Brutális Kawa superbike

2005.09.02. 10:55

Kicsi, zöld, nagyon erős, és nagyon gyors, mi az? A kérdésre nem a túledzett levelibéka, hanem a Kawasaki ZX-10R a válasz. A legutolsó generációs, alig 2 éve bemutatott ZX-10R esetében nem igazán tudtuk, hova lehet egy ilyen félelmetes superbike gépet továbbfejleszteni. Gondunkat a Kawa mérnökei megoldották, és még több versenytechnikát zsúfoltak a zöld borítás alá. A vázat, a blokkot, a hátsó lengővillát, a kipufogót és magát az idomzatot is áttervezték a 2006-os évre. Tulajdonképpen ennyi áttervezés után nem felfrissített, hanem egy teljesen új modellről beszélhetünk.

A cég képviselői szerint a céljuk az volt, hogy az erős motort még gyorsabbá és egyben könnyebben motorozhatóvá tegyék. Ehhez izmosabb erőforrás, új vázgeometria, megemelt tömegközpont, megerősített, merevebb váz, és a hátsó lengővilla áthelyezett csatlakozási pontja szolgáltatja az alapot. Művükön az új idomzat jóval áramvonalasabb formaterve a hab, amely igazán szemet gyönyörködtető és kihívó egyben. A blokkot felemelték, és előrébb tolták a vázba, ezáltal a jármű tömegközéppontja megemelkedett, így az új ZX-10R gyorsabban fordul, mint elődje.

A lengővilla teljesen új, öntött és préselt elemekből állt össze. Csatlakozási pontja a vázban feljebb került, ezáltal jobban át tudja vinni a hátsó kerék az erőt kigyorsításkor, illetve több lehetőséget ad a hátsó futómű beállítására. Mindez a kontrollálatlan egykerekezési hajlamát is csökkenti a motornak. Az első futómű villaszöge meredekebb és a ZX-10R-t szériában Öhlins kormány lengéscsillapítóval szerelik. Az új idomzat magába foglalja mind az első, mint a hátsó indexeket. Ennek oka a kisebb légellenállás elérése volt, de dizájn elemnek sem hat rosszul. A hátsó dobokat az ülés mellett vezették el, segítve a motort a jobb aerodinamikai tényező elérésében. Mind a látvány fokozását, mind a légellenállás csökkentését szolgálják a projektoros iker fényszórók a motor első részén, melynek felületét így alaposan le tudták csökkenteni.

A blokkot is jócskán átalakították a zöldek mérnökei. Kisebb a belső súrlódási ellenállása motornak, amely nagyobb erőt kölcsönöz a blokknak. A súrlódás csökkentését szolgálta a generátor áthelyezése a hengerek mögül a főtengely végére, ahol fogaskerék meghajtás nélkül, szabadabban futhat a generátor, csökkentve a felesleges súrlódásokat. A még több lóerő elérésében segít az új befecskendező rendszer, amely az új, még matematikailag is bonyolult 4-2-1-2 elrendezésű, dupla katalizátort tartalmazó kipufogórendszerrel már most teljesíti a 2007-től életbe lépő, motorkerékpárokra vonatkozó rendkívül szigorú környezetvédelmi normákat is. A Kawa nem kevesebbet állít az új blokkról, mint hogy az első három fokozatban legalább akkora nyomatékot tol a hátsó kerékre, mint a MotoGP gépük.

A lendítőkereket masszívabbra tervezték, hogy lépést tudjon tartani az óriási motorfékkel, megelőzze a hátsókerék blokkolását. A váltó mechanizmusát sem hagyták érintetlenül, itt a cél a lágyabb váltás volt. A Kawasaki nem közölt még súly és teljesítmény adatokat, csak annyit árultak el, hogy ezek jobbak, mint a kategória jelenlegi éllovasa, a Suzuki GSX-R 1000 hasonló paraméterei. Mindez 166 kg alatti szárazsúlyt és 185 lóerő körüli brutális teljesítményt jelenthet. A motor ára 3,3 millió forint körül alakul majd, és várhatóan jövő tavasszal kerül a zöldek királya a szalonokba.

Kawasaki ZX-10R, 2006

Azt hogy ne csak a zöldek közt legyen uralkodó a gép a sport részvétel fokozásával igyekszik elérni a gyár. A Kawasaki a Superbike világbajnokságon való versenyzést is komolyabban veszi jövőre. Úgy tűnik, egy teljes gyári csapatot indítanak az idei PSG-1 csapat támogatása helyett. Már tesztelik Japánban a jövő évi versenymotort, amelynek pilótái Chris Walker és Akira Yanagawa lesznek a dolgok jelenlegi állása szerint.