Merlin V2: 4500 köbcenti elég lesz?

2020.04.17. 06:06
6 hozzászólás

Amikor megkérdezték Keizert, hogy a motor hogyan kanyarodik, azt felelte, fogalma sincs, a legközelebbi kanyar 160 kilométerre, a legközelebbi kocsma pedig 100 kilométerre van.

Ausztrália kemény hely, és mivel nagyon messze vannak, itthon nincs meg a fejekben, hogy mennyire elborult ott az autós és a motoros kultúra. A kedvenc épített motorom is ott született, az 1991-ben elkészült 4500 köbcentis V2-es.

A blokkhoz egy második világháborús repülő 27 literes Rolls-Royce Merlin V12-eséről vágtak le két hengert, majd belefaragták őket egy motorkerékpárba. Az alkotó, Lucky Keizer valószínűleg munkaórák ezreit ölte a projektbe - a munka a források szerint 1982-ben kezdődött, és közel 10 évig tartott. Hasonlót utoljára 90 évvel korábban lehetett látni, amikor a francia Buchet 1902-ben 4245 köbcentis soros kéthengerest pattintott egy háromkerekűbe, majd egy 2280 köbcentiset egy motorkerékpárba. Bár lehetne jönni a Boss Hoss-okkal meg a Tomahawk V10-zel, de egészen más egy autó motorját belefaragni egy kétkerekűbe, mint repülőgéphengerek köré építeni egyet a semmiből.

Érdekesség, hogy a blokk egyáltalán nem volt túlfeszítve, 4500 köbcentiből 150 lóerő egyáltalán nem sok. A hengerenként négy szelepes blokk SOHC hengerfejjel készült, a tengelyeket szíj hajtotta, az égéstér etetését pedig egy duplatorkú karbi és egy Fisher kompresszor látta el. A primer- és a szekunder hajtást láncra bízták, az első futóművet egy Suzuki GSX-ből vették kölcsön, hátul pedig nemes egyszerűséggel a merevváz mellett döntöttek. Érdemes egy pillantást vetni a nevetségesen alulméretezett fékekre - bár valahol azt írják, hogy 1400 kiló a motor, de ez nyilvánvalóan túlzás, ugyanakkor a negyedéhez is szerénynek tűnik a két apró tárcsa a hitvány nyergekkel.

Az építés költésgeiről nincs szó, egy Merlin motor már 1991-ben is félmillió dollárt ért, és ugyan a hengerek egy roncsról származtak, nem számítottak filléres tételnek. A munka mögötti motivációról Keizer azt mondta, hogy gyerekkora óta valami nagyobbat és jobbat akart, mint előtte bármi.

A Merlin V2 végül sebességi rekordot állított fel Ausztráliában a 3001 köbcenti feletti motorok kategóriájában, majd eltűnt a szem elől. A blokk aztán némileg átalakítva 2006-ban bukkant fel az ebay-en - az egyedi főtengely és a hengerfej nem változott, de már GM 3/71-es kompresszorral és Rochester karburátorral árulták, nitróval 500 lóerősnek tartva - az viszont nem derül ki, hogy ez ugyanaz volt, vagy Keizer épített még egyet.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalbike, és ettől mi éhen halunk.

A TB olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TB-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.