Add meg a tiszteletet
Vannak a robogóblog életében olyan napok, mint ez: ma például a világ egyik legjobb robogótesztjét csináltuk. Eredetileg a KTM Kross robogóért mentem ki a Harmati Yamahához, de aztán azt holnapra halasztottuk, mert megláttam a Piaggio Zipet, ráadásul sietni kellett Erikához (lásd. lentebb). Ezért azt javasoltam, ne keresgéljük a KTM kulcsát, ha egyszer a Zip kulcsa már kéznél van, mert éhen halok.
A Zip tipikusan a kiforrott, jó, megvehető robogók közé tartozik. Jól néz ki, jó kidolgozású, strapabíró, van hozzá alkatrész dögivel. Teszteltem már régebbi kiadást, újabb négyüteműt, de az új kétüteműt még nem.
Túl sok különbség persze nincs. Felismerni tulajdonképpen csak a légszűrőházról lehet a kétüteműt, ami ezen sokkal kisebb. Máskülönben az elég jó fékek, a tipikusan robogós, de abból a jófajta futómű - elöl vastag teleszkópokkal és tárcsafékekkel - nagyjából vagy teljes egészében ugyanaz, bár nem nyálaztam végig az összes alkatrészt.
Menetteljesítményre a kétütemű is nagyon kulturált.
A Zip jellegét tekintve "csak" normális robogó, nem sportrobogó, ehhez mérten a menetteljesítményei rendben vannak, és ennek megfelelő finomsággal működik. Tucatmodell, prémium minőségben. Középsztenderrel, ami jó dolog, bár az már kevésbé, hogy oldalsztender nincs. Helyette van viszont valami vonószem-féleség, ami fogalmam sincs, mire jó. Zách Dani szerint lezárószem, ami tök jó, mert pont annyira kell lehajolni, mint a hátsó kerékhez.
Hogy hogyan lett ez a világ legjobb tesztje? Úgy, hogy az utunk az első bekezdés értelmében rögtön Erikához vezetett Budaörsre. Vagy 1 km-rel kell tovább menni a Harmati Yamahától, nyílegyenesen a Budaörsi úton. Erika elvileg salátabárt üzemeltet, de nem kell aggódni, erősen jelen van a húscsoport, mi is azért járunk oda.
A hely olyan, mint nagymama házikója valami népmeséből. Mindig az várom, mikor jön kajálni a farkas. A komódból veszed az evőeszközt magadnak, elveszed a kirakott rántott húsokból, amelyik épp tetszik. Sőt, a palacsintát is magad tekered, miután az asztalodhoz hoztak egy halmot, vele a 3 köcsögnyi kívánt ízesítéssel. (Persze mi néha átverjük Erikát: direkt leültetjük az asztalunkhoz beszélgetést imitálva, hogy alattomban meg tudjuk tekertetni vele a palacsintákat. Sima ügy, mert mindig idegrohamot kap, ha meglátja, milyen rondákat csinálunk.) Mindennél sokkal varázslatosabb a tulajdonos személye, aki nem annyira feltétlenül a mézesmázos vendéglátás híve, inkább frankón lebassza azokat, akik az okostelefonjukat babrálják evés közben.
Magam is értetlenül állok a jelenség előtt, hogy manapság technológiai rabszolgaként egész nap azt a nyomorult telefonját buzerálja mindenki, ujjával kenegeti a kijelzőt, mint fogyatékos a taknyát. Mert nyilván mindig, minden körülmények között nagyon fontos, hogy éppen mit fosott ki a faszbúkra a többi gyökér. (Mellékes, de hasonló: láttam-e már robogón sms-ező debilt? Ne kérdezd!) Érdekes módon nem e-book olvasókat látok, amin könyveket olvasnak az éppen unatkozó emberek. A semmit olvassák inkább, se hall se lát Dömötör üzemmódban.
Erika szerint adjuk meg a tiszteletet az ételnek. Szerintem magunknak is, bár persze ez szinte naiv felvetés egy olyan világban, akikor az embereknek annyi az önbecsülése, hogy valóvilágot, győzikét meg birkakrisztiánt néznek a tévében.
Egyébként Erika úgy nyomja, hogy első alkalommal rögtön összevesztünk azon, hogy nem ad nekünk enni annyit, mert szerinte nem tudjuk megenni, úgyhogy azóta is azzal bosszantom, hogy nincs elég kajája. Biztosan többet eszünk százon, mint a Piaggio Zip, és akkor még nem számítottuk a palacsintákat.
A fehér Zip-ben az a legérdekesebb, hogy beszámított robogó. Vannak olyan emberek, akik megvesznek valamit, nem használják, de a nemhasználatot is megunják, így vesznek valami mást, amibe beszámíttatják a régit. Így került a Harmatihoz 200 km-rel az órájában ez a gyakorlatilag új Zip, és így vehet most valaki új Zipet 3 kilóért, ami egy jobb építőkészletes kínai robogó ára.
Ha új robogót keresnék, venném azonnal: kár, hogy nem tud mindenki ilyet használni munkába járós eszköznek, mert az átlag robogós sajnos nem engedheti meg, ezért erősebb sokkal a használt piac. Pedig Európa tizedik legnépszerűbb újonnan eladott kétkerekűjéről beszélünk.