Mi lesz veled Talmácsi?

2009.11.25. 10:26
Bár már napok óta pletykálják, tegnap vált hivatalossá: az Aprilia nem vesz részt a gyorsasági motoros világbajnokság 250 köbcentis kategóriáját jövőre váltó, Moto2-es géposztály fejlesztésében.

A Piaggio Group közleménye szerint hibás marketing lenne, ha egy olyan kaliberű európai gyártó, mint az Aprilia, Honda blokkokkal szerelt versenygépekkel indulna a világbajnokságon – negyvenhárom összetettbeli győzelmet könyveltek el az elmúlt évtizedek gyorsasági- és terep bajnokságaiban, ehhez nem adják a nevüket.

A Moto2-ből kispórolt pénzt elsősorban a WSBK sorozatba invesztálnák, ahol a gyári csapat mellé egy kettes számút is támogatnának, mely kapcsán Alex de Angelis leszerződtetéséről pletykálnak a források. Másodsorban, mióta kilátásba helyezték, hogy 2012-től a királykategóriában prototípus vázba épített, ezer köbcentis, szériagyártású motorblokkokkal meghajtott gépek versenyeznek majd, az Aprilia ismét a a MotoGP felé kacsintgat.

Aspar Martinez szerint elhibázott döntés elhagyni a Moto2-t, ami a 2012-es tervezet előszobája lehetetne, hiszen az alapkoncepció itt is ugyanez: a CBR600RR módosított négyhengerese köré olyan váz-futómű csomagot szerkeszteni, mely jobb, mint a konkurenciáé. A tegnapi kommüniké eredményeként nem csak menedzsment és irányítás, de versenymotorok fejlesztése is Martinez feladata lesz: az apriliások ettől a pillanattól kezdve őt tekintik a gyárnak.

Az indok nevetséges, az időzítés pocsék. Az egyen blokkokról szóló döntés idén tavasszal született, május ötödike óta azt is tudják a noaleiek, hogy a Honda nyerte a kiírt tendert. Utóbbi elbírálását, mi több, egyáltalán a beadott pályázatok számát és névsorát hétpecsétes titokként kezelték, a köznépnek arról tájékoztatást semmilyen ízben nem adtak. Talán ez sem véletlen.

Az Aprilia késő tavasz óta kotlik a tényeken, végül mégis november huszonnegyedikén, az első hivatalos teszt előtt szűk két héttel ocsúdott fel. Ez rendkívül rossz fényt vet a nevükre. A napnál is világosabb, hogy az igazi indok nem ez, hanem valami más, amit nyilván soha nem fogunk megtudni, de ezt már megszoktuk.

Viszont ha már hazudnak, akkor legalább valami életszerűen bebüdösödött zoknival tömnék be a szánkat, amiről el lehet hinni, hogy lefutott kilométerek tucatjaitól lett lábszaga. Mert ez a komédia fáj a nézőknek, és beleköp az eddig gyárinak mondott Aprila csapatok és versenyzők szemébe. Ők sokkal rosszabb helyzetben vannak, mint Marco Melandri tavaly, amikor a Kawasaki kilépett: ott majdnem egyértelmű volt, hogy a ZX-RR Ninja a mezőny végében fog menni – akár lesz mögötte gyári hátszél, akár nem. Viszont az Apriliához aláírt pilóták bajnoki reményekkel szerződtek.

Mapfre Aspar, Ajo Motorsport, Cardion AB Motoracing, Speedup Aprilia. A cserbenhagyottak névsora, legutóbbiban van érvényes szerződése Gábornak is. Idei zűrös szezonja után 2010-ben ismét ott mehetett volna, ahová várja a szakma: az elejében, a győzelemért, gyári támogatással. Utóbbi már biztosan nem, de a többi még valóra válhat.

Legutóbb a Forma1-ben, a Brawn GP menetelése során láthattuk, hogyha a szakértelem kitartással, és persze orbitális szerencsével is társul, akkor privát fejlesztőként is el lehet seggelni a gyáriakat.

Nem tudjuk, hogy lesz-e ehhez hasonló csoda a Moto2-ben, de egy biztos: a december 9-10-én megrendezésre kerülő valenciai tesztre úgy mennek ki az apriliások, hogy a Honda motorblokk köré épülő váz jelen pillanatban még nincs teljesen kész.

Talmácsi Gábor és menedzsere, Stefano Favaro még kedd este jelentették be, hogy mindenképpen kitartanak a Speedup Aprilia mellett, de hogy milyen vázzal versenyzik majd Gábor 2010-ben, azt csak a hét vége felé döntik el.