Fagyhalál ellen is jó lehet?
Ezt tudja a fűthető sisak plexi a fagyban
Tavaly pont akkor nem tudtam motorozni, amikor a legnagyobb hideg volt. Ez önmagában nem akkora probléma, csak az fájt, hogy ott volt ez a klassz, fűthető plexivel szerelt sisak, és épp a plexifűtést nem tudtam tesztelni. Ezen a télen viszont minden adott volt.
Egyébként tisztességes sisak, egész évben hordtam, mert tudni akartam, hogy a komoly bélés mennyire teszi használhatatlanná jó időben. Kánikulában, esőben, alapvetően minden körülmények közt jól viselkedett. Egyetlen felróható nyűgje az állrész forgáspontjánál lelazuló csavarok voltak, amitől a felső akadási pont nem volt elég erős. Két mozdulattal meghúztam a csavarokat, és megint úgy reteszelt nyitott állapotban, mint az új.
Még tavaly, nem sokkal azután, hogy kézbe vettem a sisakot, kiépítettem az elektromos csatlakozási pontot a robogón, már tényleg csak arra vártam, hogy a spirálkábelt rádughassam valamikor. Aztán végre jött egy olyan nap, amikor nem kellett kartonokat cipelnem, hideg is volt (valami mínusz 8 fok), ugyanakkor napsütéses, szép idő, habozás nélkül onlájn raktam a sisakot. A robogón nagy plexi mögött ücsörgök, alig van mögötte szél, a szellőzőnyílásokba nem sok friss levegő jut be még tempónál sem, szóval minden adott volt a páramentesség tesztelésére.
Amíg beértem a belvárosba, egy körömnyi párafoltot nem sikerült produkálni, de ez nem a fűtésnek volt köszönhető: rosszul dugtam össze a vízmentes csatlakozót, ám a dupla plexinek köszönhetően a párának esélye sem volt. Eltartott, mire észrevettem a gebaszt, de utána megvilágosodtam, felesleges a kis LED, a beépített fűtőszál nem csak a plexit melegíti, kellemesen sugároz az arcomra is. Basszus, ez nem egyszerűen fűtött plexi, ez már-már fűtött sisak!
Nagyon örültem a váratlan melegnek, mert hiába a Tucano Urbano, az aláöltözőre vett farmerre vett háromrétegű nadrág, a hasonlóan rétegesen burkolt felsőtest, ilyen átok hidegben a vastag bőrkesztyű tíz kilométer után semmit nem ér, az ujjaim elfagytak – muszáj lesz kézzsákot vennem. De hiába a potyameleg, egyre homályosabban láttam. Párás tekintettel néztem magam elé: most meg mi a franc van??
Az a baj, hogy szemüveges vagyok. Az van, hogy hiába páramentes meg dupla meg fűtött a sisakplexi, ha az orromon kifújt meleg levegő a szemüvegem hideg lencséin csapódik le. Ezen sajnos csak a felnyitott plexi segített. Valami praktikát kell találnom. Vagy új lencséket csináltatnom, amelyekről még nem kopott le a páramentesítő réteg. Mindenesetre a sisak plexifűtése jelesre vizsgázott, annyira melegen tartotta a plexit, hogy a teli tüdőből rálehelt pára sem fagyott oda.
A tesztnek a havazás vetett véget. Gond nélkül hazaértem, de többször úgy elkezdett riszálni alattam a robogó, hogy a pofára eséstől egy hosszában kettéhasított paraszthajszál választott el. Csikós azt mondja, nincs benne semmi meglepő, az átkozott CVT-hajtás miatt nem lehet igazán finoman uralni a gépet, mivel a rendszer mindig igyekszik a lehető legnagyobb nyomatékkal tekerni a kereket. Ez csúszós felületen nem ideális. Rendes váltósnál ilyenkor az ember addig válogat a fokozatok közt, míg megtalálja a megfelelő kombót. Sosem gondoltam, hogy pont egy nyomorult robogóval fogok manjit nyomni valamelyik forgalmas pesti főúton.