A KTM otthagyja a Dakart

2009.06.05. 10:31

Ma reggel a KTM vezetősége bejelentette, hogy kiszáll a Dakar raliból. A versenyt szervező ASO tegnapi sajtótájékoztatóján igazán meglepődhetett a mattighofeni gyár vezetősége – 2010-től maximum 450 köbcentis motorok állhatnak rajthoz a dél-amerikai viadalon. Ez, ismerve a nagyrészt indiai tulajdonban levő osztrák gyár modellpalettáját és eddigi igyekezetét, csak egyet jelenthetett: köszönik szépen, emelik kalapjukat.

Nem lesz többé gyári csapat, de gyár által támogatott sem: a hosszú évekre visszanyúló jó kapcsolat megromlani látszik a franciák tegnapi döntése miatt. Az ASO határozata a japán gyártóknak kedvez, akiknek sport-enduro modelljeik szinte mindegyike 450-es. Az olyan európai cégek, mint a BMW, Sherco vagy Gas Gas szintén rendelkeznek a versenyzésre alkalmasnak tűnő motorokkal.

A KTM az összes ralifejlesztését a 690-esekre alapozta. A mérnöki munkán túl már rég megkötötték a szerződéseket, szinte minden készen állt arra, hogy a fél év múlva kezdődő Dakaron a tőlük megszokott módon képviseljék magukat. Heinz Kinigadner egykori rali-legenda, jelenleg a cég motorsportokat felügyelő embere elmondta, hogy sokkolva vannak a hírtől. Megértik, hogy a szabályokat néha módosítani vagy pozitív irányban javítani kell, de az ASO tegnapi döntése nem a verseny érdekeit szolgálja.

Számukra ez presztízs- és anyagi veszteség egyben: a már megkötött szerződéseket törölni kell, a versenyre alapozott marketingtervek szintén összedőlnek. Az idő kevés arra, hogy a saját 450-esükre szabják át a versenyprogramjukat – ez hasba rúgás volt a gyárnak és komoly horog azoknak a privát versenyzőknek, akik már rég megrendelték a rali-motorjukat és megkezdték a felkészülést a Dél-Amerikába áthelyezett versenyre.

Winfried Kerschhaggl, a KTM motorsport igazgatója elmondta, hogy a ralisporttól nem maradnak távol: minden erejükkel a világbajnokságra koncentrálnak. Kijelentette, számukra a Dakar mostantól csak a történelmet jelenti. A jelenleg is futó versenyek mellett keresik az alternatívát, hogy visszatérhessenek Afrikába, vissza a gyökerekhez – lesz még igazi, nemzetközi rali a fekete kontinensen?