A legjobb túramotor
Szöveges ítélet
Egy ilyen motort már kiskorom óta szerettem volna, de sosem volt rá pénzem és már jócskán elmúltam tizennyolc, mire sikerült vennem egyet. Addig egy Simson-al jártam. A simó is jó volt, először olyan nagy és nehéz motornak tűnt, sokat jártam vele, tuningoltam köbcentire és váltóra, felcuccoltam minden elérhető extrával, de két-három év alatt kinőttem. Már olyan érzés volt ráülni, mintha egy bicajra szálnék. Ekkorra már volt saját keresetem és elkezdtem nagymotorra is jogsit csinálni. A meglepetésemre az oktatóm egy csodaszép, gyári narancs színű 125-ös etz-re ültetett, amilyenre én is régóta vágytam és egyből beleszerettem. Eltántoríthatatlan lettem az elhatározásban, hogy nekem is kell egy olyan. Az oktatóm látta a simsonomon, hogy mennyire rendben van, és néhány óra etz-s rutinozás után a következő meglepetésemre megkért, hogy vigyem el műszakira a 125-ös gépet és előtte nézzem át egy kicsit, mert 70 km/óránál nem megy többet. Nekem sem kellett több, már vittem is haza magammal és már útközben feltűnt, hogy fuldoklik a motor, nem pörög úgy mint egy kétütemű. Otthon egyből észrevettem, hogy a kipufogó vége teljesen eltömődött korommal és áll benne az olaj. Hát igen, a sok évi oktatás alatt a tanulók ritkán mentek vele 50-nél gyorsabban és ez lett a kipufogó vége. Azonnal kipucoltam egy dróttal és felmentem vele Vácra. Útközben minden rendbejött, köhögött kettőt a gép és elkezdett húzni, ment mint egy puskagolyó. Nem is kíméltem, hogy kiégessem a kipufogót, 110-el repesztettem hazáig a 2/A-n. Mindezt még jogsi nélkül:) Otthon kicsit rendbe raktam, légszűrőt cseréltem, meg ilyenek és a váci vizsgaközpontban simán átment a műszakin, és nem sokkal később én is simán meszereztem a jogsit nagymotorra. A sors újból kegyes volt hozzám mert az utolsó vizsgára már a saját, égszínkék, teljesen felújított 150-es etz-mel mentem. Azóta sok száz kilómétert megtettünk együtt. Teljesen a hatalmába kerített a gyönyörű formája, a benzintank íves görbülete, mint egy női hát, és a hangja felejthetetlen. És nem utolsó sorban, rendkívül megbízható, keveset fogyaszt, 3,5-4,1 liter között, egy személlyel nagyon fürge és fordulékony és nagyon kényelmes. Sok mai motorról ezt nem lehet elmondani. Igazi szeretni való túragép, amely ha kell munkára is alkalmas, szép a formálya, a lányok is szeretik mert tényleg jól néz ki és jól is megy, legalábbis egy személlyel. Két személy alatt is eléri a 125km/órás végsebességét, csak több idő kell hozzá és jobban ki kell húzatni a fokozatokat. A szelet sajnos egyből megérzi, főleg két személlyel, ezért aki sokat jár utassal, az inkább egy 250-es v 251-es gépet válasszon. A 150-es etz úgy megy hegynek felfelé egy személlyel mint a 251-es utassal együtt. De mivel ez egy kétütemű gép, igen pörgős és rövid távon, piros lámpa után felveszi a versenyt a modernebb mocikkal is. Az első harminc méteren lépést tartottam egy 1100 köbcentis hondával, a srác is elismerte, mert bólntott, de aztán otthagyott mint a sicc. Ez egy ilyen gép, rosszat nehéz róla mondani... talán két gyengélye van, a váltó érzékeny az olajra, ha túl híg volt, akkor dobálta az ötödik fokozatot, és a gyertya hőértéke is fontos nála, téli alacsonyabb hőértékű gyertyával jobban indul mínusz 15-ben, de nyárra mindenképpen tegyünk be egy magas hőértékű gyertyát, főleg ha sokszor megállítanak a városi piroslámpák.
Hibalista
- Amikor megvettem, az első telókban szimmeringet kellet cserélni, mert elöregedett, és új váltóolajat kapott. Az aksit és az üléshuzatot is kicseréltem, a kor megviselte mindkettőt, bár már nem a gyári volt benne egyikből sem, de a motor akkor már 17-18 éves volt. Egyszer kellett feszültség szabályozót is cserélnem. Azóta felújítottam a blokkot, főtengely csapágyak, szimmeringek, gyűrűk.
Ide hordtam szervizbe
Magam javítottam, az elejény sokat segített az unokatestvérem, mert neki volt már néhány MZ-je.
Értékelése: 10
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (0) | Km vásárláskor | 38000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 14000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | Simson S50 | Következő motorja? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
