A KTM tudja, mitől ver ki a frász

2016.11.16. 14:46 Módosítva: 2016.11.16. 14:46

Az idei EICMA-n olyan újdonságdömping volt, hogy akár el is sikkadhatna egy szimpla facelift. A KTM 1290 Super Duke R ráncfelvarrása mellett viszont egyszerűen lehetetlen szó nélkül elmenni, annyira durván sikerült.

A Duke 790 tanulmány is olyan, mintha adrenalinnal töltött Lush fürdőbombákat tennék a szemhéjam alá, és a 1290 pedig a koncepcióhoz hasonló vonalakat kapott. A 2017-es évre az atom forma mellett egy sor kisebb módosítást is bevezetnek.

A hengerfejet például addig faragták, míg ismét 177 lóerőt tud - az Euro4 ellenére is. Egy centivel rövidítettek a szívótölcséreken, így szélesebb lett a hasznos fordulatszám-tartomány, új kipufogó leömlő méretezése - a hengerfejből kilépő gázok a korábbinál öblösebb, ovális csőbe érkeznek, az ott keletkező rezgések pedig segítik a hatékonyabb töltéscserét, ami alacsony fordulaton tesz jót a nyomatéknak. Ez hasonló ahhoz, amikor négyütemű versenymotorok (krossz, enduró, szupermotó) kipufogóját megfejelik egy rezonátorkamrával.

Növelték a blokk sűrítési arányát (13,6:1), ezt a lapos kialakítású, króm-nitrid bevonatos titán szívószelepek tették lehetővé. Új lett a futómű is, a villában szeparálták a csillapítási köröket, így pontosabban beállítható, hátul pedig hangoltak a rugóstagon.

Végre a Super Duke R-hez is alapáron jár a kanyar ABS, és a mindent tudó elektronikai csomag, illetve vásárlásnál érdemes lesz beikszelni az extralistán a Performance Pack nevű csomagot, amibe többek között beletartozik a brutális motorféket megregulázó MSR (Motor Slip Regulation) és a mindkét irányba működő gyorsváltó is. Az összes információt az új, színes TFT kijelzőn lehet majd nyomon követni.

Aktív pályázóknak hasznos lesz a Track Pack, ami menetmódok közé felteszi a pályamódot, ami erősen háttérbe szorítja a felügyeleti rendszereket, engedi lógatni az első kereket, illetve hagyja a motorost keresztbe menni - illetve beletartozik a rajtautomatika is, amivel hanyattesés-mentesen katapultálhatunk.

A KTM egyébként nem csak a pályás veretőkre gondolt, a túrázók kedvéért is tettek néhány gesztust, ilyen a tempomat és a kulcsnélküli indítás.

A 1290 mellett a 390-es Duke-to is felokosították, mégpedig úgy, hogy külsejében a lehető legjobban hasonlítson a nagytestvérre. Hasonló ledes lámpát és műanyag elemeket kapott, illetve erre is felkerült az új, színes TFT műszeregység. Új lett a segédváz is, amit 2017-től közvetlenül a térhálós vázhoz csavaroznak. Az új dizájn nagyobb tankot eredményezett, illetve új a 43 milliméteres átmérőjű első villa és a 320-as féktárcsa is.

Jövőre már a legnagyobb kis Duke is elektronikus gázkarral érkezik - innentől már tényleg csak egy lépés lenne a fullos elektronikai csomag.