2,8 másodperc alatt százra. Salakon
Miről szól a salakmotorozás?
Minden alkalommal, amikor megismerkedek valakivel és elhangzik a salakmotor szó, az első kérdés, hogy: "az az ugratós, ugye". Ki kell ábrándítsam, az a motokrossz, amire ő gondol. Legkönnyebben motoros drifteléshez lehetne hasonlítani, azzal a legnagyobb különbséggel, hogy itt a keresztben közlekedés funkcionális szerepet tölt be, mintsem látványelemet. Holott látványból itt sincs hiány, már ha csak az egész analógiáját tekintjük. Lássuk, miről is beszélek: négy elvetemült fenegyerek felül egy minimum 77 kilós biciklire, mely meg van támogatva egy 500 köbcentis, metanollal hajtott egyhengeressel, majd a startszalaghoz sorakozva, a bal csizmájukon egy-egy vaspapuccsal megkeresik a számukra legideálisabb árkot, melyet elődeik vájtak ki a korábbi futamok során, és teljes testsúllyal a kormányra terhelve várják a szalag felcsapódását. Ami ezután történik, az maga a földöntúli őrület.

Az említett versenyzőink elsimított kohósalakon, fék nélkül repülnek négy kört úgy, hogy az egyenesekből gázelvétel nélkül fordulnak keresztbe csúsztatott motorral, annak érdekében, hogy a centrifugális erőt legyőzve, minél hamarabb érjenek célba, természetesen elsőnek.
Egy laikus számára jobbára úgy tűnhet, ahogy Peter Griffin látja a Nascar-t:
Hogy megértsük a sportág szépségét a puszta féktelen száguldáson túl, látni kell, hogy ezek a versenyzők mennyi versenyt és milyen bajnokságokban teljesítenek. Egy profi versenyző egyszerre több nemzet ligájában is versenyezhet. Ezt úgy lehet a legegyszerűbben elképzelni, mintha egy focista több bajnokságban is játszana egyszerre, és ennek érdekében minden bajnokságnak saját napja lenne egy adott héten. Ergo kedden a svéd ligában csapattársakként küzdenek váll-vállvetve a győzelemért, míg másnap a dán bajnokságban, már más csapatokban, egymás ellen versenyeznek az adott csapataik színeiben. Ebből könnyen kikövetkeztethető, hogy heti 3-4 versennyel egy szezonban, mennyi kilométerrel (úgy pályán, mint úton az eseményre) és megmérettetéssel kell szembe nézniük. Egyes bevállalósabb motoros, akár évi 90-110 versenyt is képes abszolválni, feltéve, ha a sérülés nem szól közbe. Mert a bukás egy ennyire kiélezett és viszonylag rövid etapokból álló sportban sajnos elkerülhetetlen, annak ellenére is, hogy az utóbbi évtizedekben hatalmas fejlődés történt a biztonságot illetően.
Akármennyire is egy egyoldalú sportnak tűnik, olyan igénybevételnek vannak kitéve verseny során, hogy az 5-6 db egy perc körüli futamaik során a versenyzők akár 2 kilót is veszíthetnek, melyet másnapra vissza is kell tölteni, hisz irány a következő derbi. És ezek a meccsek nem csak a testet veszik igénybe, hanem az idegeket is. Olykor megesik, hogy egy előzési kísérlet során túl szűknek bizonyul a pálya két vagy több motornak, ilyenkor előfordul bizony, hogy a sértett fél elégtétel gyanánt megkínálja a másikat egy baráti jobbal. Szerencsére utóbbiak a ritkábbak, de jól tükrözi, hogy itt nem a mennyei bajnokság földön fetrengő szakosztálya dolgozik alamizsnáért.
Jó-jó értem, de vajon mi pénz a szerelem?
Egy-egy jól felkészített motor önmagában megállhat uszkve 10.000.-€-nál, melyből nem árt 3 komplett, plusz a tartalék- illetve pálya specifikus blokkok. Mindezek nem tűnhetnek soknak, összehasonlítva egyéb technikai sportokkal, ellenben a járulékos költségek, mint a motorblokkok szervizelése és a versenyenként elhasznált 3-5 db hátsó gumi már nagyban megdobják cechet. Természetesen, ha valakit régóta csíkol a gondolat, hogy meg kellene kergetni egy ilyen vasat, az jóval olcsóbban is hozzájuthat egy-egy használt géphez, sőt, akár a Grand-Prix menők előző szezonos motorjait is könnyedén megvásárolhatja.
Ellenben ha ilyesfajta ambíció híján lennénk, és csak egy jól eltöltött, adrenalinnal megspékelt hétvége a cél, akkor érdemes ellátogatni Debrecenbe, Nagyhalászba vagy akár Vasadra a szezon során, illetve az utazni vágyóknak meleg szívvel ajánlom a lengyel-, cseh- vagy akár fent említett északi bajokság bármelyik fordulóját, izgalmakban sehol nem lesz hiány. Az útra meg még hallgatni való is akad.
Elég veszélyes, próbáld ki!
Máténak volt már pár érdekes balesete, de mi az neki: azon dolgozik, hogy Magyarországra is visszatérjen a salakmotor.