2011.06.24. 15:01

Érdekes ez a magyar használtmotor-piac. Néha böngészem a hirdetéseket, és csodálkozok, mennyien meg vannak kettyósodva. Próbálj csak egy endurót venni: őskövületekért kérnek 3 kilót, és még mindig elvétve akad csak olyan, ami rendszámmal is rendelkezik. Ennyien laknak erdőszélen, hogy a többségnek nem kell rendszám? Vagy mindenkinek trélere/kisbusza/pickupja van otthon?

Ehhez képest utcai motorok is vannak dögivel, rendszám nélkül. Mit csinálnak vele? Alkatrész, eddig oké. De ennyi? Megéri kintről behozni a ritka típust százezer alatti haszonért, és a fészerben rohasztani 1-2 évig, mire akad rá madár? Jó, ha ebben áll a pénz? Vagy nézegetik, elégedetten hümmögve, hogy milyen fasza motorom van a kertkapuig - és tegye ezt a vevő is? Vagy akassza rá az ugyanilyenjének a rendszámát, és lazán megúszta a felújítást? Nem biztos, hogy ez megér egy priuszt, amikor például egy balesetnél kiderül.

A legdurvább helyzet robogófronton van: az ötvenes papírokkal szállóige szinte kötelező a 125-ös, de manapság már a kettőötvenes robogóknál is. (A legdurvább eset, ami halottam: ötszázas, rendszám nélkül.) Marhára lazán adja elő ezt mindenki. Értem én, hogy a regisztrációs adó szívás, és hogy leszarjuk, nem nézegeti a rendőr - de nem biztos, hogy ez mindig így lesz.

Erre két sztorim van.

Van egy srác, aki rendszám nélkül mászkál egy olyan robogóval, amiről egy vak közép-afrikai matuzsálem is megmondja, hogy nem segédmotor. De legalább egy nagy, cirádás felirat az oldalán még hirdeti is a lökettérfogatot. Mondja neki egy haverom, hogy nem kéne azért ezt legalább leszedni? A srác nagy arccal válaszolt: nem foglalkozik ezzel senki. Majd két perc múlva visszajött: mégsem indult el, mert itt vannak a robogós rendőrök.

A második már súlyosabb, és lehet, hogy 100%-ban urban legend, de szerintem a jogi alapjai reálisak.

Egy „ötvenes papírokkal” közlekedő robogóst fellökött egy autó. A robogó esés közben elgázolt egy gyalogost, aki meghalt. A rendőrség szakértői megállapították, hogy a robogó 125-ös, a srác ellen a balesetben való részvételen kívül eljárás indult jogosítvány nélküli vezetésért és okirathamisításért.

Már eleve jól kezdődik egy olyan ügy, amikor valaki jogosítvány nélkül közúti balesetet okoz – állítólag az eredmény másfél év lett.

Ennél enyhébb dolognál is könnyen baj lehet: koccansz egyet ötvenes papírokkal, adsz egy betétlapot, a biztosító meg nem biztos, hogy hülye, és fizet. Ha a kárszakértő megnézi a robogódat, és rájön, bevonhatják a rendőrséget is – máris egyszerre két eljárás lehet ellened. Vagy három, adalékként egy biztosítási csalással. Ha neked van károd, simán megtagadhatják a kifizetést, hiszen nem érvényes a biztosítási szerződésed, és nincs jogosítványod a járműre, ami forgalomba sincs helyezve. Sőt, örülhetsz, ha ennyiben marad. Nem állítom, hogy így működik, mindez csak hipotézis - de akadályát sem látom.

Nem vagyok jogász, de szerintem biztosítást kötni kamu ötven köbcentire már élből közokirat-hamisítás. Nem néztem még mindennek pontosan utána, hivatalos álláspontom sincsen biztosítótól, de megkérdeztem szakértők személyes véleményét az ügyben. Meg fogom keresni az ORFK-t is.

Úgy gondolom, ami most van a robogópiacon, az egy baromi nagy kupleráj. Annak, aki vásárolni akar, azt javasolnám: még ha drágább is, mindenképpen rendszámost válasszon, vagy B jogsival egyelőre maradjon szigorúan az ötvenesnél.