Sons Of Anarchy – A motoros végre nem gyökér?

2014.12.27. 14:41

Bementem a Harley Davidson Budapesthez alaposabban szemügyre venni az új kis Szporit, amit a Mobilitás kiállításon szúrtam ki. Erre ott áll egy új Dyna is (konkrétan egy fekete Street Bob), amiről rögtön az jutott eszembe, ami mostanában sokaknak, akik sorozatfüggők: Sons Of Anarchy.

Én ugyan nem vagyok az, de erre rá vagyok kattanva. Egy motorosbanda életéről szóló sorozatról beszélünk, amelynek szerves része a H-D modellpalettája, amely itt konzekvensen főleg a Dyna sorozat gépeiből áll.

A Dyna a Harley-nál az a modellcsalád, amelynek hátul két rugóstagja van, mint a Sportsternek is, de nagy blokkos, tehát az fajta, aminél a váltó egyben van a blokkházzal. Egyszerűbben: az a hagyományos vázas nagy Harley, aminek hátul két rugóstagja van, az Dyna.

street_bob_1.JPG


A Dyna sorozat 1991-ben jelent meg. 2006-ig a 88 köbinches (1440 cm3), majd 96 köbinches (1570 cm3) blokkal készültek, a legújabbak pedig az új 103-as (1690 cm3) blokkal kaphatók.

Az én kedvenceim a Wide Glide és a Street Bob, nehéz lenne választani közülük, de az biztos, hogy mindegyikre egyenes dragbar kormányt tennék. Így erről, amit éppen a H-D Budapestnél fotóztam a karácsonyfa árnyékában, szintén lehajítanám a gyárit.

A Sons Of Anarchy az egyik szereplő szerint megmentette a H-D eladásait, amit én költői túlzásnak érzek, de tény, hogy az ilyesmi komoly befolyásoló tényező lehet a piacon. Állítólag a Fat Boy is a Terminator 2.-nek köszönhette a kereskedelmi sikerét. A SOA pedig rekordnézettség lett Amerikában: a hetedik évad záró epizódja biztosan minden számot megdöntött az FX csatornánál: 9,26 millió néző az egy teljes magyarországi lakosság, leszámítva az emigráltakat. 

 Ennek ellenére a sorozatban korántsem új motorokat látunk. Ráadásul némileg át vannak alakítva, nem feltétlenül előnyükre. Hogy az ormótlan kormánykiemelők talán azért kellettek, mert a motorosként kezdőnek számító színészeknek könnyebb volt velük, és ezt el kellett takarni egy-egy buta fejidommal, nem tudom. Gyárilag a motorok jobban néznek ki, az biztos, főleg amikor az ötödik évadban megjelennek a ledes irányjelzős ratyitükrök is. 


(Ezektől én komolyan öklendezni kezdtem, de sajnos ilyen elkúrt világ van: a prosztók gagyi sufnituning megoldásait utánozzák ma a gyárak.)

Nézzünk pár típust:

clay_morrow.jpg

Clay Morrow, a klub prezidentje egy 2008-as Super Glide-ot hajt, még a 96 köbinches verziót. A Clayt alakító Ron Pearlman egyébként soha nem ült motoron, de nagyjából a többi színész sem, és az első két évadban látszik is, hogy kapálóznak a lábukkal. Pearman viszont 58 évesen lett újonc kényszermotoros és rendesen parázott.

jax_bike.jpg

Jax Teller alelnök, Clay mostohafia egy 2003-as Dyna Super Glide Sporttal nyomul. Ez még a kicsi, 88 köbinches blokk. A Super Glide Sport fekete blokkal rendelkezik és alu kerekei vannak, elöl pedig dupla tárcsafék.

tigs_bike.jpg

Tig Tragernek egy 2006-os Street Bobja van 96 köbinches. Mivel ő a legpszihopatább figura, kis koponyák vannak a fék és kuplungkar végén. Úgy tudom Tig blokkja még tuningolva is lett.

Belenyúltak egyébként a kipufogókba és általában bandázsoltak is, amit én őszintén gyűlölök.

Elképesztő egyébként, hogy egy ilyen motort bárki építhet magának, már leszámítva, hogy jobban jár, ha meghagyja gyárinak, mert esztétikában egyelőre a gyár sokaknál erősebb.

street_bob_2.JPG
A SOA sajnos korántsem a motorokról szó, sokkal inkább csak kellékek, de azért jó érzés, hogy ezúttal a motorok végre ha még csak ily módon is, de főszerepet kaptak, a motoros pedig végre nem csak egy idióta mellékszereplő.