Új Jawa modell a 80 éves jubileumra

2009.04.13. 10:00

A Jawa gyár mérnökei ötven évig nyitva tartották szemüket, aztán lecsukták vagy harminc évre. A cég nyolcvanadik születésnapjára mintha ismét felcsapódott volna szemhéj, és nem vakon dolgozott a kéz: a jubileumi Jawa Dakar modell túlmutat az utóbbi évek elhibázott változatain.

A tervezők végre körülnéztek, hogy milyenek is a mai motorok: kidobták a világ legcsúnyább kipufogóját, újragondolták a vázat és az ipari tanulók által elrontott idomokat is átrajzolták. Az őskori Rotax-blokk gyártása feltehetőleg megszűnt, ezért új beszállító után néztek.

A 652 köbcentis Minarelli blokk sokaknak ismerős lehet: ugyanaz hajtja a Yamaha XT-t, az Aprilia Pegasót és a Derbi Mulhacént is. Egyszerű, mint egy raklap, robusztus, mint egy sziklatömb – 6500-as fordulaton 50 lóerő a csúcsteljesítménye. A Jawa Dakar száraz tömege 190 kg.

A gyár ígérete szerint a kidolgozáson javítanak, remélhetőleg eltűnnek az igénytelen műanyagok és elnagyolt megoldások. Számos olasz beszállítótól vásároltak alkatrészeket: a gép Paioli villát, Grimeca féket, Verlicchi vázelemeket és Bitubo rugós tagot kapott. Az új Jawa 2010-ben kerül a boltokba, alap- és túraváltozatban. Ez utóbbira szélvédőt és kofferkészletet szerelnek.

Hála az égnek, csak a brazil piacra jelentették meg a 300 köbcentis motort. A feltűnően kínai chopperke soros, kéthengeres és négyütemű blokkot kapott. Csak az EURO 2 károsanyag-kibocsátási normát teljesíti, és 24 ezer kilométer garancia jár hozzá – sajnos a gép formai kihívásokkal küzd, jobb is, hogy ezt Európába nem hozzák.

Kedves olvasóink, önök szerint a Jawa túléli az elkövetkező öt évet?