Paraszt vagyok. Baj?

2009.10.12. 21:54

A motorcycle.com remek motoros oldal, de valahol máshol bukkantam az idei csangcsini CIMA kiállításról szóló videójukra. Már az első mondatot többször meghallgattam. Mennyit is mondott? Hány millió motort gyártanak egy évben Kínában? Huszonhétmilliót?! Biztos rosszul hallottam.

Aztán a weblapjukon elolvastam a tudósítás első részét. Ezek ott Kínában tényleg ennyi motort gyártanak, úgy, hogy a világ motorkerékpár-gyártása kevesebb, mint a duplája ennek.

És a 27 millióból 15-öt otthon adnak el. Az Egyesült Államokban a 2005-ös csúcsévben 1,1 millió motor és robogó fogyott, hogy legyen egy kis viszonyításunk. Idén Japánban, az első félévben kevesebb, mint 400 ezer. Tudtam, hogy Kína nagy, de hogy ennyire?!

Azt azért érdemes tudni, hogy Kínában kisebbek a motorok, leginkább 250 köbcenti alattiak, és többségük nem túl korszerű – de akkor is. Öt olyan gyáruk van, amely egy évben egymillió példányt gyárt ilyenekből.
Az egyik a Lifan, amely autókkal is foglalkozik. Ha más nem, a Mini-koppintásnak tartott LF320-as típusuk ismerős lehet a kínai horrormásolatok világából, bár a többi termékük nem hasonlít semmire. Mondjuk autóra sem.

A legismertebb Lifan, az LF320. Azért a Minitől messze van, pedig az szeretne lenni

Az már látszik, hogy a névadás nem erőssége a Lifannak. A CIMA nevű kiállításon például kiállítottak egy különös példányt a 150-17 nevű típusból. Bár lehet, hogy egy kínai számára a 150-17 szó kiejtése ugyanolyan hangzatos dolog, mint amikor egy olasz azt mondja: Multistrada, vagy Brutale. Nem tudhatjuk.

A Lifan 150-17, nem összetévesztendő a Lifan 150-27-tel, sokkal inkább hasonlít a 125-23-ra, tessék elhinni

Szóval, ezen a motoron volt egy extra vízpumpa, amely vízszivattyúként használható, gondolom, mezőgazdasági alkalmazás lehet. Az ember kivillan a rizsföldre a Lifan 150-17-esével, szivattyúz egy kis vizet a rizstövekre, esetleg megitatja a teheneket a kútból, és hasonlók.

Ahogy az angol mondja: selling point. Motorkerékpár és vízszivattyú egyben (Fotó: motorcycle.com)

Mert Kína más, itt még a motorkerékpár nem az önkifejezés eszköze, vagy hobbikellék. Mert lássuk be, a puszta helyváltoztatáshoz tényleg elég 150-250 köbcenti, és az emberek leginkább azért veszik meg őket, mert a kerékpárhoz képest igazi luxusjárművek. Hiszen nem kell tekerni, sőt, megfelelő kiegészítőkkel munkagépként is beválnak.

A többit érdemes megnézni a motorcycle.com oldalán, ahol a helyi csajokból is van egy kis válogatás. Elvégre, még a földműves sincs fából.