A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Motorok » Honda

CB400 

Az ítélet értékelése
5,0(1 db)

Sokbajos gyöngyszem

Szöveges ítélet

CB400N 1978-1985 között gyártották. Kéthengeres, léghűtéses.

A motor egy rakás szar. És én imádom!

Majd’ 40 évesen tettem le a jogosítványt, előtte is csak robogóztam néhány évet, tehát sajnos nem tudom más gépekkel összehasonlítani. Azt tudom, az enyém milyen.
Mielőtt megvettem, utánaolvastam, mire kell ilyenkor figyelni. Két nagyon fontos szabályt találtam: a vásárláshoz vigyünk magunkkal motorhoz értő embert, illetve fussunk el, ha a kiszemelt példány hidegen fehéren füstöl.

Egyedül mentem, a motorból beindítás után ömlött a füst. Megvettem hát.

A típust illetően már a többhetes hirdetésböngészés idején elvesztem, annyira tetszett a formája – nyilván van ennél szebb jármű, de nekem ez az esetlen-filigrán kinézet a legbájosabb. Amikor élőben megláttam, beleremegett a lábam, majd a tulaj egy rozzant fészer előtt be is indította: abban a pillanatban minden eldőlt (a lassan oszló, égettolaj-szagú füstben lealkudtam komoly tízezer forintot, mert keményen tárgyalok). Az együtt járó két dugattyú – persze 360 fokban eltolt gyújtással, ezért a motor előbb fullad le, minthogy rángasson vagy csapkodja a láncot – a két, középen egymásba nyitott trombita-kipufogóval olyan borzongató hangot ad, aminél talán csak a hetvenes évek sornégyesei tudnak különbet. A hazaúton én bizony boldog ember voltam, bár azt már akkor is érzékeltem, hogy a 27 lóerős szerelmemet zavarba tudja hozni a szembeszél.
Hónapokig kéjes élvezettel használtam, megcsináltam rajta az első, „modern” konstrukciójára jellemzően 3000 km-ként esedékes olajcserét, majd elkezdtem szerelőt kutatni. Kicsit már zavart, hogy indítás előtt el kellett tolnom embertársaimtól minél messzebbre, elkerülendő a füstben fuldoklást, meg a szánakozó röhögést. Hiába bizonygattam mindig, hogy bemelegedve már nem füstöl, amúgy jó gép ez, Honda, ilyenek.
Az internet csodája, találtam egy kedves, türelmes, hozzáértő szerelőt. Azóta gyakran találkozunk.
Először is felújította a hengerfejet. A négy szívószelepnek gyakorlatilag megsemmisült a tányérja, egy szelepvezető törött volt, a szelepszár-szimeringek elkövesedtek. Jelzem, a futásteljesítmény megtippelhetetlen: az óra ugyan 100 ezer körül mutat, de valamikor a múltban motorcsere történt, ugyanis az 1983-as vázban beazonosíthatóan 1980-as blokk foglal helyet. Milyen lehetett az eredeti, ha régebbire cserélték? A dugattyúgyűrűk továbbra is kopottak, de a nagygenerál örvénye egyelőre nem szippantott be. Már nem füstöl hidegen sem, és a korábbi fél liter helyett csak két deci olajat fogyaszt el ezer kilométeren. A karbi szívócsonkjait is cseréltettem, mert bár repedtek nem voltak, de olyan csúnyának találtam őket.
Egyszer előzés közben, 120-nál nagyot robbant a lánc, szerencsére nem blokkolt a hátsó kerék. A lánckerék viszont kifordult a helyéről, egyúttal a kerékagyról ledarálta azt a peremet, ahova az őt tartó seeger gyűrű illeszkedett (tréleren jöttünk haza). Utóbb kiderült, hogy hiányzott a kerékagy és a lánckerék közötti távtartó-központosító gyűrű, és a 30 éves menesztő gumik eddig bírták átvenni a szerepét. Bontott hátsó kereket kellett vennem, amit legközelebb egy grazi (!) bontóban találtam meg, ijesztő összegért (de azon legalább megvolt a távtartó gyűrű). Az új menesztő gumik is kurva drágák voltak, angol webshopból. De a láncnak és a lánckerekeknek nem lett bajuk, máig azokat használom; a gyári 530-as méret szimpatikusan túltervezettnek tűnik ide.
Az első fék jól néz ki, két tárcsa, mindegyiken kétdugattyús nyereg. De sosem fogott, hiába tisztogattam az úszónyereg csapjait és a dugattyúkat, cseréltem a fékfolyadékot, és hiába váltogattam a betéteket (amúgy még az eredeti volt benne, úgy tűnt, márványból készítették). Aztán vagy ötezerért vettem két bontott nyerget, most nagyságrendekkel jobb. Úgy értem talán már eléri egy kínai robogó fékhatását. A hátsó dob viszont érintésre pazarul blokkol.
Minden spirált és bovdent ki kellett cserélnem (ilyenkor a lakótelepen vagy százan nézik a káromkodással kísért műsort), csak a szivatóé maradt a régi, szar is.
A sokat látott gumist is meg tudtam lepni abroncsaim életkorával, az újak a közismerten világverő Heidenau márka kínálatából származnak. Nekem bőven megfelelnek.
Volt egy olyan sebesség, ahol az első teleszkópok mindig pulzálni kezdtek. Olajcserét kértem, szegény szerelő közben majdnem elhányta magát, olyan szaga volt a régi teleszkópolajnak; valószínűleg az is még Japánban került bele. Sokkal jobb lett. Érdekes, hogy a teleszkópszimeringek maradtak a régiek, mert még jók, és az olajat alul le lehetett engedni. A 30 éves gumialkatrészek egyébként is még mindenhol tartják magukat, amit én nem is igen értek.

