Ha Mz-t akarsz olvasd el...
Szöveges ítélet
2008 Augusztusában került hozzám ez a szerkezet, de inkább csak motormaradványok egy Maruti csomagtartójában. Egy ETZ 150 vázmaradvány és egy TS 150 blokk. Az építéssel nem fárasztok senkit, mivel egy TS 150 vásárlójának ez nem jelent semmi hasznosat (ha elolvasod gondolom ilyet akarsz venni), ezért próbálom azokat a tapasztalataimat leírni amik segíthetnek. Az építésből csak azt írom le ami lényeges.
Forró fejű és legfőképpen kispénzű motorosként választottam az Mz-t mint leendő "krosszmotort". Kemény 27000 forintot fizettem érte ami azért gondolom sok mindent elárul. Kb. másfél év után már járóképes lett (nem az a szokványos 'belevágomazújblokkot' motorépítés volt maradjunk annyiban). Ez előtt csak Simsonom volt, 15 éves voltam, tehát lelkesen ugrottam a motorra ami... nem indult be. Pár kör karburálás és gyújtásbeállítás után azért beindult és mentem vele. Életem legszebb motoros pillanata volt. Aztán jött életem legrosszabb pillanata amikor kiszakadt belőle a kerék... Na az szar volt. Nagy nehezen újra járóképessé tettem de sosem lett igazán jó, alig indult, hörgött, nem ment jól, melegedett, hol jó volt hol nem (inkább nem), rendszeresen könyékig a motorjában voltam. És most jönnek a hasznosabb információk.
Egy szocialista motor vásárlásánál szerintem a legfontosabb dolog a motorblokk tervezésének minősége. Sajnos A kis Mz ebben nem jó. Valami oknál fogva a mechanikus gyújtást erőltették ami egy FOS. Első ránézésre is látszik a rengeteg alkatrész ami egyenlő a meghibásodással. Nálam tulajdonképpen az összes alkatrész megadta magát rajta előbb-utóbb. A másik hátránya a nagy tömege ami miatt a motor nehezen pörög le és a fordulatot sem szereti a tömeg és a mechanikus gyújtás miatt. A motort tovább bontva látható a gyenge lemezből készült gagyi kuplung, és a többi főtt virsli erősségű alkatrész. A dugattyúcsapszeg hajlamos megfordulni a dugattyúban amit oválra tud koptatni. A karburátor egy ilyen öreg motornál már szinte biztos, hogy rossz, köszönhetően a lerakódásoknak, esetleges hajszálrepedéseknek, meg egyszerűen széteszi a benzin a karburátorházat. Nem elég, hogy a gyári alkatrészek sem a minőség csúcsai, de az utángyártottak egyenesen használhatatlanok. És ez nem túlzás, szó szerint nem valóak semmire. Mondjuk ez minden szoci motorra igaz.
Az első pár levezetett nap után rá kellett jönnöm, hogy a kis Mz rohadt gyenge. A motor olyan 'nagypapa megy horgászni' karakterű, a fokozatok hosszúak és az egész a nyomatékra van hangolva. Ez nem is lenne baj, ha lenne benne nyomaték. A kuplung ha be van húzva akkor is vinni akarja egy kicsit a motort ami rohadt idegesítő. A motor gyengesége miatt átalakítottam úgy, hogy magasabb fordulatot érjen el (rengeteg átalakítás kell hozzá). Egyébként egész komolyat ki lehet hozni belőle. Száraz poros úton el lehetett érni vele, hogy ha elér egy fordulatszámot gázra 2-3. fokozatban kitolja a hátulját (40-50 nél). Ezzel csak az volt a baj, hogy a nagypapás váltó kicsapta fordulaton a fokozatot és az alul eltűnt nyomatékhoz nem illeszkedett, gyakorlatilag egyáltalán nem lehetett használni (legalább szép hangja volt). A megnőtt teljesítmény miatt melegedett és szorult.
Ha valaki ilyen motort akar először döntse el, hogy mire kell. Ha egy kicsit is szeretsz fiatalosan vezetni menekülj tőle. Ez a motor arra való, hogy az ember tötymörög vele a kihalt utakon és nézelődik. A szerelésekre, ha nem is ennyire sokra de fel kell készülni. Esetleg ha az ember talál gyári állapotút azt meg lehet venni, de ha kicsit is ki van emelve a hátulja az már max vasba leadni jó. Előnye még, hogy olcsó az alkatrész hozzá. A krosszmotoros meg a 'részing' baromságokat el kell felejteni vele hiába csábító, hogy olcsó pénzekért hozzá lehet jutni. Amikor megvettem tudtam, hogy nem nagy szám, de arra számítottam, hogy addig csinálgatom amíg erős, gyors álomgép lesz.
Nem lett az.
Hibalista
- ellenállás tekercs (gyújtás)
- megszakító
- akkumulátor
- teljes kábelezés
- kondi
- gyújtótekercs
- fesszabályzó
- főtengely (de már újra csereérett)
- dugattyú csapszeggel (csere 2-szer most a 3.-ik)
- teljes csapágykészlet a motorban
- szimeringek a motorban
- karburátor(Yamaha DT125)
- lánc, lánckerékcsavar
- hátsó kerék
- fékbetétek
- és még rengeteg minden amit elfelejtettem, kész ráfizetés volt...
Ide hordtam szervizbe
Saját magam. Nem vagyok elégedett, sok dolgot utólag már gányolásnak érzek.
Értékelése: 6
Másik szerelő értékelése
undefined
Értékelése:
Képek a motoromról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1976 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző motorja? | S51 Enduro | Következő motorja? | valami nagyon nagy és nagyon erős |
Ennyire szerette | (1) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.9/10) |
