Meg kell követnem mindenkit
Napi 11 órát együtt élvén a Gearrel, immár túl vagyunk New Yorkon, sőt már 200 km-rel el is hagytuk, lezajlott a Gear 6000 km-es szervize, ezúttal már kisebb megbontásokkal, megfigyelésekkel. Meg kell említenem, hogy 100 százalékban rendelkezésemre áll, soha nem volt második indítási kísérlet. Hétvégi állások után 2-3 másodpercig köszörül, de egyébként az első fordulatra életre kel.
Alsó hangon napi 30 indítást feltételezve immár 1800 hibátlan inditáson vagyok túl a teszt alatt, de a valóságban ennek sokszorosa történik. A fogyasztás a hőmérséklettől függetlenül, változatlanul 2,5 l/100 km, a műszerek - benzinszint-, sebességmérő, indexek, kapcsolók – azóta is működnek.
A szerviz során sem az olajban, sem az átmosható durva olajszűrőben nem találtunk szennyeződést. Olajfogyasztást újfent nem tapasztaltunk, a kipufogó képe változatlanul tiszta. A hajtásból is tiszta olaj jött le, egy deci kell oda, érdemes minden szerviznél frisset tölteni bele.
A Gear igen érzékeny a légszűrő tisztaságára. Noha a szűrő nem volt vészesen koszos, a csere után a teljesítmény jó 20%-ot javult az alsó tartományban. A Kapy úton – ami azért egy combosító emelkedő a magam 117 kilójával – a régi szűrővel 15 km/h, a szerviz után másnap 22-25 km/h volt az elért sebesség, érezhetően javult a gyorsulás.
A hajtószíjon 1 mm-es kopást mértünk 6000 km után, ez az eddigi 55-58 km/h-ról 52-55 km/h-ra mérsékli a végsebességet, immár a legritkább esetben harapunk bele a 60-ba, bár olykor azért előfordul. Várhatóan a szíj a gyári csereintervallumot hozza, 12 ezernél újat teszünk bele.
A fékbetéteket nagyjából 15 százalékot kellett utánállítani, elvégre egy ekkora mamutot fognak meg átlag 200 méterenként teljes tempóról, állapotuk megfelelő, a csere még a távoli történet.
A gyertya állapota – amelyről nem tudjuk, mikori, tehát nem a teszt elején került bele a Gearbe – egyelőre tökéletes, a porcelán állapota rendben, beégés nincs, biztonság kedvért a következő szerviz alkalmával cseréljük. Gyújtáskimaradás, dadogás, kimaradt munkaütem eddig egyáltalán nem történt.
A hajtáson belül a görgőkön már látszik némi háromlapos kopás, egyelőre nem cseréljük őket, a szerviz véleménye szerint a 10-es skálán ez amolyan 8-as állapot, van még időnk bőven.
Nagyon izgatott az akkumulátor és a töltés állapota, főleg ekkora hidegben, folyamatosan használt markolatfűtéssel. A mért adatok megnyugtatóak. Alapjáraton terhelés nélkül – csak a világítással – 14,4 V a töltés, ami markolatfűtéssel, országúti fénnyel, üzemelő indexszel és behúzott fékkarral, világító féklámpával, alapjáraton 13,6 V-ra csökken. Viszont full fordulatszámon – ami az idő 99 százalékában a Gearrel történik - a töltés ezzel a terheléssel 14,5-15,1 V, messze jobb a vártnál. Ennek ellenére tapasztalható, hogy a másnapi indítómotor-sebességnél kedvezőbb, ha a Gear hazaútjának utolsó 3-5 percét már markolatfűtés nélkül teszem meg.
S végül a személyes Canossa-járásom: a szerviz diszkrét unszolására – azóta is hálás vagyok érte – , felerőszakolták a téli IRC gumikat a Gearre. Egészen eddig fennen hangoztattam, hogy a téli gumi motorra egy marhaság, az ember vezessen úgy, hogy ne lépje túl a határokat, különben is, 55-ös végsebességről van szó.
Meg kell követnem mindenkit: a biztonságom legalább 30 százalékot javult az IRC-kkel, olyan megállásokat, olyan stabilitást havon még nem tapasztaltam, mint ezekkel. Az oldalstabilitás látványosan jobb, a Gear uralhatósága váratlan helyzetekben, lefagyásokon hatalmasat nőtt, a fogyasztás a durva profil ellenére nem változott.
Tény azonban, hogy itt sem árt észnél lenni, mivel az eltérő profil miatt a nagyobb döntések veszélyesek lehetnek. Az Andrássy úton egy jobbos fordulóban a szmogos taknyon ráfutva a kerékpársáv piros felfestésére, majdnem akkorát estem mint az ólajtó, Márquez nem fordul ilyen hajmeresztő csikorgással a kipufogón 8 métert csúszva a Moto GP-n, mint én a Székely Mihály utcában pár napja - de épp a kipufogón megtámaszkodva, sértetlenül úsztuk meg a kalandot. Mellesleg a Gear kipufogóját láthatóan ilyen atrocitásokra méretezték, külön csúszótalp-kezdemény védi például a járdaszegélyeken való fennakadástól.
A teszt folytatódik, s most, hogy pár nap tavasz lesz, végre lesz értelme megnéznünk: meddig vihető le a fogyasztás, japán postás-stílusban, szigorúan 30-cal haladva 100 km-en át.