Piaggio Fly 4T
Az a baj, hogy nem emlékszem, milyen összeget mondod Zoli, hogy mennyiből jár hetente Dunakesziről dolgozni a Fly-jal, de biztos, hogy nagyon kevéssel.
A Piaggio Fly ugyanis négyütemű - végre egy négyütemű tesztalany - amit sokan nagyon lassúnak gondolnak robogóban. De nem az, mármint relatíve persze, és ezt nem a kétüteműek menetteljesítményeihez képest gondolom, hanem az idióta elvárásokhoz.
Nemrégiben kaptam egy e-mailt, amiben valaki vásárlás ügyben kért tanácsot tanácsot vásárlás előtt. Robogót keresett 100 ezerért, de olyat, ami jó állapotú és százat megy. Segédmotor, százzal, hogyne. El tetszik menni tán előbb levizsgázni valamelyik A kategóriára, és venni egy rendszámosat, de azt se egy kilóért.
Ez a konkrét darab is eladó, 180 ezer az ára. Ez a realitás: szép, kifogástalan állapotú robogó, felújítva, üzembiztosan, de az ára közel két kiló, és nemhogy 100-at nem megy, de ötvennél is alig tud többet. Ez a normális a segédmotoroknál ugyanis. Cserébe talán 2 litert eszik, nem hiszem, hogy többet. Igaz, Zoli mindig felújítja a robogóit: nála az új dugattyúszett alap és most is gyakorlatilag addig jár vele bejáratásnak, amíg nem jön rá vevő.
A "légy" sokkal nagyobb ráülve, mint aminek látszik. Nagytestű nyilván, de az üléspozíciót elfoglalva tűnik fel igazából, hogy mennyire vaskos a kormányidom, milyen bőséges a lábtér és milyen nagy, kényelmes a nyereg.
Egyébiránt is inkább limuzinosan, mint sportosan mozog, bár a széles gumik miatt döntögetni simán lehet a kanyarban, de persze a kétütemű vehemenciát ne várjuk tőle.
Inkább elegánsabban teszi a dolgát: nincs visítás, kellemes duruzsolással, egyenletesen gyorsít ötvenre, és ha nagyon türelmesek vagyunk, még fölé is, de itt tuningrobogós csodasebességeket nem kell várni, amit és nagyon-nagyon helyeselek, lévén 40km/h a megengedett maximális sebesség. Az autók között az első csonttörésig agyatlanul cikázó seggfejeket meg amúgy sem kedvelem.
Meglepő módon az első fék jobban fog, kint a hátsó, ez nem megszokott a robogókon, még akkor sem, ha a Fly által is reprezentált elöl tárcsa-hátul dob elrendezés az általános.
Ez a robogó mindent tud, ami tudni kell: pár éves, de újszerű, nagyon keveset eszik, kényelmes, és még sok-sok gond nélküli kilométer van benne, ráadásul egy bazi nagy doboz is van rajta. Lakott területek útjaira tökéletesen elég, gyorsabb forgalmú utaknál azonban nem lehet előzgetni az autókat: ott tudomásul kell venni, hogy azért nem az ötvenes robogó a motorizáció csúcsa.
Ha ötvenes robogót vennék, simán bevállalnék egy négyüteműt, főleg egy ilyet: a kulturáltsága nagyobb előny, mint amennyi a kisebb teljesítményből fakadó hátránya.