A dolgozó nép motorja
Szöveges ítélet
Éreztem, hogy eljött a váltás ideje, „kinőttem” a kis seregélyt, és elkezdtem komolyabban gondolkodni azon, hogy mi legyen a következő lépcsőfok. Nekem a „csúcs” egy Pannónia, de jobbnak láttam, ha ezt megelőzi valami köztes, nyolcadliteres állapot. Bár eleinte az NDK-s kortárssal már megszerzett tapasztalatok miatt a 125-ös Trophy tűnt a befutónak, de győzött a magyar motorok iránti rajongásom, és október végén már ott állt a műhelyben új szerzeményem is, szebb jövőre várva, melyben újra kék füstbe boríthatja szülőhazája útjait…
Annak ellenére, hogy ezzel érdemleges teljesítménynövekedés szinte nem történt, mégis egy magasabb lépcsőfokként tekintek a Danuviára a Simson után. Ugyan nem Pannónia, és nem is megy úgy, mint egy 125-ös Trophy, de legalább már van rendszáma… Afféle magyar narancs: „Kicsi, savanyú, de a miénk.”
Aztán jött a második, és a harmadik is. Be kellett látnom, hogy túlvállaltam magam, a kordé elkerülte a szamarat, így eladtam az elsőt, az 58 májusi DV-t, az egyetlent, amelyiknek voltak papírjai. Sohasem gondoltam, hogy egyszer emiatt válok meg egy motortól, de neki sajnos ez, és az ezt környező bonyodalmak okozták vesztét...
Az „anyavállalat” 1955-ben átadta a 125 köbcentiméteres motorok gyártását a zuglói Danuvia Szerszám és Készülék Gyárnak. 1957-ben már itt kezdték meg a DV125-ös gyártását. Ez a valóságban inkább csak a nullszériát jelenthette, a tényleges sorozatgyártás beindítása az 1958-as évre tehető. Elődeihez hasonlóan neki is „a dolgozó nép motorja” szerepet szánták. Hivatali járműként használták postások, „középvezetői” beosztású TSZ munkások, de vidéken még a rend éber őrei között is akadtak olyanok, akik Danuviával jártőröztek. Az új típus modernebb, a Pannóniákéhoz hasonló külsőt kapott. A lengőnyerget felváltotta a modernebb ülés, szélesebb, új formájú sárvédők, és nagyobb benzintank került rá, hátul lengővilla váltotta fel a bakteleszkópokat, mely módosítás magával vonta a váz hátsó traktusának megváltoztatását is. Ezek mintegy harminc kilogramm plusz terhet jelentettek a már 6 lóerőre „duzzasztott” teljesítményű (eredetileg 4,5 Le-re méretezett) D-Csepel blokknak.
Az 1957 végétől 1959 végéig gyártott korai szériát három altípusra bonthatjuk. Mindhárom altípusnak további három változata volt, így már a gyártás első két évében is mintegy kilenc „különböző” Danuvia hagyta el a gyárat.
Az első motorom 1958 májusában készült, így az első altípus második változata volt, melyek gyártása az 1958 elejétől 1958 júniusáig tartó mintegy fél éves intervallumra tehető.
Jellegzetessége a korai szoknyás első sárvédő két pálcával, a keskeny szoknyás hátsó sárvédő, a már alumínium kormányszorító, a még nem állítható korai hátsó teleszkópok, a bordázatlan láncvédő, a körbebordás henger, és a hét bordás „púpos” kerékagyak voltak. A magas ülés szürke, illetve barna huzattal is készült, az oldalburkolatok sima fedelűek voltak, bakelit dobozcsavarokkal. Ekkor még D-Csepel hátsó lámpával szerelték a DV125-öst (a féklámpás Danuviák megjelenése 1959 közepére tehető), és ezen időszak vége felé kezdték a már három vezeték-kivezetéssel ellátott motorblokköntvények gyártását is (az enyém még kétkivezetős volt).
Ami maradt, az a két 65-ös DMV, jelenleg még csak vaskupacként azonosítható. Apapírjaik nincsenek, de mindkét motor váz és motorszáma megegyezik. Feltett szándékom a kettőből egy használhatót csinálni, és újra forgalombahelyezni. Látszólag ez nehezebb, mintha a hajdani papírokkal rendelkező 58-ast akartam volna újra csatasorba állítani, de az egy "határidős munka" lett volna bizonyos külső, rajtam kívülálló okokból kifolyólag, és addig az időpontig, egyetemista lévén nem tudtam volna előteremteni a szükséges anyagi hátteret...
A 65-ös(ök) restaurálása folyt. köv...
Hibalista
- Még csak a restaurálásnál tartok
Ide hordtam szervizbe
Én javítom!
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1965 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 2 l |
Előző motorja? | – | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
