Rozsdás vasak, szilikonos mellek

2010.04.12. 14:51
A tavalyi felhozataltól nem estünk seggre, az Építők Csarnokába meg kifejezett undorral mentünk. Idén minden másképp alakult: színvonalasabb építések, dögösebb hotrodok és minőségi helyszín várta a customok kedvelőit.

2010-től EMAT névre hallgat a Devils Motor Show. Egyre messzebb a kezdeti évek bőrrojtos belterje, a Millenáris rendezett külseje és a jól megszervezett rendezvény már tényleg a nyugati versenyek hangulatát idézi. Az új helyszín minden szempontból ideális: ha az asszony besokall, ott a sarki pláza; a férfiember meg nyugodtan gerjedhet a vasra meg a csapolt sörre.

Végre a hotrodok sem szabad ég alatt álltak – a tegnapi zivatar nem ölte meg a bulit, és a beltér sem lett zsúfolt a visszaszivárgó tömegtől: a szépen felújított és jó beosztású csarnok remélhetőleg jövőre is rendelkezésére áll majd a szervező Devils motoros klubnak és az autós Rusty Roddersnek.

A customok bámulása – akárcsak tavaly – már a parkolóban elkezdődött. Idén is találtunk kint olyan gépeket, amelyeket simán be lehetett nevezni: kedvencünk a szanaszéjjel vágott Z Kawa volt.

A bejárat mögött azonnal elkezdődött az autós szekció, a sok fekete gép mögül kivilágított Szilvássy Pisti fehér VW panel vanje. A szétvágott bogárból a világ legbetegebb mentőautója született – nem véletlen az elmegyógyintézeti festés. A szabadon hagyott blokkot és az égbe meredő kipufogókat biztosan szívesen venné bármely közlekedő; reméljük, a Skoda Tudor keréken gördülő gépet gyakran kihozza majd gazdája.

Az elfolyt S5 festéssel díszített rod nagy kedvencünk lett: annyira lapos, hogy ilyen már nincs is: a sofőr csak a tetőn keresztül tud beszállni, igaz, annak magassága nagyjából hetven centi. Motorja V6-os Ford, építője a Gózi Custom – az ennyire beteg és letisztult autók a világon bárhol megállnák helyüket, igaz, itt is összejött a kategóriagyőzelem.

Ugyanilyen szintet képviselt Bencsik Balázs Citroen C4-ből készült rodja: a négyajtós tetőoszlopaiból 16 centit vágtak ki. Az eredeti motort is kihajították, helyette egy '77-es Oldsmobile 403 hajtja. A fa belső és a szigorú külső mindenkit meggyőzött – a Krazy Kutters autója lett a show legjobbja. Joggal.

Néhány tévedést leszámítva a motorok kiállítótere is meggyőző volt. A sufnimotortól – a kék, szörnyű festésű Uralra gondolok – a profi dragsterig minden találtunk. A mezőny idén is nemzetközi volt, cseh és lengyel fiúk is neveztek.

A legjobb kézimunka díját el is vitték: a VMP Custom Vortepje súlyosabb, mint eddig bármi. A váz és a villa semmihez sem fogható: úgy tekeredett a fém, mintha megolvadtak volna az acélcsövek – a szépsége szubjektív, de biztos, hogy hónapokig flex-szagúak voltak az építői.

Az EMAT egyik legmeglepőbb motorja a Pannonia streetfighter volt: az Aprilia alkatrészekkel cicázott gép megmutatta, hogy a háztáji chopperen túl is vannak lehetőségek a magyar kétüteműben. A sok egyforma gép közül kimagaslott Szakál oldalkocsis NSU-ja: az Eiffel álma névre hallgató gép még magasabb szintre emelte az art deco stílusú motorépítést. Rengeteg kézimunka, vörös- és sárgaréz elemek – meglepő módon az egyhengeres 250-es nem nyerte el a zsűri tetszését.

Nem ez volt az egyetlen NSU: Segyik Károly egy Supermax 250 blokkja köré épített egy filigrán, minimalista customot. Az építéshez felhasznált vékony fémcsöveket csak az óriási hátsó gumi ellensúlyozza – talán túlságosan is.

Mellékprogramban sem volt hiány: először Tom Stormy Trio rockabilly koncert, majd a Wild magazin címlaplányainak szépségversenye zajlott. A hölgyeket nem kommentáljuk, ezt tegyék meg önök, képek a galériában.

Szokás szerint volt festményárverés is. Ez a kezdeményezés még nem honosodott meg nálunk, tízből csak kettő talált gazdára. Az árusok nagyobb sikerrel dolgoztak. A szokásos póló, csecsebecse és biszbasz mellett már a politikusok arcképével díszített lábtörlők is megjelentek – senki sem panaszkodott a kampánycsönd megsértésére.

Hat órakor elkezdődött a díjkiosztó. 2010 legjobb motorjának díját Jónás Testvér vitte el – a JTD Custom Harley-ja modern, de egyszerű vonalakkal dolozó low rider. A nézők közül többen meglepődtek, de nem csalódtak. Ízlés kérdése, hogy tényleg ez volt-e a show legjobbja, de az biztos, hogy minősége és formája bárhol helytállt volna.

Győztesek

Motorok:

Legjobb east block: Mücechoppers, Simson

Legjobb streetfighter: Nádasi Csaba VFR750

Legjobb dragster: Hell Tuning Varga Sándor Csaba

Legjobb trike: Zelei Trike

Legjobb Harley-Davidson: Marczinkó Tamás, Marózus Műhely Black Bison

Legjobb külföldi custom: VMP Vortep Csehország

Legjobb fényezés: Hömbi Custom Bike, The Bitch 127

Legjobb épített chopper: Gigamachine Silver Springer

Legjobb módosított lowrider: Marczinkó Tamás, Marózus Műhely Black Bison

Legjobb kézimunka: VMP Vortep, Csehország

Legjobb módosított old school: Motorcycle Performance

Legjobb módosított radikális: Gigamachine V-rod

Legjobb custom chopper: Smoking Ultima, Kingmachine

Legjobb épített lowrider: Görbe Sándor Radical

Legjobb custom old school: Mücechoppers Simson

Legjobb épített radikális: Moto Guzzi Kozári Róbert

Best of Show: JTD Műhely, Jónás Testvér

Autók:

Legjobb oldie: Bálint József Cadillac

Legjobb custom: Lővei Róbert Wartburg

Legjobb street rod: Chevrolet Impala, EK Auto

Legjobb hot rod: Gózi Custom Ford

Best of Show: Citroen C4 Krazy Kutters