Itt már persze rég nyilvánvaló volt, hogy ha veszek egy feleennyi idős, kétszer ilyen erős motort, az sem lett volna drágább. De hát ez tetszik és gyorsabban sem akarok menni. Nekem is furcsa.

Az olajszűrőt tartó, egyben az olajszűrő fedelét alulról rögzítő speciális csavar fejét minden szűrőcsere alkalmával elnyalom, ekkor a házunk előtt elfektetem a motort, és pár óra alatt a teljes szerszámkészletem felhasználásával valahogy csak meglazítom (ilyenkor a dekli hűtőbordái közül néhányat mindig letörök). A bontókban kapható csavarok feje is el van nyalva, ha mégsem, akkor a következő alkalommal én teszem tönkre, ezért mostanában inkább egy anyát szoktam rá hegesztetni, ami rendszerint a következő cserénél megy szét, stb. Asszem, ez a rész nincs igazán japánosan kitalálva.
A blokk kifejezetten rövidlöketű, nagyon jól lehet pörgetni, hétezernél – magához képest – megvadul és egy rekedt operaénekes hangján bömböl, tízezernél kezdődik a piros. De én ilyenkor nagyon sajnálom, mert már öreg és egyébként is. Bár elvileg a bődületes 20 Nm-t is magas fordulaton nyújtja, de esküszöm, nyomatékosnak érezni alul is. Biztos csak bebeszélem magamnak, mert oda vagyok érte. Előre a gyárinál eggyel nagyobb lánckereket tettem, így országúton valahogy megnyugtatóbb a hangja, a gyorsulásban meg nem vettem észre visszaesést. A 90 km/h az, amit észrevehetően kedvel, de 110-el is bármeddig használható – a kilométeróra a járműiparban valószínűleg egyedülálló módon a valós értéket mutatja. Biztos elromlott.
Kipróbáltam néhány mai és régebbi motort, de ilyen vajpuha kuplungot, és ilyen pontos, mégis könnyű váltót, mint az enyém, még nem láttam. A fogyasztása 80 km/h-nál 4,2 liter, efölött lineárisan nő: 110 km/h-nál 4,8 liter. Városban 4,4. És persze 0,2 deciliter olaj is eltűnik 100 kilométerenként, függetlenül attól, hogy 10W40, 15W50 vagy 20W50, Castrol vagy Repsol, szintetikus vagy full ásványi.
Magasan van a súlypont, vékonyak a gumik, ezért mélyebbre dönteni halálfélelmet okoz (oké, nyilván puhapöcs is vagyok). A futóművet inkább feszesnek mondanám. Holott az évjárat, az elhasználtság, a vélt tervezéskori felhasználási terület és a nagy kerekek (19” és 18”) inkább a bizonytalan hintaágyat tennék logikussá. De hát nem. Az ülése meg direkte ártalmas az egészségre: először másfél, utána minden félórában meg kell állni cigizni, úgy nyomja a seggem. De azt sem tudom megítélni, hogy mert kemény vagy mert túl puha (mármint az ülés, nem a seggem).
Lötyög a kikopott kuplungkar, kicsit kevés a töltés, pár nap után sokára indul (állítólag korabeli CB-betegség: elpárolog a benzin az úszóházból), az oldaltámasz olyan rövid, hogy a motor csaknem 45 fokban megdől, no és hiába állítgatom a hátsó rugóstagot, egy utas súlyába szinte belerokkan.
Gyenge, hangos, beteges, korszerűtlen. De kilógó béllel is nyargal, a hangszíne, a fizimiskája és a szaga pedig jobbá teszi a világot.

