyet foglalva a hatalmas, széles és jól párnázott ülésben úgy érezhetjük magunkat, mint otthon a fotelban. Hosszú kilométereket tehetünk meg egy szuszra anélkül, hogy hátsó felünk a fáradság jeleit mutatná. A lábtartó trepnik és a széles kormány nyugodt motorozást sugall. A hatalmas tömeget viszonylag könnyedén mozgatja a 134 Nm-es nyomaték, amit már 2250-es fordulaton élvezhetünk. A fürgébb motorokhoz képest csekély teljesítményét - mindössze 62 LE-t - 4000-es fordulaton adja le, tovább pörgetni nem érdemes, mivel ilyenkor már csak szenved a motor és az elektronika is hamar leszabályoz. Nem is a magas fordulatszám a lényeg, hanem a nyomaték.

Motorblokkja csendes, egyenletes járású, és csak enyhe vibrációt produkál. Egyetlen gyengéje a vezérlés körül van, de ez a kelepelés nagyon zavaróan hat. Sajnálatos módon ezt a típushibát a szakszerviz komplett vezérlés cserével sem tudta orvosolni. A nagyanyáink lábbal hajtós varrógépére emlékeztető hanggal meg lehet barátkozni, és mivel orvosolni nem igen lehet, meg kell szokni. Kárt nem okoz a motorban, csak zavaró.

Dinamikusan közlekedni nem érdemes a vad csillaggal, mivel az első dupla tárcsafék ellenére sem kielégítő a fékhatás és egy gyors manővernél könnyen meglepetésekben lehet részünk, utolérve pl. egy autó lökhárítóját. Tempós előzések, gyors indulások, és kiszámítható megállások igényében más kétkerekűt kell választanunk. Az első kereszteződés és a kis ívben való kanyarodás feladja a leckét, mivel a kormánymarkolat azonnal térden vágja a pilótát. Nem árt az általános testre szabás egyik módja: a kormánycsere. A széles kormány inkább az egyenesekben élvezhető és a lassú araszolásnál, bár itt is érezni némi bizonytalanságot, annak ellenére, hogy az erőkar elég nagynak tűnik.

Autók közötti előretolakodást csak módjával engedhetünk meg magunknak. Kanyarban könnyedén dől be, de a trepnik hamar leérnek, és ilyenkor vissza kell venni a tempóból. A széles első gumi miatt érzékeny a hosszanti útegyenetlenségekre, amire nagyon figyelni kell, nehogy arra menjen, amerre nem akarjuk. Puhára hangolt futóműve rossz úton kényelmes, de utassal terhelve, főleg a hátsó rugóstagok hajlamosak a felütésre, rontva az ülés által nyújtott komfortot. Nem árt felszerelni a Wild Start utas háttámlával, mivel semmilyen kapaszkodó nem nyújt biztonságot a hátul ülőnek.

A kürt gombja csak lapátkezűeknek esik kézre, ugyanúgy nehéz elérni a kapcsolót kényelmesen, akárcsak az irányjelző gombját. A tankpanel formája és kidolgozása szemet gyönyörködtető, de funkcionálisan már nem annyira nyerő. A műszerfal egyetlen, nagy, kerek egységből áll. A sebességről és az üzemanyagszintről mutatós, de elektronikusan vezérelt műszerek informálnak. A kilométer-számláló digitális számlapja még jól követhető, de az óra aljában elhelyezett kicsi, és a látómezőhöz képest alacsonyan lévő irányjelző, üresjárat és reflektor visszajelző már nehezen kontrollálható. Ezen túltesz a még kisebb motordiagnosztikai és üzemanyag tartalékjelző LED. A napsütés tovább akadályozza a vezetőt abban, hogy időben észrevegye, hogy valami nem stimmel a motorral, vagy hogy az 50 kilométerrel korábban bekapcsolt irányjelzőt lekapcsolja.

Akárhová nézünk króm és polírozott alumínium. A Wild Star impozáns darab, amit mindenki megnéz, akárhol jelenünk meg vele. Hiányosságai nem szembetűnők, együtt lehet velük élni. A megjelenés és a kényelem szempontjából mindenképp jó választás annak, aki ezt a stílust kedveli. Ára kedvező a versenytársakéhoz képest, és aki megszereti, annál könnyen válhat örök darabbá.

Műszaki adatok

Yamaha XV1600 Wild Star

  • 757
    Kéne:
  • 265
    Nem kéne:
Motor: léghűtéses, négyütemű, OHV négyszelepes, V-kettes
Lökettérfogat: 1602 cm 3
Furat x löket: 95,0 x 113,0 mm
Váltó: 5 fokozatú
Váz: duplabölcső
Gumik: (elöl/hátul) 130/90-16 67H / 150/80B-16 71H
Fékek: (elöl/hátul) duplatárcsa / szimpla tárcsa
Méretek (h x sz x m): 2500 x 980 x 1140 mm
Ülésmagasság: 710 mm
Tengelytáv: 1685 mm
Szabad magasság: 145 mm
Száraz tömeg: 307 kg
Üzemanyagtank: 20 liter