Kisméretű Derbi Supermotard

2002.03.01. 09:56

 
   
   

A Derbi friss szellőt próbál vásárlói felé fújdogálni az új Supermotard gépével, amely első ránézésre is igen versenyképesnek tűnik. A kategóriában első alkalommal ez a motor kifejezetten supermotonak épült, és olyan tulajdonságokkal rendelkezik, mint az innovatív formaterv, a duplalámpás fejidom, és a fordulatszámmérő. Ez egy ilyen kis gépnél igen jó felszereltségnek mondható.

A spanyol gyár sikeres kis enduróját, a Senda R 2000-et vette alapul, de egy teljesen új modellt építettek ahelyett, hogy egy már meglévő típusukat alakították volna át supermotonak. Az eredmény egy igazi örömmotor, akár versenyzés, akár szórakozás céljából. Az elsődleges szempont azonban a biztonság maradt. A motor legfontosabb jellemzői a biztonságos gyorsítás, a stabilitás, és a lenyűgöző fékhatás.

 
   
   

A gép egy kiváló hídvázzal (DPF) van ellátva, amely erős, nagy szilárdságú acélból készült, U formájú összekötéssel a kormánycső és a hátsó lengővilla között. A blokk középső részét egy könnyű segédcsőváz tartja, és ezzel kapcsolódik a vázhoz. A váz geometriája nagyobb hengerűrtartalmú motorkerékpárokéhoz igazodik, és tervezése garantálja a vezetőnek a megingathatatlan precizitást és a stabilitást. Az első felfordított teleszkópvillák Showa gyártmányúak, 35 mm átmérővel és 195 mm rugóúttal rendelkeznek.

A Derbi saját fejlesztésű, vízhűtéses, nikkel-szilikon kompozittal bevont hengerrel szerelt, 49 köbcentis erőforrását rakta az újdonságba. Igaz a teljesítmény mindössze 8.5 lóerő, bár ennél sokkal többet elbírna a váz és a futómű. A kipufogón és a karburátoron sokat fejlesztettek az enduró modellhez képest. A szűkfokozású hatsebességes váltó jól illik a kis motorhoz. A megállást az elől jócskán túlméretezett 260 mm-es, a hátul pedig 180 mm-es tárcsafék segíti elő.

 
   
   

A Derbi Supermotard az első ebben a kategóriában, amely dupla optikás első fényszórókkal kerül az utcára. Ez az esti közlekedés biztonsága mellett a gép kinézetét is jelentősen javítja. Az oldalállvány hajlított, nehogy véletlenül leérjen az aszfaltra menetközben, mivel a gép kaszkadőrmutatványok elvégzésére is alkalmas. A gumik természetesen jól illeszkednek a supermoto stílushoz, alacsony profillal ellátott darabok, elől 100/80x17, hátul 130/70x17 méretben.

A Derbi SM fekete, vörös és kék színekben kapható, sajnos egyelőre nálunk még nem, mivel nincs hivatalos Derbi képviselet hazánkban, ellenben például Bosznia-Hercegovinaval, ahol található ilyen... Pedig városban, fiatalok körében, akinek eleve a gyár szánja, biztos hasznos kis motorocska lenne. És ugye sima B kategóriás jogsival is hajtható. No persze nem úgy, mint a gyár egyik reklámembere teszi ezt. A gyári fényképeken ugyanis nem kisebb személyiség mutatja be mit lehet kezdeni ezzel a kicsi supermotoval, mint maga a streetfighter fenomén, A.C. Farias.