Utcai Yamaha GP motor?

2002.02.04. 09:51
 
   
   

A Yamaha vezető tervezőmérnökei úgy vélik, hogy az idei GP szezonra fejlesztett YZR-M1 könnyen az utcán találhatja magát. Ichiro Yoda tavaly április óta vezeti a Yamaha M1 projektjét. A japán úriember csapatának mérnökei a versenygép mellett azonban egy szériagyártásra alkalmas, teljesen az M1 szerkezeti elemeire épülő utcai replikán is tevékenykednek. Úgy 2-3 éven belül kerülhet a nagyközönség elé.

A Yamaha modellpalettáján ez a gép lehet az R1 utódja. Az ötlet egyébként a Yamaha főnökeitől származik, de konkrét specifikáció még nem ismert, ami nem csoda, hiszen az YZR-M1 még be sem mutatkozott egyetlen éles versenyen sem. Yoda elmondta: "Igen szoros kapcsolatban állunk a Yamaha szériamotorok fejlesztőivel. A mi mérnökeink egyaránt dolgoznak a motor és a váz tervezésén, és gyakran tanácskoznak a szériagépek fejlesztőmérnökeivel, hogy megosszák ötleteiket és információikat egymással. Ezzel egyidőben erősen gondolkodunk egy utcai M1 replika kifejlesztésén. Először természetesen a pályán szeretnénk sikereket elérni."

A gyárak évekig milliókat öltek a kétütemű gépek fejlesztésébe, amelynek eredményei sajnos az utcára nemigen kerültek át. Mindez megváltozott, mihelyst az új szabályok értelmében négyütemű motorok versenyezhetnek az új GP szériában. A Yamaha már a fejlesztés korai szakaszában az utcai gépekre is gondol, de így van ezzel a Honda is, amely a V5-ös gép replikáját szintén szeretné utcai változatban kihozni.

Yoda hozzátette: "Személy szerint úgy vélem, képesek vagyunk valami új és izgalmas dolgot alkotni a versenyzés szerelmeseinek új generációja számára, és ezzel egyidejűleg a szériamotorjaink fejlesztését megélénkíteni. A motorkerékpár értékesítés a Yamaha egyik alapüzletága. Így ha mi sikeresek vagyunk a versenyzésben, az jó hatással van az üzletmenetre, ami jó mindannyiunk számára."

Hiába, a híres mondás - Nyerj hétvégén, adj el hétfőn - soha nem megy ki a divatból. Bár nyilván az YZR-M1 utcai változatának az ára igen exkluzív lesz, de ezen nincs mit csodálkozni, hiszen a benne megvalósítandó technológia hipermodern és egyben méregdrága. A gyár egyébként szeretné megnyerni már az első szezonját a kettő és négyütemű gépek kombinált idényének. A legutolsó Philip Island-i teszteken 5 különféle verzióját próbálhatta ki az YZR-M1-nek Biaggi, Checa és a tesztpilóta John Kocinski. A Jerez-i tesztekre pedig már a második generációs soros négyhengeres erőforrás is megérkezik a Yamaha GP motorjához.

Ennek teljesítménye nagyobb lesz, mint az eredeti blokké volt, amely 200 lóerős 14.500-as fordulatszámon. Újdonságként ehhez csatlakozik az elektronikus motorfék szabályozó rendszer, amely az óriási motorfék hatást igyekszik majd kordában tartani. A rendszert egyéként már tesztelték a Hamamatsu-i gyárban, amely valószínűleg az R7-es superbike versenymotornál használt változat egy továbbfejlesztett darabja.