Hibrid meghajtású Piaggiók

2006.05.23. 08:44

A környezetvédelem szempontjából jelesre vizsgázó járművek mindig fontosak voltak a Piaggio csoport életében. Több kísérleti példány után két forradalmian új robogót mutatott be az olasz gyártó, amelyek egyelőre csak prototípusok, de könnyen szériagyártásba kerülhetnek. A HyS robogók kifejlesztésének oka a városokban egyre jobban korlátozott robbanómotoros járművek forgalma, amely Nyugat-Európában általános jelenséggé kezd válni, de lassan Budapesten sem lehet megkerülni a forgalomkorlátozást a város bizonyos pontjain. A gyár reagált az ilyen jellegű motorizációs igényekre, és a robbanó-, valamint az elektromos motorokat próbálták ötvözni, hogy egymást kiegészítve az adott erőforrás előnyeit élvezhessük a városi forgalomban.

Azonban nem csak egyszerűen két erőforrást tettek egy motorkerékpárba, hanem ezek a gépek összefüggő egységet alkotva egy rendszer részét képezik. Elektromos motorja révén a hagyományos járművek elől zárt területekre is behajthat, míg robbanó motorja révén nagyobb távolságok leküzdésére is alkalmas a városokon kívül. A két legjobban fogyó Piaggio modellt (Vespa LX 50 és X8 125) használták fel alanynak, melyek amúgy is környezetbarát négyütemű blokkal vannak ellátva. A robbanómotor és az elektromotor párhuzamosan üzemel, mindkettő egyszerre hajtja a hátsó kereket az automata váltón át. A robbanómotor normál négyütemű gépként állandóan üzemel és tölti az elektromotor akkumulátorait. Amikor a pilótának gyorsításra van szüksége, például lámpától való indulásnál, az elektromotor besegít a benzinmotornak, hogy még hatékonyabban működhessen.

A beépített szabályozó elektronika nemcsak jobb gyorsulást biztosít a HyS modelleknek, hanem 20%-kal kevesebb üzemanyag-fogyasztást is lehetővé tesz. Egy másik üzemmódjában a HyS robogó képes kizárólag elektromos üzemmódban működni. A pilótának csak egy kapcsolót kell elfordítani a műszerfalon, és máris egy zéróemissziós járművel haladhat. Újabb kapcsolásra a jármű visszaáll normál üzemmódba, és négyütemű robbanómotorjával halad tovább, töltve közben az akkumulátorokat. Lehetőség van az akkuk töltésére 220 voltos töltő segítségével bármely konnektorból.

Összesen négy módban működtethetjük a HyS robogókat. Normál-hibrid módban az elektronika 75%-os töltöttségi szinten tartja az akkukat. Magas töltési üzemben ez az érték 95%, míg alacsonyban csak 20%, ellenben ilyenkor a négyütemű erőforrás szinte minden ereje az útra kerül. Elektromos módban természetesen nincs töltés, hanem épp az akkukat használja az elektromotor. Fékezés esetén a vezérlő elektronika visszatáplál az akkumulátorba. A gázkar valójában már nem az, hanem egy drive-by-wire üzemmód választó, azaz elektronikus gázkar. Nincsenek bowdenek, hanem elektronikus úton kerül az információ a meghajtó egységhez, azaz hogy mennyi gázt húzott a pilóta, hasonlóan mint a Yamaha YZF-R6R esetében.

Az akkumulátorokat az ülés alá rejtették, amelyben a hely az X8 esetében akkora, hogy még egy sisaknak meg is maradt egy szabad hely. A Vespa pedig egy hátsódobozt kapott a sisaknak, mivel az ülés alatti helyet elfoglalják az akkuk. A műszerfalon extra a töltésjelző, és akku töltöttség visszajelző. A 220 voltos konnektorhoz spéci kábelt adnak, és így 3 óra alatt lehet feltölteni a lemerült akkukat. A Vespa LX50 elektromotorja 1 kW-os és max. 25 km/h sebességre képes felgyorsítani a robogót, ha kizárólag ezt az erőforrását használja. Az X8 esetében ez az érték 2,5 kW és 35 km/h.