Uramatyám, de szeretem.

Hibalista

- Szinte felsorolhatatlanul sok minden, mert öreg, tengersok kilométert futott, elhanyagolták. Én inkább azt furcsállom, hogy alkatrészeinek többsége mindezek ellenére funkcionál.

Ide hordtam szervizbe

Koncz Antal, Újpest. Egy tündér. Jó régen nem látott már ilyen motort, de mégis minden elemére fejből emlékszik, majd a rossz dolgokat hirtelen megjavítja. Amatőr kérdéseimet komoly arccal megválaszolja. Mire Újpestről hazabuszozok, általában hív, hogy mehetek is a motorért.

Értékelése: 10

Képek a motoromról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1983
Kényelem (5) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 87000
Megbízhatóság (5) Vezetett km 11000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 4 l
Előző motorja? Következő motorja? Valami nagyobb CB, ha netán meggazdagodom
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Honda

További ítéletek (1027 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

nx650dominator - 1992
2015.12.19 10000   -

A kis morgós :)

FES125 S-Wing (124 cm3) - 2012
2014.01.16 5000   5,0

Az aszfaltszagató

Dio 1990 (50) - 1990
2007.12.31 25000   -

Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem? Motorok » Honda » Nt 700 V Abs Deauville 2006 (680

Nt 700 V Abs Deauville 2006 (680) - 2006
2014.04.16 1100   -

"2000 Kilométer gondtalan motorozás"

NSR 125 R - 1991
2013.10.15 10000   -

"Feleség" tipus...

cbf 125 - 2009
2014.02.18 30000   -

*eci jó

Scv 100 Lead (102 cm3) - 2006
2016.08.14 12000   -

10 fokozat csak elég lesz...

CB 900 Custom - 1982
2012.03.22 6000   5,0

2 az 1-ben

Vfr 800 2006 (782) - 2007
2012.11.29 68000   5,0

2006 Kolbászzsírmetál

CB 600 F (599 cm3) - 2006
2011.08.16 12000   -

2006-os kolbászzsírmetál kishornet

CB 600 F Hornet - 2006
2011.05.03 7000   -

285 kg, 129 lóerő és mégis egy igazi kezesbárány

VFR 1200 X Crosstourer - 2012
2012.11.28 19500   -

A Zabagép

xl600v Transalp - 1990
2014.03.29 25000   -

A "Lakinger Béla" zsebcirkáló

NC700D Integra (670 cm3) - 2013
2013.10.22 15000   5,0

A 125 hercege

NSR 125R - 2003
2015.04.26 4000   4,0
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | ... | 69