Kevlár és aramid védi a fenekem
Termékteszt: Macna Individi motoros farmer
A motoros beöltözés folyamatos harc az elkurvulással. Például vettem egy Alpinestars motoros cipőt megúszós megoldásnak, hogy amikor kiugrom robogóval két sarokra, akkor mégse utcai cipőben tegyem, de azért motoros csizmát se kelljen húznom - azóta mindig van valami kibúvóm, hogy miért azt veszem fel: rövid útra megyek, sokat kell sétálnom, stb... Ugyanazokat a mintázatokat fedeztem fel a magamnak adott válaszokban, amikkel egy alkoholista vagy bármilyen más függő is operál: bármikor át tudom cserélni a versenycsizmára, úgysem lesz belőle baj, azért mégis jobb, mintha papucsban mennék, stb... Bezzeg nadrág terén már sok éve konzisztensen tartom magam: vagy motoros farmer, vagy egybe bőroverál.
És mivel a bőrgúnyát csak pályára húzom magamra, minden másra maradt a motoros farmer, kevlár betéttel, protektorokkal. Az utcai farmerben egyszerűen nem bízom - az egy dolog, hogy nincs benne protektor és könnyebben szakad, de ha éppen nem szenvedsz balesetet, akkor sem ideális: szélállóság, a derék magassága, a szabása, meg olyan apróságok, hogy nem csúszik rá a csizmára. A csizmába betűrt farmertől és a nadrágra ráhúzott térdprotektortól egyszerűen irtózom, szóval számomra maradt a motoros farmer. Volt már olcsóbb és drágább is, egyiket sem bántam meg, csak körültekintően kell választani, például jó méret és szabás, valamint megfelelő helyen megfelelő méretű protektorzsebek legyenek.
Idén a Macna Individinek szavaztam bizalmat - eredetileg az olcsóbb és utcaibb szabású Revelinért vagy Normanért mentem be, de nem volt jó méretben, az Individi viszont tökéletesen passzolt. A Macna cuccai dizájnban erősek, ez a nadrág viszont inkább a funkcióról szól. Kevésbé utcai szabású, magasabb a dereka, és vannak benne rugalmas betétek - ezt így kevésbé nézik sima farmernek, cserébe rendkívül kényelmes benne motorozni, amellett, hogy a kritikus részeken, mint a fenéknél, a csípőnél és a comboknál, tehát azokon a felületeken, ahol csúszásnál leginkább az aszfalttal érintkezel, aramid szövésű betétekkel látták el.
Ezek azok, amik csúszásnál védeni fognak, ilyen nélkül nem érdemes motoros farmert venni, mert a kevlár/aramid szövésű betét nélküliek biztonság terén nem tudnak érdemben többet, mint az utcai viselet. És az is fontos, hogy a golyóálló mellényekből is ismerős kevlár- vagy aramidszál ezekben a betétekben van, maga az Individi külső anyaga nem tartalmaz ilyet, hiszen akkor nem lenne rugalmas és kényelmes, a kevlár és az aramid ugyanis a nagy kopásállósága és szakítószilárdsága mellett arról is híres, hogy az acélnál is kevésbé nyúlik, ezért szokták például nagy sebességre tervezett gumiabroncsok övszerkezetéhez is használni.
Egyrészes bőrruháknál ugyanez a helyzet, ha mindenhol a legbrutálisabb kopásállóságú, legvastagabb bőrt használnák, rettenetes lenne viselni őket, ezért ahol esésnél viszonylag kis terhelés éri, például a végtagok belső felén és a hajlatoknál, ott inkább használnak lágy, jól szellőző anyagot, például textilt vagy vékony perforált bőrt, az erős és vastag, ezáltal rugalmatlan, rossz légáteresztésűeket pedig inkább a kritikus pontokon alkalmazzák, például a háton, a vállaknál és a csípőnél. Ugyanis ha nem tudsz kellően könnyeden mozogni, vagy fáraszt a védőfelszerelés viselése, az duplán rossz: növeli a baleseti kockázatot, illetve nehezebb lesz rávenni magad, hogy beöltözz.
Az Individihez alapból csak térdprotektor jár, amely kívülről kivehető - valakinek ez fontos, számomra felesleges extra: nem szoktam motoros farmerben ülni az irodában, ha beérek, átveszek egy utcai nadrágot, kevesebb idő, mint kivenni a protikat. Csípőprotektor gyárilag nincs, csak a neki való zseb - lehet jönni azzal, hogy ha bent van, hülyén néz ki az asszonycsípő, nekem viszont elég erős érvek azok a fotók, amik az oldalamról készültek pár éve a balesetin (full protektorozva is olyan lett, hogy azt durva lenne ide kitenni). Szóval ha rám hallgatsz, veszel oda két protektort. Ezt most meg tudtam azzal spórolni, hogy a mostanra levedlett előző nadrágomból átraktam a két Forcefield protit.
Hátul a deréknál egy tépőzárral rögzített cipzár van, amellyel a dzsekivel lehet összehúzni a nadrágot - ennek esésnél lenne jelentősége, úgy a kabát nem tud felcsúszni, de mivel a farokcsontig leérő gerincvédőt hordok, ami a legtöbb dzsekimen túllóg, ezért számomra ennek sincs jelentősége.
A sztreccses anyaga miatt passzentos, így nem lobog a menetszélben, illetve a szárát rá lehet húzni a motoros csizmára. A protektorzseb alatt és felett elhelyezett rugalmas betét esztétikailag kifogásolható, de ennek köszönhető, hogy a protektor nem csak egyféle térdszögnél van jó helyen - az előző nadrágommal kapcsolatban például feltűnt, hogy hegyes térdszögnél, mondjuk egy sportmotoron már nem ideális. Amire érdemes figyelni, hogy a protektornak nem álló helyzetben kell jó helyen lennie, hanem motoron ülve - általában ez úgy néz ki, hogy az üzletben felpróbálva, a tükör előtt állva úgy fogod érezni, hogy túlságosan lent van. Ezért érdemes leguggolni, és úgy ellenőrizni, hogy hajlított térdnél megfelelő helyre esik-e.
A zsebekkel majdnem elégedett vagyok, például szeretem, hogy kellően nagyok, a 6,9 colos telefonom például simán elfér, ugyanakkor ott van jobb oldalon a kis zseb, amely az 1879-ben piacra dobott ős-Levi's farmereken jelent meg először, és eredetileg a zsebórának szánták, szóval az órazseb kapott egy cipzárat, ami olyan szempontból praktikus, hogy nem potyog ki belőle az apró, ugyanakkor a cipzárja gagyi, sokszor akad, emiatt az életmentő gyógyszert nem ott tárolnám.
A Macna Individi ára jelenleg 78 900 forint, amivel márkán belül is a drágábbak közé tartozik. Sokkal inkább motoros viselet, mint utcai, ezért ha csak rövid gurulásokhoz keresel nadrágot, ez lehet, hogy túlzás. Viszont ha hozzám hasonlóan az egész szezont egy farmerrel tudnád le, ingázós robogózástól kezdve a terepezésen át a túrázásig, akkor már megérheti a felárat.