Retro klasszikusok a Vespától

2005.12.21. 11:15

A Vespa két klasszikus retro robogóval örvendeztette meg a márka szerelmeseit, ezzel ünnepelve meg a Vespa születésének 60. évfordulóját. Az LX-60 és a GT-60 az 50-es, 60-as évek Vespáinak tipikus stílusjegyeit hordozza magán. A cég 1946-ban alkotta meg az időtálló formát. A konstrukció a háború utáni európai újjászületés szimbólumává vált az évek során. A Vespa most az életstílust, kultúrát, egyedi technológiát jelképező előd előtt tiszteleg a két motorral.

A GT-60 az idei újdonság, a Vespa GTS 250-es alapjaira épül. Formája az 1946-os első Vespát idézi, technikája viszont a Vespa 140. modelljéből, a GTS-ből merít. A Vespa híres fém kasznija érintetlen maradt. A változtatások kizárólag a technikára szorítkoztak, hogy a klasszikus formájú robogó megőrizhesse frissességét. A bemutatott modell az 1946-os elődhöz hasonló első lámpát kapott, amely az első sárvédőre került fel. Csak az 50-es években került a lámpa a Vespák kormányára. A kormányon hasonló múltra hajazó változás történt: egy egyszerű, látható fémcső került a kezünk ügyébe.

A kör alakú analóg sebességmérő retro grafikával a múltat, a digitális információs kijelző a jelent idézik. Az ülést teljesen újratervezték. A szokásos egybefüggő dupla ülésfelület helyett, az utas és a pilóta két külön választott ülőfélt kapott. Természetesen mindez bőrből és kézzel készítve olasz mesteremberek által. A GT-60 az ős-Vespákhoz hasonlóan szürke árnyalataiban pompázik.

Az LX-60 új bemutató modellje egy másik kor terméke. A 2006-ös Vespa LX-en alapszik, és az 1960-as Vespák előtt tiszteleg. Ebben az időben szociális és kulturális forradalom söpört végig Európán, melynek következtében az akkori ifjúság szabad egyéni mozgásának egyik szimbólumává vált. Akárcsak a GT-60 esetében itt is a részletekre koncentráltak. A nemrég megújult acél karosszériás LX sorozat egy új első lámpát kapott, amely a 60-as évekbeli Vespák vékony, minimalista változatára hajaz.

A kormányt most sem takarja el burkolat. Az analóg műszereket krómozott keretbe helyezték, és egyedi, 60-as éveket idéző grafikával látták el őket. A csupasz kormány finom bőr markolatokban végződik. Hasonlóan ehhez igazi bőrt használtak a különálló utas és pilóta üléshez, akárcsak a 60-as években. A motorok sorozatgyártásáról nincs hír, de ha az érdeklődés meghalad egy bizonyos szintet, nem lehet akadálya a gyártási programba vételüknek.