Miért süketek a motorosok?
Ülsz a süketszoba közepén és éltet a remény, hogy te nem vagy az. Kint Zirig kolléga röhög a diagramon, amit rólam vesznek, de tíz perccel később megtudjuk, az ő hallásromlása már a szociális küszöbbe is behatol. Akkor már én röhögök. Kórtörténetünk egy ponton kapcsolódik: motorozunk.
Mondták már, hogy ne hallgassa hangosan a zenét, de köpött rá? Persze hogy köpött, részben joggal. Annyi mindenre fogták rá a szülők, nagyszülők, hogy káros; immunisak lettünk az óvásra.
„Ne igyál hideg vizet Pistikém, mert tüdőgyulladást kapsz” – rendben nagyi, mondta ön, és magában még hozzá is tette: lol. „Egyél sok spenótot kislányom, attól majd el tudod törni a fiúk kezét, ha felhúzzák a szoknyádat.” És az ismerős, hogy: „vigyázz Döncikém, ne nyúlj magadhoz, mert elferdül a fütykös, és elsorvad az agyad?” – nyilván nagyi, mi mást csinálna.
Ezek után egy sima, kis fülbedugós fejhallgató, amiből ömlik a techno muzsika, mit árthat? Csak tornáztatjuk a fránya receptorokat, egy kis edzés még semmit nem tett tönkre. Aki így gondolja, annál már bizonyára kialakult a zajkárosodás miatti halláscsökkenés – akár tud róla, akár nem.
Nincs fülbedugós hallgatóm, és a zenés helyeken is a piázós, csendes helyre ülős részhez tartozom, válaszolom a doktornőnek. A hobbimat kérdezi, és innentől nincs több találgatás – a motorozás miatt tipikusan „zajcsipkés” a görbém.
Küszöbaudiometria
Nagyon egyszerű szubjektív vizsgálat, mely a tényleges, a beteg által észlelt, és panaszt okozó halláskárosodást képes lemérni. A beteg a süketszobában ül fejhallgatóban. A vizsgáló egy kiválasztott frekvencián növekvő intenzitású hangingereket bocsájt a beteg tetszőleges fülére. Bizonyos hangerőnél a páciens jelez, hogy azt az intenzitást már hallja. Ezt az értéket regisztrálják a diagramon, és átugranak egy következő frekvenciára, ahol ugyanezt végigjátsszák.
Az így kialakult görbe megmutatja, hogy a beteg hallásküszöbe az adott frekvencián csökkent-e, és ha igen, hány decibellel a standard értékhez képest. A zajkárosodás legelőször a 3-4 kHz-es frekvenciákon mutatkozik, a görbének ezen a részén látható csúcsosodást „zajcsipkének” is nevezik.
Nekem, és Árpádnak is itt van a legintenzívebb hallásromlásunk. Neki valószínűleg a zenei világban tett kitérője is közrejátszott, hogy jobb fülén, 4000 Hz-en 30 decibellel csökkent a hallásküszöbe. A vastag fekete vonal, amit a görbéje elér az, amit szociális küszöbnek neveznek – ez alatti értékeknél már felvetődik a hallókészülék szükségessége.A betegek eltérő anamnézissel érkezhetnek be a klinikára, de mindegyiküknél van egy azonos pont, mégpedig valamilyen tartós, nagy intenzitású zaj elszenvedése. A motorosoknál ezt nyilvánvalóan a menetszél és a kipufogó hangja jelenti. Utóbbi szinte alig kártékony, mivel a hangforrás nem a pilóta füle felé szór. A többi autóst, motorost, biciklist, babakocsist persze ettől függetlenül eléri a zajszennyezés, ami sokszor időben és térben is bőven túllép azon, amit az ember önszántából elvisel.
Tehát a motoros halláscsökkenését a menetszél keltette zaj okozza. Nem is olyan ostobák azok a bukógyártó cégek, amelyek a zajnormákat túlteljesítve próbálják eladni a termékeiket, hisz a sisak a fül fő védelmi vonala. Persze kiegészíteni lehet, maszkkal, füldugóval, vattával (ez utóbbi a mérések szerint annyit ér, mint halottnak a csók), de egy jól szigetelt, csendes bukó az öregkori jó hallás biztosítéka.
Előre lelövöm a poént: majd' mindenért a külső szőrsejt lesz a hibás. Azonban ahhoz, hogy tudjuk, mi az anyja keserve ez, és mit csinál, át kell verekednünk magunkat némi elméleten. Szóval jön a zaj, vagy hang – igazából mindegy. A kettő csak annyiban különbözik egymástól, hogy a zaj széles frekvenciaspektrumot ölel át; amit hangnak nevezünk, az általában csak keskenyet, vagy azoknak a kombinációját.
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Egyik legdrágább kapudrog a motorozás világábaTeszt-szerűség: BMW CE 02 AM
Az egyik legdrágább robogóval (bocsánat, eParkourer) kezdtem a motorozást, de az esetemben talán az egyik legjobbal is.
- Hírek
Rágyúrt a BMW a G-pontra
Bemutatkozott a BMW R 12 G/S, ami minden túraendurók atyját, az R 80 G/S-t idézi szellemiségében és sziluettjében.
- Hírek
Szerelembe esett a Call of Duty és a Triumph
Ezúttan nem limitált szériás különleges Triumph érkezik, hanem Call of Duty tematikába öltözik a gyártó versenycsapata.