Versenypálya orientált új Yamaha R1

2006.10.11. 09:21

A Yamaha nem bíz semmit a véletlenre YZF sorozatának sportosságával kapcsolatosan. Az R1 1998-as megszületése óta cseppet sem lett vérszegényebb, sőt formavilágában és technikájában egyre jobban sikerültek a különféle változatok és most eljött a harmadik teljes modellváltás ideje az YZF-R1 sorozat 8. esztendejében. A gyár célja egyértelmű: főlény a versenypályákon és a superbike világbajnoki cím megszerzése. Ennek érdekében a blokkot teljesen átalakították. Négyszelepes hengerfej került a sorban elhelyezkedő négy hengerre (eddig 5 szelepes hengerfejet használt minden R1-es), valamint a változó hosszúságú szívócsövet kapott a motor. Mindezek következtében 175-ről 178-ra növekedett a lóerők száma, de nem is ez a lényeges, hanem a 8 lóerő többlet a közepes fordulatszám tartományokban.

A négyszelepes hengerfej végre megengedte a gyárnak, hogy nagyobb beömlő szelepeken át kapják a hengerek az üzemanyagot. A friss üzemanyag-keverék ezentúl egy átalakított, átformált égéstérbe jut, amely új formája révén több nyomatékot és lóerőt bocsát a pilóta rendelkezésére alacsony és közepes fordulatszám tartományokban. Ezt a célt szolgálja a változó hosszúságú szívócső is, mely alaphelyzetben 140 mm hosszban áll rendelkezésre. Mihelyst a motor eléri a megfelelő sebességet, szervómotorok 65 mm-rel rövidítik meg a szívócső hosszát, amely így kedvezőbb töltést tud biztosítani a hengereknek nagyobb sebességeknél. A motor furat-lökete nem változott, viszont a kompresszió viszonyszáma 12,4:1-ről 12,7:1-re növekedett. A kor követelményeinek megfelelően a titán kipufogódobokba dupla katalizátor került. A gáz többé már itt sem bowdenes, egy potmétert tekerget a pilóta és számítógép fordítja a parancsot a benzinfecskendezőnek a potméter értékeiből kiszámítva a megfelelő gázkar elmozdulást és annak hevességét.

Az új váz, az új hátsó lengővilla mind-mind a teljesítmény minél jobb útra vitelét hívatott kiszolgálni. Az egész motor külső méreteiben nagyjából megegyezik a 2006-os változattal. A fékek sem egyszerűek. A radiális felépítésű féknyergek 6 dugattyút foglalnak magukba féktárcsánként, melyek mérete 310 mm-re csökkent az előd 320-as tárcsáihoz képest. Ez kisebb rugózatlan tömeget és jobb kanyarodást jelent majd. Az újdonság ára még nem ismeretes, de várhatóan veri majd a 3,6 millió forintot. Mindenesetre rendelkezik azokkal a tulajdonságokkal, amelyek a superbike világbajnoki és az utcai 1000-es gépek trónjának meghódításához szükséges.